315 377 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
https://www.di.se/nyheter/forex-svenska-pengar-accepteras-inte/Z Zodde skrev:
Edit: den låga svenska valutan är bara en trolig anledning dock
Gurknyhetetna börjar tidigt.AndersMalmgren skrev:
En valuta består till mycket liten del av kontanter. Problem med kontanthantering förekommer från tid till annan. Men kontanter köps alltid in av svenska banker så nåt problem att sälja finns bara om växlingskontoret självt har dåligt omdöme.
Har aldrig fattat varför folk tar med sig kontanter på resan. Det fungerar utmärkt att betala större utgifter som hotell o liknande med kortet direkt. Sedan fungerar det lika utmärkt att ta ut kontanter för mindre utgifter i lokal valuta i ATM. Så länge man väljer bort ”local conversion” så får man riktigt bra kurs.AndersMalmgren skrev:
Så, det går utmärkt att växla valuta med kort, det är bara kontanthanteringen som strular.
Antar att det är mest svarta pengar som tas med som kontanter, så ingen större skada är skedd egentligen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det gäller även bankomater utomlands. Dock borde det ju inte gälla kortbetalningar och det är vad jag använder. Men ändå roligt vår bananrepublik valuta är misstrodd utomlands.Nissens skrev:
Har aldrig fattat varför folk tar med sig kontanter på resan. Det fungerar utmärkt att betala större utgifter som hotell o liknande med kortet direkt. Sedan fungerar det lika utmärkt att ta ut kontanter för mindre utgifter i lokal valuta i ATM. Så länge man väljer bort ”local conversion” så får man riktigt bra kurs.
Så, det går utmärkt att växla valuta med kort, det är bara kontanthanteringen som strular.
Antar att det är mest svarta pengar som tas med som kontanter, så ingen större skada är skedd egentligen.![]()
Misstrodd..? Av vem…?AndersMalmgren skrev:
Knappast i nån civiliserad del av världen …
Gurknyheter som sagt.
Hörde att en bilimportör i Kongo slutat ta in Volvobilar då han har svårt att sälja dom.
Rubrik
”Utlandsmarknaderna sviktar för Volvo”
Ta med utländsk valuta från Sverige är det sämsta du kan göra. Du får betala för värde transporten från landet till Sverige med en urusel växelkurs men många går på det då ”avgifterna” är låga.Nissens skrev:
Har aldrig fattat varför folk tar med sig kontanter på resan. Det fungerar utmärkt att betala större utgifter som hotell o liknande med kortet direkt. Sedan fungerar det lika utmärkt att ta ut kontanter för mindre utgifter i lokal valuta i ATM. Så länge man väljer bort ”local conversion” så får man riktigt bra kurs.
Så, det går utmärkt att växla valuta med kort, det är bara kontanthanteringen som strular.
Antar att det är mest svarta pengar som tas med som kontanter, så ingen större skada är skedd egentligen.![]()
A) kort
B) cash uttagen på resmålet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
B kommer ha samma problem som att ta med kontanter då banken inte kommer vilja växla dem. Dock funkar det för de banker som kan köra i inhemsk valuta som tex SEB som jag har. Edit: alltid bäst ta ut i utländska valutan för du får alltid bättre kurs mot din bankZ Zodde skrev:
Är väl strul med penningtvättsregler som spökar? Besvärligt för utländska aktörer att bli av med svenska kontanter eftersom man måste kunna påvisa ursprung och sånt, och då är det inte värt att hantera svenska kontanter.
Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
Att det går utför med kronan är nog inte särskilt relevant i sammanhanget.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
DI hävdar både svag krona och penningtvättKilrain skrev:
Nånå, inte komma med motargument när nådig Direktör berättar hur det är.Kilrain skrev:
Svag krona har inget med cashhantering å göra. Isåfall skulle norska kronan ha större problem men det är gurkanyheter som ger Forex lite spaltplats. Tjaibaht, turkiska lire och isländska kronor går fint…AndersMalmgren skrev:
Låst artikel så får inte läst vad DI ”hävdar”
Sverige har inte tuffare regler än nåt annat civiliserat land. (Sen kan olika banker praktisera dessa olika hprykrDet är USA som pressat fram dessa efter 9/11 och finansiering av terrorism.Kilrain skrev:
Danska banker har slutat ta emot kontanter från växelkontoren, just för att de senare inte redovisar ursprung.Kilrain skrev:
Nu har Svenska och Norska banker tagit efter.
I svensk dum-media så berättar man bara om Sverige och så framställs detta lite som om det var problem med SEK och svensk ekonomi..
Bostadspriserna fortsätter upp – här steg de mest - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Snart brakar helvetet lös!
Snart brakar helvetet lös!
