4 983 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Klinkergolv i hall eller ej?
Hej!
Vi ska flytta till nyproduktion och har möjlighet till olika tillval osv.
Radhuset har en vindfång (som kommer vara i princip oinredd) , och sedan kommer man in till hallen därifrån. Halva hallen har klinker och halva är vanligt trägolv. Ser inte allt fint ut. Så jag har en fundering på att inreda vindfånget som en hall med klinkergolv, och ha hela innerhallen vanligt golv. Vad skulle ni ha gjort? En annan fundering är att kanske minska ytan med klinker i hallen. Så istället för att hälften av golvet är klinker så gör vi en mindre yta med det istället. Bara precis där man kliver in till hallen.
Eller skippa klinker i hallen helt och satsa på det i vindfånget bara?
Så kluven. Behöver era råd!
Vi ska flytta till nyproduktion och har möjlighet till olika tillval osv.
Radhuset har en vindfång (som kommer vara i princip oinredd) , och sedan kommer man in till hallen därifrån. Halva hallen har klinker och halva är vanligt trägolv. Ser inte allt fint ut. Så jag har en fundering på att inreda vindfånget som en hall med klinkergolv, och ha hela innerhallen vanligt golv. Vad skulle ni ha gjort? En annan fundering är att kanske minska ytan med klinker i hallen. Så istället för att hälften av golvet är klinker så gör vi en mindre yta med det istället. Bara precis där man kliver in till hallen.
Eller skippa klinker i hallen helt och satsa på det i vindfånget bara?
Så kluven. Behöver era råd!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag tycker man bör ha en "skozon" närmast ingången. Så man kan komma in och ta av sig skorna några stycken. Sen får gärna innegolvet börja. Skozonen är då gärna en yta som man inte behöver passera för att nå någonstans
Om du kan posta några bilder på hur det ser ut och en skiss på din plan så är det lättare att förstå
Om du kan posta några bilder på hur det ser ut och en skiss på din plan så är det lättare att förstå
Har på samma sätt som du tänker nu . byggde till ett vindfång/farstu/hall ordnade GV under klinker ( helklinkrat ) , lätt att ha en matta innanför dörren att torka av på samt lätta städa med , tänk bara på att skor och stövlar följer snön med in , så
en form av tätskydd under är bra , räcker med att ha rollningsbart tätskikt , det är inget vattenställe ( bad/dusch ) fogarna är inte täta och fukt/vatten kan gå ner till underlaget
en form av tätskydd under är bra , räcker med att ha rollningsbart tätskikt , det är inget vattenställe ( bad/dusch ) fogarna är inte täta och fukt/vatten kan gå ner till underlaget
Vi tänkte isåfall inte göra så mycket med vindfånget förutom att välja till extra isolering. Golvet som blir är av betong, tror jag iallafall.R rävlyan skrev:Har på samma sätt som du tänker nu . byggde till ett vindfång/farstu/hall ordnade GV under klinker ( helklinkrat ) , lätt att ha en matta innanför dörren att torka av på samt lätta städa med , tänk bara på att skor och stövlar följer snön med in , så
Sen tänkte jag bara be min bror som är golvläggare att lägga klinker.
Så jag har ingen aning om detta med tätskikt osv? Om min bror lägger klinker och vatten går igenom så hamnar det på betonggolvet under?
Jag lägger upp med en bild senare när jag kommer hem!Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker man bör ha en "skozon" närmast ingången. Så man kan komma in och ta av sig skorna några stycken. Sen får gärna innegolvet börja. Skozonen är då gärna en yta som man inte behöver passera för att nå någonstans
Har du betong under så behöver du inte ett tätskikt men kan vara bra första metrarna innanför dörren , den fukt som kan komma genom fogarna ventilerar ut igen , har du ingen värme i golvet så skulle jag ha det över hela .D deeply89 skrev:
Men du har en kunnig med dig så spåna med honom
Menar du att även om man har betonggolv så kan vatten/fukt komma in under?R rävlyan skrev:
Kanske ska kolla med entreprenören om de lägger nån tätskikt
Både ja och nej , du ska ju inte bada på golvet och klinkerfix tål väta så det släpper inte , men just framför dörren och en bit in är inte fel , jag har hela med tätskikt , men kanske är lite överkurs med betongunderlag , men jag gjorde så när jag ändå var i farten , Byggde allt helt själv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är inte vanligt att man har tätskikt i hall men man får ju se till att det inte blir stora snöhögar inne efter att barn har varit ute och lekt i snön.
För övrigt håller jag med de andra om att ytan som tål fukt och smuts ska vara så stor att åtminstone en hel familj får plats att stå (sitta på huk) och ta på sig skorna, som också ska få plats på den tåliga ytan..
För övrigt håller jag med de andra om att ytan som tål fukt och smuts ska vara så stor att åtminstone en hel familj får plats att stå (sitta på huk) och ta på sig skorna, som också ska få plats på den tåliga ytan..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
6 kvm borde ju räcka bra till för ett ställe där man tar av och på sig skor. Blir väl lite kallt när man står där i strumplästen men det är ju bara en kort stund.
Jag vet inte hur betong uppför sig men det finns ju de som har betongplatta som uteplats så det går kanske bra att skippa lägga klinkers där och ändå använda det som hall.
Jag vet inte hur betong uppför sig men det finns ju de som har betongplatta som uteplats så det går kanske bra att skippa lägga klinkers där och ändå använda det som hall.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Obehandlad betong dammar väldigt mycket så något bör man göra. Klinker, måla, superfloor etc.
Klicka här för att svara