Jag håller på att lägga klinker i källaren och har precis flytspacklat nästa del av golvet jämt. På ett ställe finns det en metallucka på ~30x40cm och där under ligger inspektionsluckan till gamla avloppet. Jag känner att jag helst skulle vilja ha åtkomst till den även efter golvläggning men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det snyggt.

Flytspacklat källargolv med synlig inspektionslucka och omkringliggande byggmaterial. Verktyg och material sprids på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallucka på flytspacklat golv i källare, nedre hörnet synlig med rörintag bredvid. Luckan täcker inspektionslucka till gammalt avlopp.
Skapa konto

Första tanken jag hade var att dra några bultar igenom plåten så spackel/fix fäster bättre och sen bygga upp till rätt nivå vid sidan av. Kapa klinkers så de matchar formen på luckan och få dit någon handtagsmojäng.

Andra vilda tankar är att såga ett runt hål i luckan i någon lämplig storlek och bara lägga en metallbit för det i nivå med färdiga golvet.

Någon som gjort något liknande som kan dela med sig?

• Utrymme i en källare med nyspacklat golv och en öppen inspektionslucka med metallram. Byggmaterial och verktyg syns i bakgrunden.
    Skapa konto
J jhall skrev:
Jag håller på att lägga klinker i källaren och har precis flytspacklat nästa del av golvet jämt. På ett ställe finns det en metallucka på ~30x40cm och där under ligger inspektionsluckan till gamla avloppet. Jag känner att jag helst skulle vilja ha åtkomst till den även efter golvläggning men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det snyggt.

[bild][bild]

Första tanken jag hade var att dra några bultar igenom plåten så spackel/fix fäster bättre och sen bygga upp till rätt nivå vid sidan av. Kapa klinkers så de matchar formen på luckan och få dit någon handtagsmojäng.

Andra vilda tankar är att såga ett runt hål i luckan i någon lämplig storlek och bara lägga en metallbit för det i nivå med färdiga golvet.

Någon som gjort något liknande som kan dela med sig?
Jag gjorde liknande/ samma. Flyt/fix och klinkerplattor som matchar omkringliggandes. Luckan blev tung, så jag gjorde ett verktyg för att kunna lyfta upp luckan. Kan ta foton senare ikväll…

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Funderat vidare. Tänker att jag kan borra hål i varje hörn i metalluckan (svart) och montera en skarvmutter M8 (röd) så den kommer i höjd med klinkerplattan (blå). Sen drar jag fast ett par bultar (orange) så jag kan finjustera höjden på vilken klinkerplattan ska hamna och sen mackar jag på med fix.
Diagram av en konstruktion med en svart metallucka, röda skarvmutter M8, blå klinkerplatta, och orange bultar för höjdjustering.

I skarvmuttrarna borde man då kunna skruva in en öggla när man vill lyfta luckan även om den kommer bli bra tung.

C
J jhall skrev:
inspektionsluckan till gamla avloppet.
"Gamla avloppet"? Är det alltså en renslucka till ett avlopp som inte längre används?
I så fall skulle jag verkligen överväga att gjuta igen den.

Jag satte en skruv underifrån som jag kan gängs i en lyftkrok i.
Avlyft lucka
Bilden visar en lucka i golvet på en klinkeryta som är öppen, med en skruv monterad underifrån för en lyftkrok.
Skapa konto

Plåt, massa fix, klinker
Lyft klinkerplatta demonterad från golv, visar underliggande fix och konstruktion nära ett skåp.
Skapa konto

Lucka på plats
Golvyta med en lucka täckt av plattor, intill ett rörsystem och vägg med blå mosaikplattor.
Skapa konto

• Gilla
jhall och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag satte en skruv underifrån som jag kan gängs i en lyftkrok i.
Avlyft lucka
[bild]

Plåt, massa fix, klinker
[bild]

Lucka på plats
[bild]
Jättesnyggt!

• Gilla
largab
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.