AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Utländska banker skulle det stå
Kan du länka till den ”varningen”?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Gurknyhetetna börjar tidigt.
En valuta består till mycket liten del av kontanter. Problem med kontanthantering förekommer från tid till annan. Men kontanter köps alltid in av svenska banker så nåt problem att sälja finns bara om växlingskontoret självt har dåligt omdöme.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]

Edit: den låga svenska valutan är bara en trolig anledning dock
Har aldrig fattat varför folk tar med sig kontanter på resan. Det fungerar utmärkt att betala större utgifter som hotell o liknande med kortet direkt. Sedan fungerar det lika utmärkt att ta ut kontanter för mindre utgifter i lokal valuta i ATM. Så länge man väljer bort ”local conversion” så får man riktigt bra kurs.
Så, det går utmärkt att växla valuta med kort, det är bara kontanthanteringen som strular.

Antar att det är mest svarta pengar som tas med som kontanter, så ingen större skada är skedd egentligen. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har aldrig fattat varför folk tar med sig kontanter på resan. Det fungerar utmärkt att betala större utgifter som hotell o liknande med kortet direkt. Sedan fungerar det lika utmärkt att ta ut kontanter för mindre utgifter i lokal valuta i ATM. Så länge man väljer bort ”local conversion” så får man riktigt bra kurs.
Så, det går utmärkt att växla valuta med kort, det är bara kontanthanteringen som strular.

Antar att det är mest svarta pengar som tas med som kontanter, så ingen större skada är skedd egentligen. :)
Det gäller även bankomater utomlands. Dock borde det ju inte gälla kortbetalningar och det är vad jag använder. Men ändå roligt vår bananrepublik valuta är misstrodd utomlands.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det gäller även bankomater utomlands. Dock borde det ju inte gälla kortbetalningar och det är vad jag använder. Men ändå roligt vår bananrepublik valuta är misstrodd utomlands.
Misstrodd..? Av vem…?
Knappast i nån civiliserad del av världen …

Gurknyheter som sagt.

Hörde att en bilimportör i Kongo slutat ta in Volvobilar då han har svårt att sälja dom.

Rubrik
”Utlandsmarknaderna sviktar för Volvo”
 
  • Gilla
olleg07 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har aldrig fattat varför folk tar med sig kontanter på resan. Det fungerar utmärkt att betala större utgifter som hotell o liknande med kortet direkt. Sedan fungerar det lika utmärkt att ta ut kontanter för mindre utgifter i lokal valuta i ATM. Så länge man väljer bort ”local conversion” så får man riktigt bra kurs.
Så, det går utmärkt att växla valuta med kort, det är bara kontanthanteringen som strular.

Antar att det är mest svarta pengar som tas med som kontanter, så ingen större skada är skedd egentligen. :)
Ta med utländsk valuta från Sverige är det sämsta du kan göra. Du får betala för värde transporten från landet till Sverige med en urusel växelkurs men många går på det då ”avgifterna” är låga.
A) kort
B) cash uttagen på resmålet.
 
Z Zodde skrev:
Ta med utländsk valuta från Sverige är det sämsta du kan göra. Du får betala för värde transporten från landet till Sverige med en urusel växelkurs men många går på det då ”avgifterna” är låga.
A) kort
B) cash uttagen på resmålet.
B kommer ha samma problem som att ta med kontanter då banken inte kommer vilja växla dem. Dock funkar det för de banker som kan köra i inhemsk valuta som tex SEB som jag har. Edit: alltid bäst ta ut i utländska valutan för du får alltid bättre kurs mot din bank
 
Är väl strul med penningtvättsregler som spökar? Besvärligt för utländska aktörer att bli av med svenska kontanter eftersom man måste kunna påvisa ursprung och sånt, och då är det inte värt att hantera svenska kontanter.

Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Är väl strul med penningtvättsregler som spökar? Besvärligt för utländska aktörer att bli av med svenska kontanter eftersom man måste kunna påvisa ursprung och sånt, och då är det inte värt att hantera svenska kontanter.

Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
DI hävdar både svag krona och penningtvätt
 
Kilrain Kilrain skrev:
Är väl strul med penningtvättsregler som spökar? Besvärligt för utländska aktörer att bli av med svenska kontanter eftersom man måste kunna påvisa ursprung och sånt, och då är det inte värt att hantera svenska kontanter.

Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
Nånå, inte komma med motargument när nådig Direktör berättar hur det är.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
DI hävdar både svag krona och penningtvätt
Svag krona har inget med cashhantering å göra. Isåfall skulle norska kronan ha större problem men det är gurkanyheter som ger Forex lite spaltplats. Tjaibaht, turkiska lire och isländska kronor går fint…
Låst artikel så får inte läst vad DI ”hävdar”
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Är väl strul med penningtvättsregler som spökar? Besvärligt för utländska aktörer att bli av med svenska kontanter eftersom man måste kunna påvisa ursprung och sånt, och då är det inte värt att hantera svenska kontanter.

Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
Sverige har inte tuffare regler än nåt annat civiliserat land. (Sen kan olika banker praktisera dessa olika hprykrDet är USA som pressat fram dessa efter 9/11 och finansiering av terrorism.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Är väl strul med penningtvättsregler som spökar? Besvärligt för utländska aktörer att bli av med svenska kontanter eftersom man måste kunna påvisa ursprung och sånt, och då är det inte värt att hantera svenska kontanter.

Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
Danska banker har slutat ta emot kontanter från växelkontoren, just för att de senare inte redovisar ursprung.
Nu har Svenska och Norska banker tagit efter.

I svensk dum-media så berättar man bara om Sverige och så framställs detta lite som om det var problem med SEK och svensk ekonomi..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.