138 442 läst ·
1 296 svar
138k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Mitt största problem med Klarna är att köp som görs med kort även registreras och läggs in i deras app. Betalar jag direkt med kortet vill jag inte ha det i den jävla klarna appen, det är en grej mellan mig och min bank.
Sen fick jag massor med leveransaviserar och grejer på köp jag inte hade gjort för att någon annan hade handlat via klarna med min mailadress. Aldrig några problem med att jag var skyldig pengar eller så, men jag kunde se exakt till vilken adress sakerna levererades och vad det var för något. Känns lite problematiskt..
Sen fick jag massor med leveransaviserar och grejer på köp jag inte hade gjort för att någon annan hade handlat via klarna med min mailadress. Aldrig några problem med att jag var skyldig pengar eller så, men jag kunde se exakt till vilken adress sakerna levererades och vad det var för något. Känns lite problematiskt..
Om några år vi en anställningsintervju.J JohanN03 skrev:
"Johan... vi ser att du köper samma mängd glidex som en större rörfirma, men du är ju inte rörmokare. Är det något du vill förklara? Vi har nämligen tidigare haft vissa incidenter här på arbetsplatsen...."
Undviker ochså klarna samt övriga liknande av olika orsaker. Några undantag dock. Men vet ej hur bra idé det är med dessa undantag.
Huslån. Blanco till husets renoveringar virke mm köps i fysisk butik då vi har några riktigt bra inärheten. Kredit kort till katten vid akuta besök (har även sparkonto till katten som brukar räcka). Även kreditkort och sparkonto till bilen både till vanliga utgifter samt oväntade. Och konto på apoteket.
Ogillar i de stora hela fakturor på mail vill hellre ha en e faktura eller pappersfaktura. Gjort direktbetalning några gånger och känns ok. Men diverse appar för att göra minsta lilla är ochså störande värre än mail.
Snart går de väl inte ens att starta kaffebryggarn utan app.
Måste väl tillslut sätta en surfplatta vid ingången till varje rum för att kunna använda något??!
Kan tänka mig klarna och liknande om kylskåp och tvättmaskin och ett fönster pajjar då dessa är svåra att vara utan en månad iväntan på råd att betala.
Samtidigt kan jag tänka mig att klarna kan ses som smidigt med att samla alla diverse köp till varje månad och slippa in i butiker och de inte har den prylen just då och måste beställa hem.
Så själv är jag kluven till klarnas vara eller icke vara. Men självklart vill de tjäna pengar precis som alla andra. Sen att de verkar vilja göra de på ett fult sätt är oroväckande
Huslån. Blanco till husets renoveringar virke mm köps i fysisk butik då vi har några riktigt bra inärheten. Kredit kort till katten vid akuta besök (har även sparkonto till katten som brukar räcka). Även kreditkort och sparkonto till bilen både till vanliga utgifter samt oväntade. Och konto på apoteket.
Ogillar i de stora hela fakturor på mail vill hellre ha en e faktura eller pappersfaktura. Gjort direktbetalning några gånger och känns ok. Men diverse appar för att göra minsta lilla är ochså störande värre än mail.
Snart går de väl inte ens att starta kaffebryggarn utan app.
Måste väl tillslut sätta en surfplatta vid ingången till varje rum för att kunna använda något??!
Kan tänka mig klarna och liknande om kylskåp och tvättmaskin och ett fönster pajjar då dessa är svåra att vara utan en månad iväntan på råd att betala.
Samtidigt kan jag tänka mig att klarna kan ses som smidigt med att samla alla diverse köp till varje månad och slippa in i butiker och de inte har den prylen just då och måste beställa hem.
Så själv är jag kluven till klarnas vara eller icke vara. Men självklart vill de tjäna pengar precis som alla andra. Sen att de verkar vilja göra de på ett fult sätt är oroväckande
Låter osäkert med emailfaktura, de kan så lätt försvinna ned i inboxen eller hamna i en spamkorg i ett par veckor. Dessutom har det nämnts att Klarna har levererat sin faktura som en bifogad fil till ett email med en annan subject line. Till detta kommer att ett enstaka köp lätt kan generera en tre fyra emails + spam vilket ytterligare komplicerar situationen. Email är således en lösning som jag helst undviker. Finns bara en ännu värre version: Att man behöver logga in på nån defekt Klarna-sida för att komma åt fakturan och man förväntas göra detta på eget initiativ. Det var vad jag råkade ut för för några år sedan med Klarna.richardtenggren skrev:
Redigerat:
Vad är det för trams! Jag gråter inte ut på nätet. Jag betalarfakturan inkl påminnelseavgift och försöker nästa gång ännu hårdare att undvika klarna.Rkarlsson skrev:
Jag har för övrigt liknande problem med parkster.
