Hej!

Nu känner vi en viss trötthet i huvudena. Vår granne som aldrig tidigare respekterat någon trots att man bor i radhus smackade igår kväll upp en paveljong på tomtgräns.

Då det är lite höjdskillnad (ca 50cm) och vi ligger lägre så sticker detta lilla byggverk upp över planket mellan våra fastigheter och ser allmänt trist ut.

Så min fråga är hur det fungerar? För vi har inte hört någonting om detta.. inte en fråga, nada!

Om det nu skulle gå som skärmtak/paveljong så antar jag att 4.5 meters regeln ska tillämpas men det har den ju då som sagt inte gjort.

Skickar med en bild så man kan få se vår nya "fina" utsikt.

//
Bitter radhusägare :confused:

En uteplats med en vit plankvägg, blått parasoll, trädgårdsmöbler och en torkställning på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Har de skruvat den i marken eller på något sätt gjort det som en permanent installation?

En paviljong kan ju vara väldigt lätt att flytta/montera ner och då är det ingen permanentbyggnad.

Personligen så ser ju färgvalet ut att matcha era möbler och vägglådorna samt att den syns minimalt. Jag skulle säkert även ha blivit mer irriterad över ljudet från grannarna också, detta borde minska med denna förändringen (dämning).

Jag skulle lagt min energi på annat eller flyttat till plats utan grannar.

• Gilla
Blaboratories och 8 till
  • Laddar…
Det vet jag inte än. Har inte kollat då de började bygga ihop den 20:30 igår kväll och var la färdiga vid 22:30-23:00.

Visst färgen är la inte hemsk, det är snarare "väggen" som det blev, vår stödmur är som sagt redan 50cm hög och sedan ett 180cm högt plank. Denna paviljong sticker upp ytterligare uppskattningsvis 70cm så det är tot 3m.

Och tro mig, försöker lägga energi på annat men denna granne lyckas överträffa sig själv gång på gång och det är inte positivt menat!

Det ser bra ut tycker jag. Den trista verkligheten när man bor i radhus, dock blir man inte fri från grannar i villa heller, men de kommer lite längre bort. Bäst är väl att jobba på sin manipulationsförmåga och bli "kompis" med grannen. Men jag försöker hålla mig väl med mina grannar och diskutera eventuella förändringar först i möjligaste mån. Man kan få bra input också, men det är irrelevant i det här sammanhanget. :)

• Gilla
Blaboratories och 1 till
  • Laddar…
I Uppsala Kommun är partytält och paviljonger bygglovspliktiga om dom är uppställda mer än 2 månader (killgissar lite, men ganska säker)
Blir ju dock lätt att komma undan om man tar ner paviljongen efter 30 dagar och sen sätter upp den igen dagen efter.

• Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Det ser bra ut tycker jag. Den trista verkligheten när man bor i radhus, dock blir man inte fri från grannar i villa heller, men de kommer lite längre bort. Bäst är väl att jobba på sin manipulationsförmåga och bli "kompis" med grannen. Men jag försöker hålla mig väl med mina grannar och diskutera eventuella förändringar först i möjligaste mån. Man kan få bra input också, men det är irrelevant i det här sammanhanget. :)

Känns som om jag kanske får smälta det hela lite.

Jag hade jättegärna varit vän med alla mina grannar men denne granne har jag i ärlighetens namn noll intresse av att bli "bekant" med. Tror även han vet detta för han har nog hört mig svära över honom genom väggarna typ sådär 1 gång i veckan de senaste 2 åren;)

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Kan absolut vara bygglovpliktigt/anmälningspliktigt beroende på om det är varaktigt placerat som tidigare nämnts.

Stör det någon solinstrålning eller liknande eller är det att det sticker rent visuellt som är problemet?

• Gilla
Zoldot
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Kan absolut vara bygglovpliktigt/anmälningspliktigt beroende på om det är varaktigt placerat som tidigare nämnts.

Stör det någon solinstrålning eller liknande eller är det att det sticker rent visuellt som är problemet?
Nä det stör inte solmässigt utan bara rent visuellt.

Men har suttit ner med min sambo och vi tror nog det är positivt även om vi retar oss på att vi inte ens blivit tillfrågade då det trots allt påverkar oss.

Nu kan dock deras dotter inte titta över planket stup i kvarten och fråga vad vi gör och visa allt som hon har och skryta om hur bra hennes pappa är på ALLT (inte riktigt sant)

• Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
M
Bra! Välj att inte störa er på det där. Lägger ni ribban så lågt så kommer ni bara göra er själva olyckliga. Som någon annan skrev, tror inte livet i radhus är något för er om ni inte klarat av att bortse från dylika "störningar".

