315 380 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Vet inte riktigt om det behövs belägg för att folk överkonsumerar. Det är ju liksom vad hela vår ekonomi går ut på, att köpa skit man inte behöver för att imponera på folk man inte ens känner.S Skopan skrev:
Det var åtminstone vad jag brukade göra, men det var en naturlig del av att vara ung och dum. Som att på 90-talet köpa modebyxor eller skjortor för 2 000 kr styck, eller cowboyboots för 5 000 kr. Vilket på den tiden var rätt mycket pengar.
Men sen blev man vuxen och började inse hur dumt det var. Nu går jag runt i vinterkängor köpta på Lidl för 99 kr för tio år sen, och de håller mycket bättre än cowboysbootsen som man var tvungen att få omsulade för hundratals kronor flera gånger per år.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Låter ganska extremt för boots att behöva så mycket service. Hade även ett par cowboy boots då jag var ung, dom hängde med i 10+ år och sen slängde jag dom, då hittade systersonen dom och tog dom själv några år. Hade ett par myggjagare som hängde med i 20 år, de sista 10 åren var dom inneskor i kontoret. Inget gjort åt nån av dom.Kilrain skrev:
Vet inte riktigt om det behövs belägg för att folk överkonsumerar. Det är ju liksom vad hela vår ekonomi går ut på, att köpa skit man inte behöver för att imponera på folk man inte ens känner.
Det var åtminstone vad jag brukade göra, men det var en naturlig del av att vara ung och dum. Som att på 90-talet köpa modebyxor eller skjortor för 2 000 kr styck, eller cowboyboots för 5 000 kr. Vilket på den tiden var rätt mycket pengar.
Men sen blev man vuxen och började inse hur dumt det var. Nu går jag runt i vinterkängor köpta på Lidl för 99 kr för tio år sen, och de håller mycket bättre än cowboysbootsen som man var tvungen att få omsulade för hundratals kronor flera gånger per år.
Redigerat:
Det finns många verkligen gör sitt yttersta för att leva upp till det mesta. Alla klarar inte allt, men tittar man på statistiken så är det en väldig massa levererad mat varje dag. Det är hopplösa köer till föreningar, därför att man inte nöjer sig med att sina barn har en aktivitet i veckan. Söker man villor med pool får man alltid flest träffar i storstäderna.K Krille4 skrev:Det finns inga eller väldigt få som lever så - de flesta som bor i hus i storstäderna får avstå en hel del annat för att ha råd med sitt boende. Det är bara en bild som oftast målas upp för att de som köpt sina hus kontant i "ödemarken" ska känna sig nöjda med sina val.
För de allra flesta (speciellt med utbildning) finns det ofta inget annat val än att bosätta sig hyfsat nära en lite större stad - i alla fall om man vill ha ett ok jobb. Med det följer också höga huspriser och en relativt hög belåning i kronor. Alternativet för att komma ned lite i pris kräver att man bor 5-10 mil utanför även de mindre städerna. Det kan ju vara ett alternativ om man är pensionär men inte speciellt lockande för barnfamiljer då kostnader och tid för pendling snabbt gör att det ändå blir både besvärligare och dyrare än ett hus närmare staden.
De som har det allra jobbigast i storstäder idag är nog de som inte har en utbildning som leder till ett i alla fall hyggligt välbetalt jobb. Personalen som jobbar på stormarknader, som är barnskötare på förskolan, som jobbar i hemtjänsten, som lagar maten i storkök eller sitter i kassan på banken. Kulturarbetare. Jobb med löner som räcker för att överleva, men inte mer. De som kämpat ihop till en kontantinsats för en bostadsrättstrea i förort genom att jobba extra och haft turen att svärmor kunde vara fritids istället för att betala avgiften dit. De som ser en kryssning med Silja som semesterns höjdpunkt.
De människorna finns också i storstaden, men de har inte haft råd att bo särskilt exklusivt de senaste 50 åren.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Dom flesta jag känner i storstaden som gick in i marknaden för +10 år sedan kan idag sälja sitt boende och flytta +5mil, köpa ett boende kontant och bli skuldfria med pengar över.Swetrot skrev:
Det finns många verkligen gör sitt yttersta för att leva upp till det mesta. Alla klarar inte allt, men tittar man på statistiken så är det en väldig massa levererad mat varje dag. Det är hopplösa köer till föreningar, därför att man inte nöjer sig med att sina barn har en aktivitet i veckan. Söker man villor med pool får man alltid flest träffar i storstäderna.
De som har det allra jobbigast i storstäder idag är nog de som inte har en utbildning som leder till ett i alla fall hyggligt välbetalt jobb. Personalen som jobbar på stormarknader, som är barnskötare på förskolan, som jobbar i hemtjänsten, som lagar maten i storkök eller sitter i kassan på banken. Kulturarbetare. Jobb med löner som räcker för att överleva, men inte mer. De som kämpat ihop till en kontantinsats för en bostadsrättstrea i förort genom att jobba extra och haft turen att svärmor kunde vara fritids istället för att betala avgiften dit. De som ser en kryssning med Silja som semesterns höjdpunkt.
De människorna finns också i storstaden, men de har inte haft råd att bo särskilt exklusivt de senaste 50 åren.
Dom som du försöker måla upp en bild av måste vara relativt nya på bostadsmarknaden. Bostadspriserna i storstaden har femdubblats i pris dom senaste 20 åren. Säkert likadant på landsbygden men 200k till 1m är lite mindre kapitalmässigt än 2m till 10m i storstaden.
