Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om en ny istid nalkas kanske vi med gemensamma ansträngningar ska göra en insats för att motverka den eller i alla fall försena dess ankomst genom att få upp koldioxidutsläppen? Vi vill väl inte ha tre kilometers inlandsis över Norden.
 
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Abies koreana skrev:
Oj, du har nog missförstått det hela.

Runt Arktis blåser jetströmmen vars motor hålls igång av temperaturskillnaden mellan ekvatorns varma luft och Arktis iskyla. Arktis är också den plats på vår planet som påverkas mest av klimatförändringarna dvs Arktis blir varmare och då försvagas jetströmmen

Således minskar även trycket som håller igång jetströmmen och den börjar meandra vilket betyder att stora fickor med kall luft faller ut söderut. Kännetecknande för detta fenomen är att det långlivat, kylan håller i sig över långa perioder som den gör nu.

Detta är egentligen ingen ny kunskap men kräver vidare forskning innan man klart kan fastställa och vetenskapligt bevisa hur detta komplicerade system fungerar.

Vi kommer nog att få höra mer om meandrande jetströmmar.
Som jag svarade tidigare. IRONI!
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Utrotningen av arter och utfiskningen av haven är ett verkligt problem, Miljöförstöringen och befolkningsökningen lika så.
Det är inte hållbart om alla ska leva på västerländsk nivå och varje år blir det över hundra miljoner fler munnar att mätta. Däremot är det tveksamt hur rädda vi ska vara för några tiondels grader varmare klimat, visst kan det medföra lokala bekymmer men även positiva konsekvenser i delar av världen med ökande skördar Narrativet kring klimatet har till stor del använts av makthungriga politiker som ett verktyg för att utöka sin makt och detaljstyra och beskatta folket ännu hårdare.
Redan då jag gick i skolan talades det om befolkningsexplosionen och idag har befolkningen ökat med ett antal miljarder sedan dess. Läraren liknade då utvecklingen med lämlarnas tillväxt och att naturen förr eller senare kommer att korrigera befolkningen till en hållbar nivån. Afrikas befolkning har blivit fyra gånger större under en mansålder och det kommer inte att hålla i längden.
Nu pratar du om något annat! Jag trodde du var karl för din hatt och kunde erkänna att du låtit dig användas av oseriösa personer som inte är intresserade av vare sig klimat, människor eller vetenskap.

Tråkigt!
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu pratar du om något annat! Jag trodde du var karl för din hatt och kunde erkänna att du låtit dig användas av oseriösa personer som inte är intresserade av vare sig klimat, människor eller vetenskap.

Tråkigt!
Jag vidgade diskussionen, det är ensidigt att endast fokusera på en parameter som koldioxiden. Miljön är mycket mer än några tiondels grader upp eller ner i temperaturen. Risken är att vi stirrar oss blinda på en fråga när det finns fler som är minst lika viktiga. Hur man ser på frågan verkar idag styras mer av politiska övertygelser än vetenskapliga rön, polariseringen är total. Att som vissa vill, knäcka ekonomin och välståndet för en minimal sänkning av koldioxidutsläppen är direkt oansvarigt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag vidgade diskussionen, det är ensidigt att endast fokusera på en parameter som koldioxiden. Miljön är mycket mer än några tiondels grader upp eller ner i temperaturen. Risken är att vi stirrar oss blinda på en fråga när det finns fler som är minst lika viktiga. Hur man ser på frågan verkar idag styras mer av politiska övertygelser än vetenskapliga rön, polariseringen är total. Att som vissa vill, knäcka ekonomin och välståndet för en minimal sänkning av koldioxidutsläppen är direkt oansvarigt.
Klimatalarmismen är politik och ett fåtal människor tjänar enorma summor pengar på det. Och det är vi vanliga dödliga som blir utnyttjade och får stå för notan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag vidgade diskussionen, det är ensidigt att endast fokusera på en parameter som koldioxiden.
Nej, du smiter undan, jag har varit miljöintresserad under hela mitt liv så jag har sannerligen inget emot att diskutera miljöfrågor men inte som ett avledande ämne.

