SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men fortfarande var det någon som köpte till det priset, och då anser jag att det är marknadspris för den fastigheten vid det tillfället. Även om det är mycket högre än genomsnittspriset i området.
Det är helt ok att du tycker det, men jag tror inte du skulle betala lika mycket för ett hus bredvid bara för att ett objekt sticker iväg i pris?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är helt ok att du tycker det, men jag tror inte du skulle betala lika mycket för ett hus bredvid bara för att ett objekt sticker iväg i pris?
Jag skrev marknadspris för den fastigheten vid det tillfället. Det kanske var inmurat kokain för några miljoner i källaren, vad vet jag?
Om det säljs dyra hus i ett område tenderar priserna i området att krypa uppåt, tvärtom om husen är billiga och/eller svårsålda.
Vad jag skulle betala för ett hypotetiskt grannhus har att göra med mycket annat än köpeskillingen för det närmaste huset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om ett flertal likvärdiga objekt i närtid sålts för ungefär samma pris, kan jag tycka att den som sätter ut ytterligare ett likvärdigt objekt till avsevärt högre pris avviker från marknadspris.

Sen är fastigheter sällan så likvärdiga eller byter ägare så frekvent att detta är lätt att tillämpa, men pratar vi bilar så nog tycker jag man kan prata om marknadspris för exempelvis en Volvo V70, X-årsmodel, i normalskick, med Y mil på mätaren. Det är ju rätt "klart" vad en sådan "ska" kosta, alltså vad den ungefär anses ha för marknadspris.
Det du kallar "marknadspris" skulle jag kalla "genomsnittspris".
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det du kallar "marknadspris" skulle jag kalla "genomsnittspris".
Kanske det? Står inte begreppen rätt nära varandra?
 
Aaaah , metadiksussion. Byggahus favoritgren

Jag kan bidra till metadiskussion genom att kalla det ett ej marknadsmässigt marknadspris
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aaaah , metadiksussion. Byggahus favoritgren
Skrivet av mästaren själv! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skrivet av mästaren själv! ;)
Nej metadiskussion är något jag avskyr
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
OK, då återgår vi till ämnet @AndersMalmgren !
Du har berättat att du är medlem i en förening som äger flerfamiljshus, och därmed har rätt att använda en av föreningens lägenheter som familjens bostad. Hur skulle det gå om de lån som föreningen har skulle drabbas av kraftigt ökande räntor när bindningstiderna går ut, så att räntan blev 7% på föreningens lån, som därmed skulle belasta er medlemmar?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK, då återgår vi till ämnet @AndersMalmgren !
Du har berättat att du är medlem i en förening som äger flerfamiljshus, och därmed har rätt att använda en av föreningens lägenheter som familjens bostad. Hur skulle det gå om de lån som föreningen har skulle drabbas av kraftigt ökande räntor när bindningstiderna går ut, så att räntan blev 7% på föreningens lån, som därmed skulle belasta er medlemmar?
Vi har ett bundet lån på 1 procent ränta som går ut 2024. Inget jättelån så kommer öka avgiften med ca 50 kronor
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är samma idioti som åker till uländer och inte prutar ner köpen till lokala priserna. Det fuckar med marknaden. Skulle aldrig betala 30% över marknadspris för ett hus.
Marknadspriset för ett hus är ju vad någon är villig att betala Anders, du får nog fortsätta att bo i lägenhet...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har ett bundet lån på 1 procent ränta som går ut 2024. Inget jättelån så kommer öka avgiften med ca 50 kronor
Bra för er! Hur skulle det gå vid 7% ränta på det lånet? Och på samtliga föreningens lån?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bra för er! Hur skulle det gå vid 7% ränta på det lånet? Och på samtliga föreningens lån?
Jag räknade på 5 procent ovan så ingen större skillnad med 7. Vi har inga större lån än det
 
F fribygg skrev:
Marknadspriset för ett hus är ju vad någon är villig att betala Anders, du får nog fortsätta att bo i lägenhet...
Under stora hela så absolut. Men det finns tillfällen där det absolut inte avspeglar sig på något marknadspris.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Under stora hela så absolut. Men det finns tillfällen där det absolut inte avspeglar sig på något marknadspris.
Som 19 miljoner för 140 kvm i fucking Enskede
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.