Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har ett garage som är placerat drygt 4m från grannens garage. Har nu en ide att bygga ett förråd mot garageväggen som då skulle hamna ca 2,5m från grannens garage.
Frågan är hur det verkar med brandskydd i ett sådant fall. Hittar ingen info när jag letar runt riktigt.
Frågan är hur det verkar med brandskydd i ett sådant fall. Hittar ingen info när jag letar runt riktigt.
Det fanns förenklade regler för småhus och deras komplementbyggnader avseende brandspridning i BBR. Detta för att slippa göra dyr analytisk dimensionering på så små och enkla hus. Även om BBR inte längre är med oss så lär du uppfylla kraven om du följer detta regelverk - annars skulle ju vartenda småhus som har uppförts de senaste årtiondena inte göra det.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Tack, det var det jag misstänkte.
Tänkte ha ett väldigt simpelt förråd för trädgårdsredskap och cyklar mest. Då känns det väldigt onödigt att bygga det enligt EI 30.
Då är det nog lättare att bygga en friggebod precis brevid istället.
Tänkte ha ett väldigt simpelt förråd för trädgårdsredskap och cyklar mest. Då känns det väldigt onödigt att bygga det enligt EI 30.
Då är det nog lättare att bygga en friggebod precis brevid istället.
Claes Sörmland skrev:
Det fanns förenklade regler för småhus och deras komplementbyggnader avseende brandspridning i BBR. Detta för att slippa göra dyr analytisk dimensionering på så små och enkla hus. Även om BBR inte längre är med oss så lär du uppfylla kraven om du följer detta regelverk - annars skulle ju vartenda småhus som har uppförts de senaste årtiondena inte göra det.
[bild]
[länk]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Material för brandskyddskiva mellan cellplast och krypgrundsavfuktare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tolkning av regel gällande brandspridning mellan byggnader i brandskydd
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Dörr 35cm för nära garage i anspekten brandskydd mellan byggnader.
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass