Byggahus.se

klickgolv på betonggolv, fuktsp. under el. inte?

1. M
    Medlem · 13 inlägg

mohave

Medlem
    Skall lägga klickgolv, billigaste möjliga, på ett betonggolv i en fd. lagård.
    Blir inte speciellt hårt belastat/slitage för det skall användas som kontor.
    kommer att värmas med vattenburna radiatorer på vintern.
    endast isolerat i tak + 2 väggar, 2 väggar helt oisolerade gamla putsade stenväggar.
    Det ligger ett befintligt gjutet betonggolv på plats så frågan är ..

Måste man ha plast/fuktspärr under golvet mot "betongplattan"?
    (det är bara en enkel platta som ligger direkt på marken)

kan jag, med plast/fuktspärr, få problem med att fukt inte kan vandra fram o tillbaka/upp o ner utan stannar under/över plasten o kondenseras där ??
    skall jag istället bara lägga nån sorts papp/liknande så fukten kan vandra som den vill?
    inte varit problem med fukt där förr men det har ju inte varit uppvärmt heller.
    Jag tänkte bara lägga sån där tunn foam som man har under klickgolv för att få det lite mjukare att gå på men då sa "gubbarna" att det blir problem om man stänger inne fukten utan MÅSTE låta den vandra som den vill.
    "Gubbarna" har jobbat länge med just såna här gamla hus av denna typ och enligt dom är plast/fuktspärr av ondo som husen inte mår bra av alls så man blir liiite villrådig :-/

nå som vet/gjort nåt liknande ???

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 628 inlägg

Re: klickgolv på betonggolv, fuktsp. under el. int

På oisolerat golv bör du inte lägga någon plastfilm eller dylikt. det ärviktigtatt fukten kan vandra uppåt (och öäven nedåt under sommartid).Clickgolv låter inte så bra. Det ärmycket bättre att lägga klinkergolv!! :D Då får plattan möjlighet att lufta uppåt och du stänger inte in fukten.

3. M
    Medlem · 13 inlägg

mohave

Medlem

Hej o tack! jag skippar nog plasten dåra :)
    KAN man dock lägga sån där golvfoam under ?
    är inte sååå jämt o fint så det skulle jämna ut det lite med om man la foam,
    men det kanske blir precis samma effekt som byggplast ?
    Kanske om man gjorde hål lite överallt i golvfoamen, typ "lufthål/avfuktningahål"?
    Klinker är fint men passar inte på detta kontor :)

4. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Jag står inför precis samma problem som du. Har ett hus med oisolerad (beror på hur man ser det) platta gjord av murad siporex. Tänker köra foam direkt på plattan och sen laminat. Man skall inte stänga in fukten, kan vandra upp i väggar och det är inte bra. Tror inte du behöver perforera foamen.

5. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Som sagt klickgolv låter inge vidare.... sen att perforera foamen föra att släppa upp fukten till laminatet elle? Inte direkt så att laminatet släpper igenom nåt heller.
    Klinker e va du ska lägga  :)

Annars platon, spån, foam, laminat....

6. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Rulla först ut en ribbonmatta (tunn platon) med uppvik och lägg foamen och golvet på denna.
    Sätt golvsocklarna med små bitar av masonit som distanser så att fukten kan ventileras bort bakom sockeln, alt. ventilerade socklar (sågade spår i sockeln).

7. smiler

smiler

Medlem

Blir en "ribbonmatta" tillräckligt stum för laminat??

8. korsriddaren

korsriddaren

Medlem

Det blir helt ok, har jag lagt i en källare då jag agerade golvläggare till andra......funkar lika fint fortfarande tre år efter.

9. smiler

smiler

Medlem

Klockrent å slippa kostnaden för spånet då... låter mjukt men funkar de så gör de väll de :) Klickgolven e väll mindre känsliga för svikt än limgolv där limmet "bryts" lös.

10. korsriddaren

korsriddaren

Medlem

Limmet bryts inte loss. När trä limmas ihop spricker det i 99 procent av fallen aldrig i limningen. Den blir nämligen starkare än resten av materialet. Snarare spricker det nån annanstans. Det är likadant som med metall som svetsas ihop. Spricker sällan i själva fogen.

11. smiler

smiler

Medlem

De må va hänt men själva laminatet spricker iaf inte.... e väll fjädern som ryker då :)

12. korsriddaren

korsriddaren

Medlem

Kanske. För säkerhetsskull är det nog inte fel med masonit mellan själva klickgolvet och platonmattan. Golvet jag lade låg på följande underlag. Betong, platonmatta, masonitskivor, plastgolv och ovanpå det la jag laminatgolv från pergo med foam mellan golvet och plastgolvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.