Det är inget trams. Har använt mig av de rätt många år och aldrig fått problem därav är jag frågande om folks ekonomiharry73 skrev:
Jag håller med om att p-bolags sätt är 100 ggr värre än alla andra kreditinstitut. Men där är det samma, du har gjort ett köp och du är skyldig att hålla reda på det.
Då när posten slarvade bort mitt brev så hade jag fått skylla mig själv om de inte varit så snälla och tog bort påminnelsen, för jag är skyldig att veta vad jag ska betala.
Ni som hatar klarna måste hata min fd hyresvärd (kommunal) De skickade omgående till kronofogden ett dygn efter förfallodatum, det skojar man inte bort =)
Nu tror jag du har missat det allmänna "uppvaknandet" som faktiskt skett runt dessa frågor senaste åren?Rkarlsson skrev:
Det är knappast hållbart längre att köra förminskande härskartekniker och håna folk som ifrågasätter detta med insamlande av användaruppgifter och data.
Nä, jag använder inte heller tjänster från t.ex Facebook, Google och Microsoft m.fl...
Om säljaren tar betalat innan de skeppar iväg ordern så uppstår inte behov av att jaga de som inte betalar?MultiMan skrev:
Poängen är att butikerna får klart högre konverteringgrad i kassan med Klarnas olika betallösningar, så trots höga avgifter vill butikerna och uppenbart kunderna ha Klarna. De har knappast uppstått över natten utan funnits bra länge nu och fyllde ett behov, har eller har haft mycket duktigt folk i ledningen, därför har de blivit så stora som de är.
Inget konstigt alls utan precis som med många andra företag som upptäcker ett behov och skapar tjänster utifrån det. Precis så fritt företagande ska fungera.
Men att säljarna vill ha detta förstår jag till fullo, det tillåter ju folk att handla som egentligen inte har råd = fler kunder, o butiken får ju alltid betalt ändå.... De behöver ju inte heller hantera skammen av det ohederliga beteendet, de köper ju bara in tjänsten av någon annan = sova med gott samvete...
Du använder inte ditt bankkort för att betala i affärn utan du hämtar pengar i automaten? Du har ingen smartphone, du har inget larm kopplat till vaktbolag med kamera? Du swischar inte du gör ingenting som kan ge någon form av spår efter dig?K Kasken skrev:Nu tror jag du har missat det allmänna "uppvaknandet" som faktiskt skett runt dessa frågor senaste åren?
Det är knappast hållbart längre att köra förminskande härskartekniker och håna folk som ifrågasätter detta med insamlande av användaruppgifter och data.
Nä, jag använder inte heller tjänster från t.ex Facebook, Google och Microsoft m.fl...
.
Du har en bil utan gps ?
Jag håller väl delvis med om att allt behöver man inte speca i detalj, men du kan inte ens parkera utan att din bank vet var du är längre. Vår stad tog bort kontanter helt och hållet så du kan bara använda app eller kort med chip.
Jag har inte missat det, jag anser att det är överdrivet. Om jag köper en hammare så kan ingen använda den informationen mot mig. Förutom och fråga om jag hamrat mycket ?
