Men nu har det spårat ur.

Tror alla förstått att jag känner avsky mot min granne och att jag inte pratar med honom.

Som jag tolkade svaren så varierat det lite mellan kommuner huruvida det behöver bygglov eller ej. I nuläget så lär vi nog inte göra något åt det, då detta ändå främjar isoleringen mot dem + att de eliminerar att deras dotter hämtar en stege och ställer mot planket för att se vad vi gör. Skönt på så sett.

Sen får vi klura på andra lösningar hur vi ska isolera oss för att vi inte ska störa oss allt för mycket men samtidigt inte ha ett fort knox mot deras tomt.. Klurigt!

P
Ett litet tillägg, med den underbara värme hela Sverige har just nu förstår jag att man försöker hitta skugga/svalka inom och utomhus.

Om grannen skulle frågat eller begärt bygglov för paviljongen låter det som ditt svar ändå skulle blivit nej.

Att hitta en paviljong med rätt mått, med rätt höjd (ca 250? För att inte synas) och i rätt färg är säkert inte billigt eller lätt.

Grannen kunde valt markis eller ett segel som antagligen inte skulle ge er någon möjlighet att påverka alls.

Tänk på att inte svära för högt genom väggen på grannen och nästa gång det blir väsen vid oheliga tider, säg till snällt. Alla berättelser har två sidor men kanske grannen inte förstår hur beteendet påverkar er.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ett litet tillägg, med den underbara värme hela Sverige har just nu förstår jag att man försöker hitta skugga/svalka inom och utomhus.

Om grannen skulle frågat eller begärt bygglov för paviljongen låter det som ditt svar ändå skulle blivit nej.

Att hitta en paviljong med rätt mått, med rätt höjd (ca 250? För att inte synas) och i rätt färg är säkert inte billigt eller lätt.

Grannen kunde valt markis eller ett segel som antagligen inte skulle ge er någon möjlighet att påverka alls.

Tänk på att inte svära för högt genom väggen på grannen och nästa gång det blir väsen vid oheliga tider, säg till snällt. Alla berättelser har två sidor men kanske grannen inte förstår hur beteendet påverkar er.
Han har redan ett skärmtak. Var ett uterum från början som de plocka bort glaspartierna på.

Hade han frågat hade jag inte sagt nej, då de respekterat mig och tagit i beaktning att det skulle kunna komma att påverka oss. Jag är ingen surskunk till granne, min inställning till honom är baserad av en kompott av saker under årens gång.

Men alla har en bägare som kan rinna över.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Känns som om jag kanske får smälta det hela lite.

Jag hade jättegärna varit vän med alla mina grannar men denne granne har jag i ärlighetens namn noll intresse av att bli "bekant" med. Tror även han vet detta för han har nog hört mig svära över honom genom väggarna typ sådär 1 gång i veckan de senaste 2 åren;)
Mina grannar är förskräckliga människor, men man får inte välja sina grannar. T ex. skrek min norra grannes fru oavbrutet undr 1.5 timmar vid 1-2-tiden på natten och sedan hörde jag henne springa fram till mitt hus och knacka på min dörr. Jag gick inte för att öppna,jag tänkte att jag får en käftsmäll, eftersom hon är psykiskt sjuk (djupa depressioner och panikångest har hennes man berättat), jag tror att hon är bipolär, eftersom hon har mycket skrikattacker mot sin man också.

Min södra granne har anklagat mig för olika saker ett stort antal gånger under de 32 åren jag har bott här och de har alltid haft fel. T ex. har de anklagat mig att släppa ut vätska, som har runnit ner under deras gäststuga och orsakat att golvet har ruttnat, 2 gånger! Det var kanske 25 år emellan, när de trampade genom golvet. Jag sa att jag inte har släppt ut några vätskor, men hon påstod att de visste att jag släppte ut "allt möjligt, gud vet vad". Jag påpekade att de inte hade någon hängränna på baksidan, utan allt vatten rann ner bakom deras gäststuga och in under den och fick golvet att ruttna 2 ggr.