• Gilla
Blaboratories och 3 till
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Bra! Välj att inte störa er på det där. Lägger ni ribban så lågt så kommer ni bara göra er själva olyckliga. Som någon annan skrev, tror inte livet i radhus är något för er om ni inte klarat av att bortse från dylika "störningar".
Radhus livet fungerar jättebra för oss, det är nog snarare våra grannar som inte är "fit for it".

Kan ta några exempel.

Han klippte häcken nu i våras. Hemma hela dagen men kl 21:25 kände han att nu är det nog lämpligt att dra igång min bensin häcksax. Färdig vid 23.

När han la klinker i höstas var hans val av utrustning för att såga till plattorna en motorkap. Denna började han bröla på med vid 23 på en vardag.

Vrålhög musik fram till 02-03 på natten är inget ovanligt. Stå att skrika på varandra på utsidan är inte heller något ovanligt. Dörrar stängs inte, de smälls igen.

Så nej, det är nog dem som inte borde bo så för det finns verkligen noll respekt för ens grannar.. Och listan kan göras sjukt lång!

J Jarlsgård skrev:
Radhus livet fungerar jättebra för oss, det är nog snarare våra grannar som inte är "fit for it".

Kan ta några exempel.

Han klippte häcken nu i våras. Hemma hela dagen men kl 21:25 kände han att nu är det nog lämpligt att dra igång min bensin häcksax. Färdig vid 23.

När han la klinker i höstas var hans val av utrustning för att såga till plattorna en motorkap. Denna började han bröla på med vid 23 på en vardag.

Vrålhög musik fram till 02-03 på natten är inget ovanligt. Stå att skrika på varandra på utsidan är inte heller något ovanligt. Dörrar stängs inte, de smälls igen.

Så nej, det är nog dem som inte borde bo så för det finns verkligen noll respekt för ens grannar.. Och listan kan göras sjukt lång!
Lös det egentliga problemet med grannen, paviljongen är bara ett uttryck för det. (Och inte speciellt illa i sig)

• Gilla
Blaboratories och 1 till
  • Laddar…
M
J Jarlsgård skrev:

Kan ta några exempel.

Det som du beskriver hör givetvis inte till kategorin handlingar som främjar grannsämjan. Bortsett från att påpeka vid tillfällen de agerar felaktigt kan du ju till syvende sist dock inte påverka hur de beter sig. Däremot kan du påverka hur du reagerar. Befinner man sig i en konflikt där man upplever att man vid tidigare tillfällen blivit felaktigt bemött/behandlad är det lätt att bli "sensitiserad" för störningar/stötningar och överreagera. Du har just precis visat exempel på detta. Jag tror inte någon vettig människa (eller du heller för den delen om ni inte var färgade av tidigare konflikter) hade stört sig på er grannes skärmtak som knappt sticker upp ovan planket som skiljer tomterna åt och varken skuggar eller stör på annat vis. I slutändan går det inte att välja grannar, har man tur klickar det och med otur går det inte att komma överens överhuvudtaget. Det är ju såklart upp till er att själva bestämma hur mycket energi ni vill lägga på er granne men vore jag i er sits skulle jag försöka minimera det och istället fokusera på sånt jag faktiskt kan påverka.

• Gilla
Ola F och 7 till
  • Laddar…
Jag ser inget problem i sig med skärmtaket, men då det trots allt är någonting som påverkar oss visuellt så hade iaf varit trevligt med en fråga i stil med "vi tänkte sätta upp en paviljong mellan vårat skärmtak och planket, är det okej med er?" och som god granne hade jag inte haft några invändningar. Det handlar mer om att man skiter fullständigt fan i sina grannar.

Men ja, jag hade kunnat lägga mindre energi och man kan inte välja sina grannar, det är rätt! Är dock svårt att försöka avskärma det helt när det är minst en gång i veckan som de gör någonting som stör oss. Om det så är att de snickrar fram till midnatt eller står och skriker på varandra.

Mitt största problem är la att jag inte vet hur jag ska tackla det. Jag pratar inte med honom och han inte med mig. Han är i mina ögon för dum i huvudet för att förstå vad jag vill få sagt ;)

Man kanske skulle bygga upp en 4m hög mur mellan husen? :crysmile:

Robert63 Robert63 skrev:
Lös det egentliga problemet med grannen, paviljongen är bara ett uttryck för det. (Och inte speciellt illa i sig)
Går inte. Har försökt tidigare. Tror man får ut mer vett från en snigel faktiskt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.