Måste man ha CC 30 vid klinkers?
Kan jag sätta kortlingar istället med CC 30 eller behöver de isåfall inte sitta så tätt? eller finns det några andra alternativ?
Det ska bygga så lite som möjligt på höjden iallafall.

Måste o måste. Nej det måste man inte. Det fungerar troligen ändå, men några garantier kan jag inte ge! Kortlingar på cc30 fungerar. Armerat flytspackel funkar också för att uppnå tillräcklig böjstyvhet, men det bygger kanske för mycket?

T
Nej, cc60 räcker men du måste ändå antingen limma dit golvgips eller flyta ett spackellager på minst 12-15 mm.

Jag vill att det bygger så lite som möjligt.
Har aldrig flytspacklat förut så jag kör nog hellre gips.
Sätter dit kortlingar på cc30 så ska det väl inte vara några problem.

Välkommen till forumet!

Att kortla c-c 30 hjälper ju enbart mot golvspånskivans tendens att svikta mellan reglarna. Detta svikt brukar generellt vara mycket mindre än det svikt som golvregeln står för. Att sätta ett par rader (per fack) med kortlingar mellan reglarna kan dock ge märkbar effekt eftersom man då fördelar last även till närliggande reglar.
Armerat flytspackel är nog det som ger bäst effekt och blir starkast i förhållande till bygghöjd.

Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet!

Att kortla c-c 30 hjälper ju enbart mot golvspånskivans tendens att svikta mellan reglarna. Detta svikt brukar generellt vara mycket mindre än det svikt som golvregeln står för. Att sätta ett par rader (per fack) med kortlingar mellan reglarna kan dock ge märkbar effekt eftersom man då fördelar last även till närliggande reglar.
Armerat flytspackel är nog det som ger bäst effekt och blir starkast i förhållande till bygghöjd.

Flytspackla 15 kvadrat är inget jag vågar på att göra själv så då kanske jag får sätta dit fler reglar på något vis så att jag får cc 30.
Kommer dit en snickare idag för att ge mig en offert på andra grejer så jag frågar honom vad han tycker.

Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet!

Det är dock golvspånets svikt mellan reglarna som är det avgörande för klinkers. Flytspackla eller limma golvgips hjälper även detta väldigt lite mot svikt längs med reglarna.

Nu har jag börjat riva upp mer av spånskivorna och har upptäckt att de är limmade och spikade i reglarna. Delar av spånskivorna blir kvar på regeln och är nästan omöjliga att få bort så jag kommer att lägga nya reglar med cc 30.
En annan fråga. Bär jag slita upp sågspånet och lägga annan isolering? Det är på övre våningen i ett hus med källare.

Filip Mickelsson skrev:
Nu har jag börjat riva upp mer av spånskivorna och har upptäckt att de är limmade och spikade i reglarna. Delar av spånskivorna blir kvar på regeln och är nästan omöjliga att få bort så jag kommer att lägga nya reglar med cc 30.
En annan fråga. Bär jag slita upp sågspånet och lägga annan isolering? Det är på övre våningen i ett hus med källare.
Lägga i annan isolering finns det väl egentligen ingen anledning till då jag antar att du har uppvärmt på båda sidorna. Vad gäller ljudisolering så är sågspån betydligt bättre än mineralull. Nackdelen med sågspån är väl om du skulle vilja öppna upp underifrån, då ramlar det ut.

Angående reglarna så är ett tips att limskruva nya 45x95mm på sidan av de gamla reglarna. Sparar lite pengar på så vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.