Ganska roligt att läsa denna tråd i efterhand. Hans paviljong är halvt om halvt ett minne blott.. Den gick åt helvete i en storm förra året, höll på att blåsa in på vår tomt (det visade sig att den inte var förankrad). Tyget blåste sönder och nu är "endast" ställningen kvar såhär 1 år senare.

Men det har blivit lugnare, han och hans fruntimmer delade äntligen på sig och barnens morsa (inte samma fruntimmer) tog en större del av vårdnaden, så nu kan vi för det mesta sova gott om nätterna och slippa bli störda när vi vistas ute!

Så skam den som ger sig :crysmile:

• Haha
  • Gilla
elmino och 1 till
  • Laddar…
Man borde ta ner sin paviljong i tid, innan höststormarna börjar. Vi hade en extra kraftig paviljong, men snön fick den att braka ihop till sist. Det kom 50 cm snö över natten den gången. Det är bäst att ha bara stommen uppe över vintrarna. Sedan kan paviljonger orsaka mycket skada i stormen, om rörställningen slår mot fönstren i huset, så en rejäl förankring är ett måste.

H Harrison skrev:
Mina grannar är förskräckliga människor, men man får inte välja sina grannar. T ex. skrek min norra grannes fru oavbrutet undr 1.5 timmar vid 1-2-tiden på natten och sedan hörde jag henne springa fram till mitt hus och knacka på min dörr. Jag gick inte för att öppna,jag tänkte att jag får en käftsmäll, eftersom hon är psykiskt sjuk (djupa depressioner och panikångest har hennes man berättat), jag tror att hon är bipolär, eftersom hon har mycket skrikattacker mot sin man också.

Min södra granne har anklagat mig för olika saker ett stort antal gånger under de 32 åren jag har bott här och de har alltid haft fel. T ex. har de anklagat mig att släppa ut vätska, som har runnit ner under deras gäststuga och orsakat att golvet har ruttnat, 2 gånger! Det var kanske 25 år emellan, när de trampade genom golvet. Jag sa att jag inte har släppt ut några vätskor, men hon påstod att de visste att jag släppte ut "allt möjligt, gud vet vad". Jag påpekade att de inte hade någon hängränna på baksidan, utan allt vatten rann ner bakom deras gäststuga och in under den och fick golvet att ruttna 2 ggr.
Låter faktiskt extremare än min granne.

Det sjukaste/mest skrattretande han gjort, vilket är 2 tillfällen som jag minns väl är:

1. Han satte upp en ovanmarkpool som låg kloss an mot vårt gemensamma plank. Sedan ställde han en multi stege vid den så barnen kunde hoppa ner i poolen. Detta gjorde att vi inte kunde sitta ute när det var fint väder, för hos oss regnade det alltid. Blev tillslut irriterad och gick och knackade på. Då lotsade han in mig så att JAG kunde säga till hans barn att lugna ner sig...

2. Detta är ändå den bästa. Han och hans gamla fruntimmer festade, något som alltid slutade i bråk. När klockan va typ 1-2 så slängde han ut henne utan telefon, plånbok osv. Och låste dörren. Det resulterade i 2h av konstant bankande och skikande från hennes sida för att få komma in.

:crysmile:

• Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Jag har i alla fall en stor tomt och lite distans till mina grannar. Det är värre för de som bor i radhus eller kedjehus, de sitter nästan i knäet på varandra. Vi har en granne tre hus längre bort, som har väldigt ljudliga poolpartyn och fester som pågår halva natten under helgerna. De har en markpool och deras ungar och kompisar hoppar i den och skriker hela dagarna på helgerna och hela sommaren. Suck!

Visst är det kul med pool för barnen, men jag får ofta skavsår i öronen av dem (jag har inga egna barn). Grannarna skickade sina ungar till min pool förr i tiden. Det är dock jobbigt med det "strikta ansvaret" och passningen av ungarna, som inte lyder. De går på kanterna av min ovanmarkspool, gör simhopp (med vattenhöjd 110 cm är det risk för nackskada) och de hittar på "spottkrig" eller börjar vrida om diverse ventiler till anläggningen och springer omkring och halkar och skadar sig. Det slutade ofta med att jag körde iväg dem. Sedan ringer deras ilskna morsor och klagar på mig när deras olydiga ungar inte får bada i min pool. Då ber jag dem komma och bevaka sina ungar själva, eftersom någon måste passa dem och hindra dem från att bli skadade och jag har inte tid med det, om de badar t ex två timmar per dag. Skulle det komma "änglar", som kan sköta sig och bada lugnt och stilla, kunde de bada med bara lite tillsyn.

