hej kära byggahusare.
jag har gett in mig på att byta ytskikt i en av mina WC:n med en vask och toa. Har rivit bort det gamla kaklet som tog sin "lilla", eftersom jag inte visste hur kablar, och kanaler gick bakom. Nu ska även klinkern bort, men fick tips om att man kan lägga en golvgips på klinkersen istället för att ta bort det.
stämmer det, och isf vilken golvgips ska jag använda, ska klinkern primas innan? hur och vilket lim ska man använda?
tacksam för svar, råd och tips.
mvh. Sveddebo
jag har gett in mig på att byta ytskikt i en av mina WC:n med en vask och toa. Har rivit bort det gamla kaklet som tog sin "lilla", eftersom jag inte visste hur kablar, och kanaler gick bakom. Nu ska även klinkern bort, men fick tips om att man kan lägga en golvgips på klinkersen istället för att ta bort det.
stämmer det, och isf vilken golvgips ska jag använda, ska klinkern primas innan? hur och vilket lim ska man använda?
tacksam för svar, råd och tips.
mvh. Sveddebo
Inget jag skulle göra.
Jag hade nog inte heller gjort något sådant. Men, det finns en sak som avgör om det kan vara tänkvärt, eller ett "ABSOLUT NEJ". Det är om det finns en golvbrunn, så det är att betrakta som våtrum. Finns det golvbrunn, ska du inte göra det av flera orsaker. En, är att det blir dubbla tätskikt.S svedbo skrev:
Om det bara är en WC utan golvbrunn, så är det väl i princip okej. Att få skivan att fästa är nog minsta problemet. Men, sen är frågan vad som händer med eventuell fukt. Om det kommer vatten på golvet, kan det kanske läcka till klinkersen, där den kanske blir fast, och förtvålar limmet. Det jag vill säga är att det är obeprövat. Inte känns det som ett speciellt tidseffektivt sätt att bygga.
hej,A AG A skrev:Jag hade nog inte heller gjort något sådant. Men, det finns en sak som avgör om det kan vara tänkvärt, eller ett "ABSOLUT NEJ". Det är om det finns en golvbrunn, så det är att betrakta som våtrum. Finns det golvbrunn, ska du inte göra det av flera orsaker. En, är att det blir dubbla tätskikt.
Om det bara är en WC utan golvbrunn, så är det väl i princip okej. Att få skivan att fästa är nog minsta problemet. Men, sen är frågan vad som händer med eventuell fukt. Om det kommer vatten på golvet, kan det kanske läcka till klinkersen, där den kanske blir fast, och förtvålar limmet. Det jag vill säga är att det är obeprövat. Inte känns det som ett speciellt tidseffektivt sätt att bygga.
Nej där är ingen golvbrunn, endast en handfat/vask. men man vattentätar väl gipsskivan enligt branchreglerna? skulle det ändå vara riskfyllt med att skivan sväller upp?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Det vet jag inte utantill med de gamla branschreglerna finns samlade här:
https://www.bkr.se/regler/tidigare-regler
https://www.bkr.se/regler/tidigare-regler
Klicka här för att svara