2 166 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Klausul om skadestånd
I ett köpekontrakt vi snart skall skriva på (gäller försäljning av en tomt som ännu ej är avstyckad) så finns en klausul där säljaren kan kräva ersättning för sina kostnader om vi bryter avtalet. Däremot står ingenting om våran möjlighet att kräva ersättning om säljaren bryter kontraktet.
Undrar då vad som är praxis i sådana sammanhang? Finns det några standardkontrakt man kan jämföra med?
Undrar då vad som är praxis i sådana sammanhang? Finns det några standardkontrakt man kan jämföra med?
Vet inte om säljaren ens har möjlighet att bryta kontraktet men eftersom det är en icke avstyckad tomt bör ni ha med en klausul som säger att köpet går tillbaka om avstyckningen misslyckas och om ni senare inte blir beviljade bygglov.
Hittade ett lugnande svar under "fråga experten". 
"Om avtalet i sig är giltigt och en part bryter mot en eller flera punkter i avtalet, ska denna part ersätta den skada som uppstått på grund av avtalsbrottet. Det skulle alltså kunna vara de kostnader som ni drabbats av på grund av säljarens avtalsbrott. Detta gäller oavsett om ni särskilt skrivit in detta i avtalet eller inte."
http://www.byggahus.se/ekonomi/svar_kontrakt.htm
"Om avtalet i sig är giltigt och en part bryter mot en eller flera punkter i avtalet, ska denna part ersätta den skada som uppstått på grund av avtalsbrottet. Det skulle alltså kunna vara de kostnader som ni drabbats av på grund av säljarens avtalsbrott. Detta gäller oavsett om ni särskilt skrivit in detta i avtalet eller inte."
http://www.byggahus.se/ekonomi/svar_kontrakt.htm
Klicka här för att svara