S Sackaros skrev:
Det ser bra ut tycker jag. Den trista verkligheten när man bor i radhus, dock blir man inte fri från grannar i villa heller, men de kommer lite längre bort. Bäst är väl att jobba på sin manipulationsförmåga och bli "kompis" med grannen. Men jag försöker hålla mig väl med mina grannar och diskutera eventuella förändringar först i möjligaste mån. Man kan få bra input också, men det är irrelevant i det här sammanhanget. :)
Man kan försöka "linda in" sin kritik till max och t ex bjuda grannen på en öl eller en kopp kaffe. Försök att hitta på bra formuleringar, t ex "skulle det kunna vara möjligt att...", det kan fungera att lirka ibland. Men med idioter så funkar ingenting,

J Jarlsgård skrev:

Det sjukaste/mest skrattretande han gjort, vilket är 2 tillfällen som jag minns väl är:

1. Han satte upp en ovanmarkpool som låg kloss an mot vårt gemensamma plank. Sedan ställde han en multi stege vid den så barnen kunde hoppa ner i poolen. Detta gjorde att vi inte kunde sitta ute när det var fint väder, för hos oss regnade det alltid. Blev tillslut irriterad och gick och knackade på. Då lotsade han in mig så att JAG kunde säga till hans barn att lugna ner sig...

2. Detta är ändå den bästa. Han och hans gamla fruntimmer festade, något som alltid slutade i bråk. När klockan va typ 1-2 så slängde han ut henne utan telefon, plånbok osv. Och låste dörren. Det resulterade i 2h av konstant bankande och skikande från hennes sida för att få komma in.

Jag funderdar på hur din granne kan säkra sin pool mot ungar som klättrar på stegen och kanterna, trillar i och skadar sig och drunknar i värsta fall. Man bör ju inhängna poolen för att uppfylla säkerhetskraven och "det strikta ansvaret", det är nog svårt om den ligger "kloss" mot ert plank?

Ansvar och säkerhet
Säkerheten är viktig när det kommer till pooler. Det kan vara få allvarliga konsekvenser om grannars barn, som inte är vana vid pooler, smiter över på din tomt och badar eller faller i poolen utan din vetskap. Du måste därför skydda din pool – och det gäller ju såklart om den ligger i tomtgräns eller nära tomtgräns likaväl som den inte
gör det.

En pool har vassa kanter och ett djup som är farligt för små barn. Du som poolägare har därför ett ansvar. Både bygglagstiftningen och ordningslagen säger tydligt att där ska finnas ett ordentligt säkerhetsskydd och uppmärksammar skyddet mot drunkningsolyckor för barn. Bygglagstiftningen rör pooler på privatägda tomter. Ordningslagen rör alla bassänger, fasta, lösa på tomtmak och allmän plats. Det är alltså ägaren själv som ansvarar för sin pool. Byggverket tipsar därför om säkerhet som staket kring poolen som ska vara minst 90cm högt så verken barn ska kunna hoppa över eller krypa under. På grinden in till poolen bör där finnas en grind som barnen inte själva kan öppna.

http://pooltider.se/bygga-pool/bygglov-tomtgrans-bygga-pool/

J Jarlsgård skrev:

Kan ni inte köpa en sån stor leksaks-vattenpistol och spruta över det gemensamma planket varje gång som ni får en skvätt poolvatten över er, när ni sitter ute och njuter av sommaren? Det är inte säkert att grannen märker att vattnet kommer över planket, de har nog inte så mycket koll på ungarna som badar. De vuxna kanske säger till, att "sluta stänka vatten annars får ni gå upp ur poolen och det är slutbadat idag". Öga för öga, tand för tand, vattendroppe för ... (i alla fall klorfritt stänk tillbaka).

