Som sagt...håller på att totalrenoverar en 250 kvm stort hus. Det finns 2 toaletter och 1 badrum. Så man har lite att stå i när man dessutom jobbar heltid.

Nu en avloppsfråga. Har försökt leta lite här på forumet, men inte lyckats hitta något som passar.

Hur snäva svängar klarar avloppet från toalett? Hur snäv kan man göra en u-sväng så att säga. Kan man sätta två 88graders böjar ihop och på så sätt få till en rejäl u-sväng? Med klarar menar jag ju då om det hindrar flödet att ha många svängar. Tycker inte själv det så länge fallet är det rätta.

/erber:D

90 gradig böj ska du inte montera liggande..

Använd fyra 45-graders i stället.

liggande böjar bör alltså göras med två 45-grader efter varandra så det blir en längre böj. Att göra en 180-graders krök tror jag inte är att rekommendera....

Prova. Har aldrig stött på det. Du kan ju meddela om det lyckades.

Tja, man kan ju alltid prova...!! :p

Det hela är att jag vill få bort avloppetsröret till en av toaletterna som går i stort sett ovanför sista steget på trappen ned i källaren. Detta får till följd att även personer som är rejält under medellängd slår skallen i röret. Dessutom så har byggfirman som en gång byggde huset låtit bygga in alla rör i inneraket. Vilket sänkte takhöjden än mer. Det kändes som att krypa in i grotta när man gick ned i källaren. Hur man öht taget fått ned några möbler större än en kökspall är för mig en gåta. Den 350 liter stora varmvattenberedaren måste ha ställts på plats först, sedan byggde man huset runt om. Kåken är ju 250 kvm så det är ju inte ett litet hus.

Men....eftersom jag måste ändå stambyta och få bort alla svarta gjutjärnsrör som jag satt i dager när jag rev innertaket så vill jag samtidigt flytta röret så även personer över 150 cm tar sig ned i källaren obehindrat. Tyvärr är dock trappen "i vägen" så jag måste gå runt den och jag måste på något sätt lösa toastolens fysiska placering med vart stammen sitter och det är helt enkelt att skiten får ta en liten eriksgata i taket och fdet innefattar en u-sväng. Och ju snävare den kan göras dessto bättre. Men jag går nog på fyra 45or....får inte bli för snävt.

Det är ändå inte lätt att förstå varför du måste göra en U-sväng. Vad är det som röret måste runda?

Om röret gör en U-sväng så går de väl parallellt en bit? då kan du väl bara göra en enkel 90-graderskrök där de verkligen skiljer sig?

Se till att rensfirman får in sin slang. En u-sväng förbättrar ju inte flödet direkt så det lär behövas. Sätt rensluckan nära böjarna. Ännu bättre, försök göra en konventionell lösning i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.