2 455 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Klassificera om komplementbyggnad till attefallshus
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet om att klassificera om en byggnad (carport och förråd) från en komplementbyggnad (med bygglov) till ett attefallshus? Hur går man tillväga? Anledningen är att frigöra byggbara kvadratmeter till en tillbyggnad av vårt bostadshus.
//Nudel
Jag undrar om någon har erfarenhet om att klassificera om en byggnad (carport och förråd) från en komplementbyggnad (med bygglov) till ett attefallshus? Hur går man tillväga? Anledningen är att frigöra byggbara kvadratmeter till en tillbyggnad av vårt bostadshus.
//Nudel
Det beror på de lokala förutsättningarna och när byggnaden uppfördes men det har inte varit några problem i de projekten jag har arbetet med. Ta kontakt med din kommun och fråga hur du ska gå tillväga.
Hur funkar detta juridiskt? Man får ju bygglov för en åtgärd - att uppföra byggnaden - och inte för själva byggnaden.
Samtidigt tar detaljplanens regler och därmed nästa prövning av lov sin utgångspunkt i vad som finns byggt på tomten... Krångligt det här med attefallsundantagen.
Samtidigt tar detaljplanens regler och därmed nästa prövning av lov sin utgångspunkt i vad som finns byggt på tomten... Krångligt det här med attefallsundantagen.
Tack för tipsen! Kommer ringa kommunen på tisdag då de har telefontid till bygglovsavdelningen. Attefallstillbyggnad räcker tyvärr inte till och eftersom man inte kan bygga till och göra en attefallstillbyggnad då vi behöver mer än 15kvm. Reglerna, som jag förstår dem, är att man då behöver bygga ut med säg 20kvm genom bygglov, få slutbesked och sedan bygga 15kvm med en attefallstillbyggnad (för att få totalt 35kvm) Det kommer ju driva upp priset. Därför känns det smidigare (och billigare) att klassificera om komplementbyggnaden på 30kvm och sedan bygga ut huset i en omgång. Dock är jag osäker på vad som gäller.
Komplementbyggnaden är byggd 2017 och står 1m från tomtgräns, i enighet med detaljplan. Kanske kommer kommunen att säga nej till att klassificera om pga detta även om granne är positiv.
Komplementbyggnaden är byggd 2017 och står 1m från tomtgräns, i enighet med detaljplan. Kanske kommer kommunen att säga nej till att klassificera om pga detta även om granne är positiv.
Låter som, efter konstruktiv dialog med kommunen, att ett formellt rivningslov för befintlig byggnad och bygganmälan om attefallshus behövs - men där du därefter inte river och sedan ”färdigställer” det befintliga huset. Så länge som det ryms inom attefallsreglerna (30 m2, 4m taknock osv)
Vet inte om jag missförstår dig och ber i så fall om ursäkt.N Nudel skrev:Tack för tipsen! Kommer ringa kommunen på tisdag då de har telefontid till bygglovsavdelningen. Attefallstillbyggnad räcker tyvärr inte till och eftersom man inte kan bygga till och göra en attefallstillbyggnad då vi behöver mer än 15kvm. Reglerna, som jag förstår dem, är att man då behöver bygga ut med säg 20kvm genom bygglov, få slutbesked och sedan bygga 15kvm med en attefallstillbyggnad (för att få totalt 35kvm) Det kommer ju driva upp priset. Därför känns det smidigare (och billigare) att klassificera om komplementbyggnaden på 30kvm och sedan bygga ut huset i en omgång. Dock är jag osäker på vad som gäller.
Komplementbyggnaden är byggd 2017 och står 1m från tomtgräns, i enighet med detaljplan. Kanske kommer kommunen att säga nej till att klassificera om pga detta även om granne är positiv.
Annars kan följande vara ett sätt:
Lämna in bygglovsansökan om att bygga ut huset. När du fått denna godkänd, och påbörjat jobbet, lämnar du in en bygganmälan på att bygga ut med 15 kvm. Kolla lite hur smidig kommunen är och om man måste byggt klart innan man får godkänd bygganmälan. Tror detta varierar men min erfarenhet är att det är bäst att köra med öppna kort. Se handläggaren som en specialist som kan hjälpa dig, inte en motståndare.
Kan kanske fungera men tror kommunerna är försiktiga med det då det visat sig att det inte håller juridiskt!B Byggsnyggen skrev:Vet inte om jag missförstår dig och ber i så fall om ursäkt.
Annars kan följande vara ett sätt:
Lämna in bygglovsansökan om att bygga ut huset. När du fått denna godkänd, och påbörjat jobbet, lämnar du in en bygganmälan på att bygga ut med 15 kvm. Kolla lite hur smidig kommunen är och om man måste byggt klart innan man får godkänd bygganmälan. Tror detta varierar men min erfarenhet är att det är bäst att köra med öppna kort. Se handläggaren som en specialist som kan hjälpa dig, inte en motståndare.
Slutbesked ska vara utfärdat för åtgärden med bygglov innan startbesked för attefallsbyggnad kan beviljas. Många kommuner har ”slirat” på det tidigare för att vara hjälpsamma och smidiga, men sen frågan blivit prövad i högre instans och en kommun fått bakläxa är har möjligheten i övriga kommuner minskat.P pjeta skrev:
Vet du hur stor byggrätt du har och hur den är fördelad på huvudbyggnad resp. komplementbyggnad(er). Om du ”får” 30 kvm från befintligt garage, är det okej att flytta över dessa till huvudbyggnaden rent areamässigt?N Nudel skrev:Tack för tipsen! Kommer ringa kommunen på tisdag då de har telefontid till bygglovsavdelningen. Attefallstillbyggnad räcker tyvärr inte till och eftersom man inte kan bygga till och göra en attefallstillbyggnad då vi behöver mer än 15kvm. Reglerna, som jag förstår dem, är att man då behöver bygga ut med säg 20kvm genom bygglov, få slutbesked och sedan bygga 15kvm med en attefallstillbyggnad (för att få totalt 35kvm) Det kommer ju driva upp priset. Därför känns det smidigare (och billigare) att klassificera om komplementbyggnaden på 30kvm och sedan bygga ut huset i en omgång. Dock är jag osäker på vad som gäller.
Komplementbyggnaden är byggd 2017 och står 1m från tomtgräns, i enighet med detaljplan. Kanske kommer kommunen att säga nej till att klassificera om pga detta även om granne är positiv.
Om du inte kollat detta så hör med handläggaren.
En manöver likt den du beskriver har gjorts i min kommun. Jag tror det var fyra ärenden som snurrade på samma fastighet samtidigt. Rivningslov, bygglov huvudbyggnad, anmälan attefall och på det ett tillsynsärende till följd av att en granne undrade vad f*n som pågick i kvarteret. Det blev omständligt för både sökanden och kommun.P petersthlm skrev:
Fanns det något bättre sätt att lösa det på från din synvinkel/erfarenhet?M MetteKson skrev:En manöver likt den du beskriver har gjorts i min kommun. Jag tror det var fyra ärenden som snurrade på samma fastighet samtidigt. Rivningslov, bygglov huvudbyggnad, anmälan attefall och på det ett tillsynsärende till följd av att en granne undrade vad f*n som pågick i kvarteret. Det blev omständligt för både sökanden och kommun.
Klicka här för att svara