Tillit har ett stort värde för oss människor under olika skeenden i livet, bristande tillit är ett skadligt och smärtsamt tillstånd.
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Klimatalarmismen är politik och ett fåtal människor tjänar enorma summor pengar på det. Och det är vi vanliga dödliga som blir utnyttjade och får stå för notan.
Koldioxidskatter och utsläppsrätter har blivit vår tids avlatsbrev och på samma sätt som då är det hädelse att ha en avvikande åsikt. Däremot råkar man mindre illa ut än under inkvisitionens dagar. Klimatrörelsen har sina överstepräster som manar till lydnad, de katolska hotade med den eviga elden medan nutidens hotar med global uppvärmning. Rockström och Holmgren har gjort sig en vacker slant och Al Gore har blivit förmögen. Går det så går det.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
B Bitterhetsakademin skrev:
Koldioxidskatter och utsläppsrätter har blivit vår tids avlatsbrev och på samma sätt som då är det hädelse att ha en avvikande åsikt. Däremot råkar man mindre illa ut än under inkvisitionens dagar. Klimatrörelsen har sina överstepräster som manar till lydnad, de katolska hotade med den eviga elden medan nutidens hotar med global uppvärmning. Rockström och Holmgren har gjort sig en vacker slant och Al Gore har blivit förmögen. Går det så går det.
Ja Al Gore. Han har folk glömt. Men enligt hans domedagsprofetia skulle jorden gått under för några år sedan. Och som du skriver dom har säkert gjort sig en bra slant på skrämselpropagandan.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, du smiter undan, jag har varit miljöintresserad under hela mitt liv så jag har sannerligen inget emot att diskutera miljöfrågor men inte som ett avledande ämne.

Tillit har ett stort värde för oss människor under olika skeenden i livet, bristande tillit är ett skadligt och smärtsamt tillstånd.
Nej jag har själv ett seriöst miljöintresse så mitt inlägg ska inte ses som ett försök att blanda bort korten. Tillit är nog bra men förutsätter att man blir bemött på ett sätt som gör att den kan frodas. Vidare visar undersökningar att tillitssamhällen förutsätter etnisk homogenitet vilket avvecklas i rask takt i hela västvärlden.
 
  • Wow
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tillit är nog bra men förutsätter att man blir bemött på ett sätt som gör att den kan frodas.
Ja, gott att du håller det i minnet !

B Bitterhetsakademin skrev:
Vidare visar undersökningar att tillitssamhällen förutsätter etnisk homogenitet vilket avvecklas i rask takt i hela västvärlden.
Denna undersökning från Göteborgs universitet stödjer inte ditt påstående.

https://forskning.se/2020/06/08/den-svenska-tilliten-har-inte-paverkats-av-okad-mangkultur/
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, gott att du håller det i minnet !


Denna undersökning från Göteborgs universitet stödjer inte ditt påstående.

[länk]
Mångkulturen befrämjar inte tryggheten, några kilometer från där jag bor finns ett av stadens mest mångkulturella bostadsområden. Där blåstes i natt en portuppgång ut av en militär handgranat, bara en i raden av händelser som inte ökar tryggheten och tilliten.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Sådant finns absolut inget försvar för.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Helt rätt. Skillnad på väder och klimat.
Klimat är väder på 30 år ungefär.
Lokalt och globalt klimat har i alla tider förändrats. Oavsett om det funnits människor eller gräsbetande djur som fiser.
Min fasta övertygelse är att klimatet kan vi inte påverka.
Klimatet har inte ändrats så fort som det gör nu sen senaste istiden.
Den globala temperaturen ökade väldigt lite framtill för 100 år sen, men sen har det gått mycket fort.

Förnekar du att aktivitet orsakad av människor släpper ut t.ex. koldioxid eller förnekar du att koldioxid påverkar klimatet?
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Man bör också ta i beaktande vissa mätfel som att mätstationer som för hundra år sedan låg på landsbygden nu befinner sig i urban miljö som alltid är varmare. Varmperioder har avlöst kalla och vi har kunnat odla druvor i Norden.
Så du försöker påstå att det har blivit så urbant i den svenska fjällvärlden, runt Nordpolen etc. Det är ju där som temperaturen ökar mest.

Att det har varit istider i Norden betyder inte att det har varit ovanligt kallt över hela jordklotet. Nu är det ovanligt varmt över hela jordklotet.

Så vad vill du säga med meningen om druvodling?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Klimatet har inte ändrats så fort som det gör nu sen senaste istiden.
Den globala temperaturen ökade väldigt lite framtill för 100 år sen, men sen har det gått mycket fort.

Förnekar du att aktivitet orsakad av människor släpper ut t.ex. koldioxid eller förnekar du att koldioxid påverkar klimatet?
Koldioxidutsläpp påverkar inte klimatet i någon större utsträckning.
Vad märkligt att det alltid ska kastas ordet "förnekare" på alla som inte instämmer.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.