Ja. Men det kommer svida och påverka annan konsumption/sparande.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
 
  • Gilla
Peitursnur och 8 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Spännande! Har liknande förutsättningar, äldre hus ca 80kvm plus källare som delvis är inredd. ElGolvvärme i badrum där nere. Ny LVVP plus kamin. Har ärligt talat inte dragit igång värmen än, eldar lite på morgonen och rejälare på kvällen, snittar 15-20kwh även nu när det är rejält kallt (Östergötland). Låter du LL pumpen gå hårt eller bara hålla låg grundvärme?
Jag kan typ värma upp hela huset med kaminen.. ok det blir inte jämnvarmt naturligtvis men helt ok. Ska man sitta still kan man ju va där det är varmt med.. ;) Men orkar inte elda på morgonen. Jag kör LL fullt eller inte alls oftast. Nu kör jag den på natten, lite på em och stänger av på kvällen. Funkar bra tycker jag. Men den gör viss nytta för att sprida kaminvärmen också om man vill, iofs inte testat fullt ut än.
 
  • Gilla
ravesta och 2 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag kan typ värma upp hela huset med kaminen.. ok det blir inte jämnvarmt naturligtvis men helt ok. Ska man sitta still kan man ju va där det är varmt med.. ;) Men orkar inte elda på morgonen. Jag kör LL fullt eller inte alls oftast. Nu kör jag den på natten, lite på em och stänger av på kvällen. Funkar bra tycker jag. Men den gör viss nytta för att sprida kaminvärmen också om man vill, iofs inte testat fullt ut än.
Med priserna som är nu får man ju leva med att huset inte är jämnvarmt. Bra med så pass låg förbrukning trots att LL pumpen tuffar på! :D
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Med priserna som är nu får man ju leva med att huset inte är jämnvarmt. Bra med så pass låg förbrukning trots att LL pumpen tuffar på! :D
Jag kör den kanske halva dygnet nu ca. Kaminen är på 7 kW vilket jag tror är ganska lagom, då får man upp värmen rätt snabbt där. Tror många kunde spara en hel del genom att tumma lite på komforten, man måste ju inte ha lika varmt överallt.. tycker jag
 
  • Gilla
Fotstad och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Ligger på ca 25 kWh om dagen nu, det är ganska lugnt.
Då kan du knappast använda så mycket el för att skapa värme?
 
S surfarn skrev:
Då kan du knappast använda så mycket el för att skapa värme?
Kör LL-pumpen halva dagen ca eller något sånt. Sen el till varmvatten. Men drar jag på med direktel går åt kanske 100 på en dag beroende på naturligtvis så det är det slut med.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
Det har inte gått att binda till rimliga pengar på över ett år. Men hade man bundit i typ september förra året så hade det varit gött
 
  • Gilla
Dennan4 och 28 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Kör LL-pumpen halva dagen ca eller något sånt. Sen el till varmvatten. Men drar jag på med direktel går åt kanske 100 på en dag beroende på naturligtvis så det är det slut med.
Najs! Nu hade jag önskat att jag haft en kamin. Men tyvärr inte så våra två hus kostar ca 60kwh om dagen nu
 
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 15 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Najs! Nu hade jag önskat att jag haft en kamin. Men tyvärr inte så våra två hus kostar ca 60kwh om dagen nu
60 per styck eller totalt?
 
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Är ju väldigt lätt att ha den åsikten såhär i efterhand. Att elpriset skulle gå upp/vara högt visste ju alla, men såhär högt kunde man ju bara spekulera kring. Hade du haft samma ton åt andra hållet om nu priset inte gått upp lika mycket och folk bundit orimligt högt?
 
  • Gilla
Dennan4 och 29 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Visst att binda på så hyfsat långa perioder är ju inte så dumt, eller ja man förlorar ju i snitt naturligtvis men nu är det bra. Jag resonerar på samma sätt med el som med räntor. Jag har marginaler och i längden är rörligt billiagre. Själv har jag det rörligaste rörligt, timpris.

Men binda på ett år känns ju meningslöst
 
  • Gilla
Eldpuman och 12 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Visst att binda på så hyfsat långa perioder är ju inte så dumt, eller ja man förlorar ju i snitt naturligtvis men nu är det bra. Jag resonerar på samma sätt med el som med räntor. Jag har marginaler och i längden är rörligt billiagre. Själv har jag det rörligaste rörligt, timpris.

Men binda på ett år känns ju meningslöst
Timpris här med. Håller med om att husägare behöver vara mer ansvarsfulla generellt, men snarare lägga pengarna på smarta investeringar (fönster, uppvärmning etc) än bubbelkopp och lyxrenoveringar.
Räntor är dock spekulation, elbolagen vill inte riskera att folk binder lägre än snittet för just den perioden, så att situationen är som den är just här och nu visste ingen. Och fortfarande vet vi inte om det var klokt att binda i somras, för några veckor sedan hade vi minussiffror på timpriset så det kan svänga åt båda hållen på sikt.
 
  • Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Är ju väldigt lätt att ha den åsikten såhär i efterhand. Att elpriset skulle gå upp/vara högt visste ju alla, men såhär högt kunde man ju bara spekulera kring. Hade du haft samma ton åt andra hållet om nu priset inte gått upp lika mycket och folk bundit orimligt högt?
Vi viste att priset skulle gå upp men som du säger inte hur mycket, men det är ju alltid en risk att chansa åt båda hållen, personligen hade jag bundit om mina elavtal om jag varit tvungen att binda i dessa tider. Det är enligt min mening alltid bättre att veta att jag kan betala mina räkningar och sova gott även om jag har en högre snittkostnad över tid än att gå att ha ångest över vad elräkningen blir nästa månad. Vet jag kostnaden (även om den är hög) kan jag budgetera efter det...
 
  • Gilla
Meta9 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.