Poolen finns inte längre, de hade isönder den, så även det är ett minne blott :)

Chr3
H Harrison skrev:
Mina grannar är förskräckliga människor, men man får inte välja sina grannar. T ex. skrek min norra grannes fru oavbrutet undr 1.5 timmar vid 1-2-tiden på natten och sedan hörde jag henne springa fram till mitt hus och knacka på min dörr. Jag gick inte för att öppna,jag tänkte att jag får en käftsmäll, eftersom hon är psykiskt sjuk (djupa depressioner och panikångest har hennes man berättat), jag tror att hon är bipolär, eftersom hon har mycket skrikattacker mot sin man också..
Hoppas att din grannfrun mår bra så det inte är misshandel på G.
Att mannen berättat att frun har djupa depressioner och panikångest kunde lika väl vara ett sätt att dölja vad som faktiskt försiggår där bakom gardinerna. Ibland kan det vara svårt att upptäcka sånt när han är så trevlig och förklarar fruns uppförande på ett sätt som kan ses som väldigt trovärdigt.

jag hade bekanta som jag träffade minst ett par gånger varje vecka. Efter över 2 år fick jag veta att kompisen misshandlat frun så gott som varje dag, han gjorde det så att det inte syntes för andra! Jag hade helt missat allt! Kände mig totalt blåst. Hur kunde han som var en så omtänksam, trevlig och sjysst kompis slå ett fruntimmer! :surprised: Nu vet jag bättre. Kommer inte lita på en man som säger att frun är si eller så, innan jag själv hört det från henne.

-säger inte att din granne är lik min kompis, men man bör kolla varför någon knackar på dörren på natten, de kanske behöver hjälp, även om det skulle vara helt ok m panikångest mm..

• Gilla
Kapten Neemo och 2 till
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Hoppas att din grannfrun mår bra så det inte är misshandel på G.
Att mannen berättat att frun har djupa depressioner och panikångest kunde lika väl vara ett sätt att dölja vad som faktiskt försiggår där bakom gardinerna. Ibland kan det vara svårt att upptäcka sånt när han är så trevlig och förklarar fruns uppförande på ett sätt som kan ses som väldigt trovärdigt.

jag hade bekanta som jag träffade minst ett par gånger varje vecka. Efter över 2 år fick jag veta att kompisen misshandlat frun så gott som varje dag, han gjorde det så att det inte syntes för andra! Jag hade helt missat allt! Kände mig totalt blåst. Hur kunde han som var en så omtänksam, trevlig och sjysst kompis slå ett fruntimmer! :surprised: Nu vet jag bättre. Kommer inte lita på en man som säger att frun är si eller så, innan jag själv hört det från henne.

-säger inte att din granne är lik min kompis, men man bör kolla varför någon knackar på dörren på natten, de kanske behöver hjälp, även om det skulle vara helt ok m panikångest mm..
En gång var det en annan granne som knackade på dörren och grät mitt i natten. Hon hade bråkat med sin sambo, som var full som vanligt. Han dunkade hennes huvud mot väggen och hotade att döda henne. Sedan skulle han ta livet av sig och slet loss elkabeln till tvättmaskinen för att få starkström genom kroppen. När vi följde med henne hem (hon ville inte övernatta hos oss), hade sambon somnat och snarkade för fullt. Vi tejpade kabelns anslutningar med lite eltejp, så att ingen skulle kunna kommat åt ström av misstag. Det var bara en av deras många fighter/misshandel. Sedan fick de adoptera ett barn och han blev en riktig buse, han går in hos folk och plockar på sig värdeföremål, mest i hallen, som bilnycklar, plånböcker, mobiler, verktyg m fl. Sedan kommer han tillbaka mitt i natten och tar bilen (han har inget körkort) och nöjeskör sönder bilen, tills polisen haffar honom och släpper lika snabbt och lägger ner förundersökningen direkt, trots att han blev tagen på bar gärning. Bilägaren får en dålig ersättning från sitt försäkringsbolag. Kvinnan blev av med sitt jobb pga dåligt uppförande av något slag och nu blev även mannen av med jobbet som busschaufför, pga sitt alkoholmissbruk, han hade tidigare även krockat med sin privatbil ett par gånger. Adoptivsonen blev också av med jobbet nyligen pga knark eller liknande. Åhh vilken familjelycka!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.