Har en granne som har en bergvärmepump som klickar vid start. Någon som vet vad det kan tänkas vara och i så fall lösning? Det verkar låta när den startar skicka ut värme till elementen.
 
Det är nog knäppningar som uppstår när rören expanderar av värmen. Åtgärden för detta är att installera en sk. ”Knäpptank” som ökar vattenvolymen i system och utjämnar temperatursvängningarna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är nog knäppningar som uppstår när rören expanderar av värmen. Åtgärden för detta är att installera en sk. ”Knäpptank” som ökar vattenvolymen i system och utjämnar temperatursvängningarna.
Det var en teori som installatören hade. Nibe var av annan uppfattning. Några andra förslag?
 
Vad trodde Nibe då?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad trodde Nibe då?
Det ville dom inte riktigt säga.. utan dom påstod fel vid installation om jag fattat rätt. (mellanhand) Själv har jag inte detta problem med min CTC.
 
Låter som värmeknäppningar, om det inte är trevägsmotorn som låter. Har han bra med värme och varmvatten? om inte kolla trevägaren, annars skulle jag gissa på värmeknäppningar
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Låter som värmeknäppningar, om det inte är trevägsmotorn som låter. Har han bra med värme och varmvatten? om inte kolla trevägaren, annars skulle jag gissa på värmeknäppningar
Det kan vara en trevägsmotor, men jag gissar att hen som installerade det skulle bli misstänksam på den så det lutar väl åt knäppningar. Har googlat lite och det verkar vanligare bland Nibe än andra tillverkare..Kan ha fel här men har ni andra liknade tankar?
 
En t.ex. 10kw värmepump värmer vattnen lika fort oavsett om det står nibe,ctc eller något annat på den. Så knäppningar har inget samband med märket på pumpen.

Förslagsvis tar ni dit installatören som får komma med ett åtgärdsförslag.
 
mexitegel mexitegel skrev:
En t.ex. 10kw värmepump värmer vattnen lika fort oavsett om det står nibe,ctc eller något annat på den. Så knäppningar har inget samband med märket på pumpen.

Förslagsvis tar ni dit installatören som får komma med ett åtgärdsförslag.
Vid växlingen mellan varmvatten/värmekrets så kan det uppstå knäppningar. Detta problem har inte CTC med sin shunt.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Har en granne som har en bergvärmepump som klickar vid start. Någon som vet vad det kan tänkas vara och i så fall lösning? Det verkar låta när den startar skicka ut värme till elementen.
Jag har Nibe och det har varit värmeknäppningar vid två ställen sen dag 1. Tycker inte det stör speciellt och då får man ju info att trevägaren funkar
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
M MangeRR skrev:
Vid växlingen mellan varmvatten/värmekrets så kan det uppstå knäppningar. Detta problem har inte CTC med sin shunt.
Fast nu gällde det ljud vid start, inte när den växlar från VV till radiatorvatten.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.