Hej, ska lägga klinker i hallen. Där ligger idag laminat ovanför gammal plastmatta. Under det finns träbjälklag med masonit ovanför.
Hur går jag tillväga? Behöver jag flyta på masoniten, eller lägga golvgips? Eller lägga klinkern direkt?
Hur går jag tillväga? Behöver jag flyta på masoniten, eller lägga golvgips? Eller lägga klinkern direkt?
Klinker på golvgips , direkt ovan masoniten. Annars får du flytspackla innan.R Roobiiiiin skrev:
Okej, det jag tänkte nästan.
Finns det olika tjocklekar på gipsen?
Finns det olika tjocklekar på gipsen?
Vi funderar på att lägga klinker i hallen precis där man kommer in genom ytterdörren, gärna med golvvärme. I resten av hallen är det tänkt att läggas parkett.
I hallen finns en gammal plastmatta, som sitter på gammalt tunt golvspån, och under finns sand.
Kan man lägga klinker med golvvärme på den befintliga mattan, eller behöver man ta bort mattan & golvspån (sitter limmade ihop), och i så fall endast där plattorna ska läggas? Eller behöver man då ta bort mattan från hela hallen och lägga nytt golvspån i hela?
I hallen finns en gammal plastmatta, som sitter på gammalt tunt golvspån, och under finns sand.
Kan man lägga klinker med golvvärme på den befintliga mattan, eller behöver man ta bort mattan & golvspån (sitter limmade ihop), och i så fall endast där plattorna ska läggas? Eller behöver man då ta bort mattan från hela hallen och lägga nytt golvspån i hela?
Ja, du måste ta bort mattan och skivorna och kolla hur det ser ut under. Antagligen förstärka reglarna - annars spricker klinkers. Sedan montera nya skivor enligt anvisning för plattläggning, sen golvärme på det. Beroende på typ av golvärme ev även spackel. Det finns även färdiga skivor för golvvärme som går att kakla på direkt.
Tack. Det är dock sand under i hela lägenheten och inte några reglar, lite därav min fråga – blir det någon skillnad på hur man ska göra?C camelspin skrev:Ja, du måste ta bort mattan och skivorna och kolla hur det ser ut under. Antagligen förstärka reglarna - annars spricker klinkers. Sedan montera nya skivor enligt anvisning för plattläggning, sen golvärme på det. Beroende på typ av golvärme ev även spackel. Det finns även färdiga skivor för golvvärme som går att kakla på direkt.
I köket, där golvet hade flera centimeter i nivåskillnad, har vi jämnat ut sanden och lagt nya 22 mm golvspån. Men hallgolvet är jämnare så vi hade helst sluppit riva bort mattan och lägga nytt golvspån i hela hallen – eller isf bara göra det bara just där plattorna ska sitta.
Hej
Sand är lite utanför min komfortzon, vet inte hur man gör, Hoppas någon annan kan svara. Det känns konstigt att lägga spånskivor löst på sanden och sen kakla på det. Jag menar att det kan röra på sig. Men som sagt, jag vet inte. Man kan kakla på plastmatta i badrum, så kanske det går. Men du måste veta att det blir stumt, annars spricker det i fogar,
Sand är lite utanför min komfortzon, vet inte hur man gör, Hoppas någon annan kan svara. Det känns konstigt att lägga spånskivor löst på sanden och sen kakla på det. Jag menar att det kan röra på sig. Men som sagt, jag vet inte. Man kan kakla på plastmatta i badrum, så kanske det går. Men du måste veta att det blir stumt, annars spricker det i fogar,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag tror att du kan göra som Jonatan79 skrev i inlägg 2, golvgips för att få ett underlag som är stabilare än masonit (tunt spån) och plastmatta. När det ska bli klinker är det bättre med gips än spån eftersom gips är stummare och påverkas inte av luftfuktighet etc.M Maccer skrev:Tack. Det är dock sand under i hela lägenheten och inte några reglar, lite därav min fråga – blir det någon skillnad på hur man ska göra?
I köket, där golvet hade flera centimeter i nivåskillnad, har vi jämnat ut sanden och lagt nya 22 mm golvspån. Men hallgolvet är jämnare så vi hade helst sluppit riva bort mattan och lägga nytt golvspån i hela hallen – eller isf bara göra det bara just där plattorna ska sitta.
Klicka här för att svara