315 411 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Det är helt ok att du tycker det, men jag tror inte du skulle betala lika mycket för ett hus bredvid bara för att ett objekt sticker iväg i pris?SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag skrev marknadspris för den fastigheten vid det tillfället. Det kanske var inmurat kokain för några miljoner i källaren, vad vet jag?Jonatan79 skrev:
Om det säljs dyra hus i ett område tenderar priserna i området att krypa uppåt, tvärtom om husen är billiga och/eller svårsålda.
Vad jag skulle betala för ett hypotetiskt grannhus har att göra med mycket annat än köpeskillingen för det närmaste huset.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det du kallar "marknadspris" skulle jag kalla "genomsnittspris".Alfredo skrev:
Om ett flertal likvärdiga objekt i närtid sålts för ungefär samma pris, kan jag tycka att den som sätter ut ytterligare ett likvärdigt objekt till avsevärt högre pris avviker från marknadspris.
Sen är fastigheter sällan så likvärdiga eller byter ägare så frekvent att detta är lätt att tillämpa, men pratar vi bilar så nog tycker jag man kan prata om marknadspris för exempelvis en Volvo V70, X-årsmodel, i normalskick, med Y mil på mätaren. Det är ju rätt "klart" vad en sådan "ska" kosta, alltså vad den ungefär anses ha för marknadspris.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kan vara närliggande begrepp, men inte nödvändigtvis
.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Aaaah , metadiksussion. Byggahus favoritgren
Jag kan bidra till metadiskussion genom att kalla det ett ej marknadsmässigt marknadspris
Jag kan bidra till metadiskussion genom att kalla det ett ej marknadsmässigt marknadspris
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
OK, då återgår vi till ämnet @AndersMalmgren !
Du har berättat att du är medlem i en förening som äger flerfamiljshus, och därmed har rätt att använda en av föreningens lägenheter som familjens bostad. Hur skulle det gå om de lån som föreningen har skulle drabbas av kraftigt ökande räntor när bindningstiderna går ut, så att räntan blev 7% på föreningens lån, som därmed skulle belasta er medlemmar?
Du har berättat att du är medlem i en förening som äger flerfamiljshus, och därmed har rätt att använda en av föreningens lägenheter som familjens bostad. Hur skulle det gå om de lån som föreningen har skulle drabbas av kraftigt ökande räntor när bindningstiderna går ut, så att räntan blev 7% på föreningens lån, som därmed skulle belasta er medlemmar?
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Vi har ett bundet lån på 1 procent ränta som går ut 2024. Inget jättelån så kommer öka avgiften med ca 50 kronorSågspånPappspikEternit skrev:
OK, då återgår vi till ämnet @AndersMalmgren !
Du har berättat att du är medlem i en förening som äger flerfamiljshus, och därmed har rätt att använda en av föreningens lägenheter som familjens bostad. Hur skulle det gå om de lån som föreningen har skulle drabbas av kraftigt ökande räntor när bindningstiderna går ut, så att räntan blev 7% på föreningens lån, som därmed skulle belasta er medlemmar?
Marknadspriset för ett hus är ju vad någon är villig att betala Anders, du får nog fortsätta att bo i lägenhet...AndersMalmgren skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