Om du läser på så kommer du att notera att vi har en stor grupp i samhället som har dålig ekonomi och dålig koll på den. Denna grupp profiterar troligen Klarna på. Men vad dina funderingar om folks ekonomi har med trådens skribenter att göra är oklart. Vi vill alltså inte ha kredit hos Klarna utan önskar undvika detta skitföretag och betala direkt trots att Klarna gör sitt bästa för att lura in oss i otydliga kreditsituationer så att de kan tjäna pengar på påminnelseavgifter.Rkarlsson skrev:
Det är ingen som hatar Klarna, vi vill bara undvika att göra affärer med detta företag. Och det blir som konsument svårare och svårare för varje dag p g a att de tydligen har en så bra betallösning att väldigt många företag enfdast erbjuder köp genom dem.Rkarlsson skrev:
Och som jag skrivit, betala så slipper du avgiften.Claes Sörmland skrev:
Om du läser på så kommer du att notera att vi har en stor grupp i samhället som har dålig ekonomi och dålig koll på den. Denna grupp profiterar troligen Klarna på. Men vad dina funderingar om folks ekonomi har med trådens skribenter att göra är oklart. Vi vill alltså inte ha kredit hos Klarna utan önskar undvika detta skitföretag och betala direkt trots att Klarna gör sitt bästa för att lura in oss i otydliga kreditsituationer så att de kan tjäna pengar på påminnelseavgifter.
Det är ingen som hatar Klarna, vi vill bara undvika att göra affärer med detta företag. Och det blir som konsument svårare och svårare för varje dag p g a att de tydligen har en så bra betallösning att väldigt många företag enfdast erbjuder köp genom dem.
Ja det är sorgligt att folk med dålig ekonomi handlar för pengar de inte har eller kommer få, det är fortfarande deras ansvar såklart.
Funderingen kommer då folk handlar men noterar eller lägger inte in betalningarna och får påminnelseavgifter.
Betala med kort om du inte vill ha kredit ? Har aldrig varit med om att man inte kan använda kortet så jag gjorde ett test på apotera. - "betala med kort" Och andra alternativet klarna.
Jag brukade avsky Klarna. På den tiden kom fakturan slumpmässigt antingen nertryckt bland emballaget eller som en väl dold bilaga i ett mail. Ett tag missade jag att betala säkert hälften av fakturorna, vilket de såklart tjänade brutala pengar på. Någon av grundarna fick väl sparken efter att han klämt ur sig något i stil med att Klarnas bästa kunder är de som aldrig betalar fakturorna?
Hursomhelst. Nu väljer jag Klarna så ofta jag bara kan. Allting ramlar rakt in i appen, kan klicka igenom betalningen precis när jag vill. Om säljaren är strulig finns det en kanonfunktion för att frysa betalningen. Mitt enda klagomål är att appen i sig suger stenhårt, den är så besudlad med skräpfunktioner att min telefon knappt orkar starta den. Men grundtanken i appen är kanon.
En ytterligare nackdel är såklart att jag fullständigt säljer min själ till Klarna, Satan, och alla andra som kan tänkas ha intresse av den. Men den fajten har jag mer eller mindre gett upp. Jag var brydd om dataintegritet för femton år sen, då var det ingen som brydde sig. Nu sitter vi där vi sitter. Om jag vill vara ifred får jag bryta strömmen gå ner i källaren.
Hursomhelst. Nu väljer jag Klarna så ofta jag bara kan. Allting ramlar rakt in i appen, kan klicka igenom betalningen precis när jag vill. Om säljaren är strulig finns det en kanonfunktion för att frysa betalningen. Mitt enda klagomål är att appen i sig suger stenhårt, den är så besudlad med skräpfunktioner att min telefon knappt orkar starta den. Men grundtanken i appen är kanon.
En ytterligare nackdel är såklart att jag fullständigt säljer min själ till Klarna, Satan, och alla andra som kan tänkas ha intresse av den. Men den fajten har jag mer eller mindre gett upp. Jag var brydd om dataintegritet för femton år sen, då var det ingen som brydde sig. Nu sitter vi där vi sitter. Om jag vill vara ifred får jag bryta strömmen gå ner i källaren.
Om man nu vill undvika att ha med klarna att göra öht så hjälper det väl föga?Rkarlsson skrev:Och som jag skrivit, betala så slipper du avgiften.
Ja det är sorgligt att folk med dålig ekonomi handlar för pengar de inte har eller kommer få, det är fortfarande deras ansvar såklart.
Funderingen kommer då folk handlar men noterar eller lägger inte in betalningarna och får påminnelseavgifter.
Betala med kort om du inte vill ha kredit ? Har aldrig varit med om att man inte kan använda kortet så jag gjorde ett test på apotera. - "betala med kort" Och andra alternativet klarna.