5x på 20 år är extremfall.M Markarbetaren skrev:Dom flesta jag känner i storstaden som gick in i marknaden för +10 år sedan kan idag sälja sitt boende och flytta +5mil, köpa ett boende kontant och bli skuldfria med pengar över.
Dom som du försöker måla upp en bild av måste vara relativt nya på bostadsmarknaden. Bostadspriserna i storstaden har femdubblats i pris dom senaste 20 åren. Säkert likadant på landsbygden men 200k till 1m är lite mindre kapitalmässigt än 2m till 10m i storstaden.
Men inte ens i närheten av vad bostäder i allmänhet har ökat i värde de senaste 20 åren.
Klart att många kan sälja och ha en bra sudd pengar över, men någonstans skall man ju bo och Flen, Tierp och andra ställen är inte så lockande om man inte har sina rötter där. Det är en dock en del pensionärer som flyttar ut för att de vill frigöra kapital att resa för eller kunna förverkliga drömmar som är svåra att göra i storstad. Några vill kunna sluta lite tidigare utan att ta ut pension i förtid.M Markarbetaren skrev:Dom flesta jag känner i storstaden som gick in i marknaden för +10 år sedan kan idag sälja sitt boende och flytta +5mil, köpa ett boende kontant och bli skuldfria med pengar över.
Dom som du försöker måla upp en bild av måste vara relativt nya på bostadsmarknaden. Bostadspriserna i storstaden har femdubblats i pris dom senaste 20 åren. Säkert likadant på landsbygden men 200k till 1m är lite mindre kapitalmässigt än 2m till 10m i storstaden.
Man behöver för övrigt inte vara ny på bostadsmarknaden för att ha stora lån. Det räcker att man har satt ett par barn till världen och köpt större boende. Det var inte billigt för 15 år sen heller, och det har inte alltid amorterats så mycket. Eller att man gått igenom en skilsmässa och startat om på ny kula, eller kanske använt bostaden för att låna pengar till något man sett som angeläget, köpa loss sitt föräldrahem som sommarstuga eller vad man nu ville göra. Man har en god nettoförmögenhet, men stora lån som dragit iväg i pris.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du har såklart helt rätt, jag generaliserade grovt. Går man in i detalj i statistiken så skiljer det såklart väldigt mycket vilka tidsperioder och vilka kommuner man tittar på.Kilrain skrev:
Bostadsrätters utveckling per m2 år 2000 mot 2023:
Göteborg 5862kr och 49101kr, en ökning med 8,3 gånger.
Sverige 8314kr och 43268kr, en ökning med 5,2 gånger.
För Stockholm är det lägre med 2,76 gånger.
För villor är det svårare då man utgår från K/T-talet och jag orkar inte leta statistik för taxeringsvärden. Men jag vill minnas att i mitt område låg en relativt enkel villa på runt 1,5m vid millenieskiftet. Idag, efter senaste tidens fall, ligger samma villa på kanske 8m. Så en ökning på runt 5,3 gånger.
Här finns statistik för den som vill kolla mina fakta Svensk Mäklarstatistik » Aktuell statistik på bostadspriser i Sverige (maklarstatistik.se)
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Allt är relativt. Att flytta från t.ex. Göteborg till Kungälv (knappt 3 mil) eller Kungsbacka (3 mil) eller Borås (6 mil) hade frigjort ganska mycket kapital om man jämför bostadspriser. Då har man 20 min resp 40 min in till sveriges näst största stad. Så det behöver inte vara Flen eller Tierp vi pratar om.Swetrot skrev:
Klart att många kan sälja och ha en bra sudd pengar över, men någonstans skall man ju bo och Flen, Tierp och andra ställen är inte så lockande om man inte har sina rötter där. Det är en dock en del pensionärer som flyttar ut för att de vill frigöra kapital att resa för eller kunna förverkliga drömmar som är svåra att göra i storstad. Några vill kunna sluta lite tidigare utan att ta ut pension i förtid.
Man behöver för övrigt inte vara ny på bostadsmarknaden för att ha stora lån. Det räcker att man har satt ett par barn till världen och köpt större boende. Det var inte billigt för 15 år sen heller, och det har inte alltid amorterats så mycket. Eller att man gått igenom en skilsmässa och startat om på ny kula, eller kanske använt bostaden för att låna pengar till något man sett som angeläget, köpa loss sitt föräldrahem som sommarstuga eller vad man nu ville göra. Man har en god nettoförmögenhet, men stora lån som dragit iväg i pris.
Självklart så finns det avvikelser, saker som händer. Men för ett "normalscenario" så har man nog en ganska bra sits idag om man gjorde entre på marknaden för +10 år sedan. Men visst, bodde man i en etta fram tills för 2 år sedan och då köpte en bostad och hela ettans prisutveckling gick till kontantinsatsen på 15% så har man sett dom pengarna försvinna sista tiden. Det kommer alltid i en marknad finnas dom som misslyckas med sin tajming. Dock så får man förmoda att ett "normalscenario" innebär lite längre boendecykler så det ordnar upp sig.
Dom flesta jag känner som flyttat hemifrån, eller gått från HR till BR/villa för +10 år sedan och inte använt bostaden som bankomat har det ganska bra idag, relativt låga skuldkvoter osv. Tyvärr ser det inte lika bra ut för mina barn som fortfarande bor hemma.
Snart kraschar ekonomin....!
Svensk ekonomi går starkare än väntat - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Svensk ekonomi går starkare än väntat - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
