hej kära byggahusare.
jag har gett in mig på att byta ytskikt i en av mina WC:n med en vask och toa. Har rivit bort det gamla kaklet som tog sin "lilla", eftersom jag inte visste hur kablar, och kanaler gick bakom. Nu ska även klinkern bort, men fick tips om att man kan lägga en golvgips på klinkersen istället för att ta bort det.

stämmer det, och isf vilken golvgips ska jag använda, ska klinkern primas innan? hur och vilket lim ska man använda?

tacksam för svar, råd och tips.

mvh. Sveddebo

• WC under renovering med borttaget kakel, exponerade kablar och väggmonterad lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Inget jag skulle göra.
hej!
kan du utveckla ditt svar? finns det risker du ser med det, vilka och isf och varför.

S svedbo skrev:
hej!
kan du utveckla ditt svar? finns det risker du ser med det, vilka och isf och varför.
Jag hade nog inte heller gjort något sådant. Men, det finns en sak som avgör om det kan vara tänkvärt, eller ett "ABSOLUT NEJ". Det är om det finns en golvbrunn, så det är att betrakta som våtrum. Finns det golvbrunn, ska du inte göra det av flera orsaker. En, är att det blir dubbla tätskikt.
Om det bara är en WC utan golvbrunn, så är det väl i princip okej. Att få skivan att fästa är nog minsta problemet. Men, sen är frågan vad som händer med eventuell fukt. Om det kommer vatten på golvet, kan det kanske läcka till klinkersen, där den kanske blir fast, och förtvålar limmet. Det jag vill säga är att det är obeprövat. Inte känns det som ett speciellt tidseffektivt sätt att bygga.

• Gilla
svedbo
  • Laddar…
S svedbo skrev:
hej!
Att lägga ny klinker direkt på den gamla är en metod som förekommer, men att lägga en gips i mellan är att skapa nya problem.

• Gilla
svedbo och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att lägga ny klinker direkt på den gamla är en metod som förekommer, men att lägga en gips i mellan är att skapa nya problem.
hej,
tack för att du tog dig tiden att svara. får bli billning av klinkersen också. ha en fin eftermiddag

A AG A skrev:
Jag hade nog inte heller gjort något sådant. Men, det finns en sak som avgör om det kan vara tänkvärt, eller ett "ABSOLUT NEJ". Det är om det finns en golvbrunn, så det är att betrakta som våtrum. Finns det golvbrunn, ska du inte göra det av flera orsaker. En, är att det blir dubbla tätskikt.
Om det bara är en WC utan golvbrunn, så är det väl i princip okej. Att få skivan att fästa är nog minsta problemet. Men, sen är frågan vad som händer med eventuell fukt. Om det kommer vatten på golvet, kan det kanske läcka till klinkersen, där den kanske blir fast, och förtvålar limmet. Det jag vill säga är att det är obeprövat. Inte känns det som ett speciellt tidseffektivt sätt att bygga.
hej,
Nej där är ingen golvbrunn, endast en handfat/vask. men man vattentätar väl gipsskivan enligt branchreglerna? skulle det ändå vara riskfyllt med att skivan sväller upp?

K
S svedbo skrev:
hej,
Nej där är ingen golvbrunn, endast en handfat/vask. men man vattentätar väl gipsskivan enligt branchreglerna? skulle det ändå vara riskfyllt med att skivan sväller upp?
Men varför gips? Vilken nytta gör den?
Klinker på klinker förekommer som redan sagts.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Men varför gips? Vilken nytta gör den?
Klinker på klinker förekommer som redan sagts.
för att jag inte vet hur tätskiket under befintliga ser ut, och att kunna lägga nytt tätskik på gipsen var tanken

BirgitS
Det får inte vara dubbla tätskikt, kan leda till problem.

När renoverades WC:n sist?
Kravet på tätskikt i en WC är rätt nytt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det får inte vara dubbla tätskikt, kan leda till problem.

När renoverades WC:n sist?
Kravet på tätskikt i en WC är rätt nytt.
tror den är renoverad mellan 2004-2005, när infördes kravet på tätskikt i WC?

BirgitS
  • Gilla
svedbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.