P
S sjoberga skrev:
Löser man bara likviditeten kan man glädjas åt att en ihållande hög inflation amorterar huslån mycket bättre än de amorteringsplaner många lagt med sikte på att ha betalt tillbaka när solen slocknar.
Det resonemanget bygger på att din lön ökar i samma takt som inflationen, gör den inte det så "amorteras" inte skulden bara för att Bregott blivit dyrare.
 
  • Gilla
Landbogården och 5 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
En riktig karl kör diesel, helst en d24 med raka rör
Förgifta så många man kan med kolmonoxid
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K
H Hybro skrev:
Allt detta verkar var ett typ stressigt ekorrhjul. Att leva på topp hela tiden.
Stress som folk dessutom betalar för.

Ja, ja... Nån lever ju på detta också.
Det finns inga eller väldigt få som lever så - de flesta som bor i hus i storstäderna får avstå en hel del annat för att ha råd med sitt boende. Det är bara en bild som oftast målas upp för att de som köpt sina hus kontant i "ödemarken" ska känna sig nöjda med sina val.

För de allra flesta (speciellt med utbildning) finns det ofta inget annat val än att bosätta sig hyfsat nära en lite större stad - i alla fall om man vill ha ett ok jobb. Med det följer också höga huspriser och en relativt hög belåning i kronor. Alternativet för att komma ned lite i pris kräver att man bor 5-10 mil utanför även de mindre städerna. Det kan ju vara ett alternativ om man är pensionär men inte speciellt lockande för barnfamiljer då kostnader och tid för pendling snabbt gör att det ändå blir både besvärligare och dyrare än ett hus närmare staden.

En sak som blir allt tydligare ju äldre jag blir är att de som är nöjda med sina egna val i livet inte har så stort behov av att kritisera andras val. Vi kommer antagligen också att köpa ett betydligt billigare hus längre från staden när vi blir pensionärer - hoppas inte jag då har glömt varför det inte passar för alla :)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förgifta så många man kan med kolmonoxid
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förgifta så många man kan med kolmonoxid
hur tänker du om alla bönder som kör traktorer?
 
H Husärlivet skrev:
hur tänker du om alla bönder som kör traktorer?
Traktorer brukar inte vistas runt folk som kan bli förgiftade på samma sätt som personbilar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förgifta så många man kan med kolmonoxid
Bara för att man inte själv har en egen bil kan man ju genom sin livsstil bidra till negativ miljöpåverkan. Ostron och vin är ju inga lokala varor som odlas i Vasastan.:geek:
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Bara för att man inte själv har en egen bil kan man ju genom sin livsstil bidra till negativ miljöpåverkan. Ostron och vin är ju inga lokala varor som odlas i Vasastan.:geek:
Det har väl främst en klimatpåverkan, inte miljö som en dieselbil har som spyr ut sina giftiga gaser.
 
Tror du att ostronen och vinet cyklar till restaurangen, eller åker de kanske ett dieseldrivet leveransfordon?
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Tror du att ostronen och vinet cyklar till restaurangen, eller åker de kanske ett dieseldrivet leveransfordon?
Men en flaska vin åker inte transport själv.
Dock borde transportsektorn snarast gå över till el, speciellt för lokalttransport
 
Redigerat:
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
mnils skrev:
Det resonemanget bygger på att din lön ökar i samma takt som inflationen, gör den inte det så "amorteras" inte skulden bara för att Bregott blivit dyrare.
Nej, hela hus-skulden kommer till slut (gränsvärdesresonemang) kunna betalas av med ett enda Bregottpaket helt oavsett om jag har och har haft någon inkomst alls eller inte.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Traktorer brukar inte vistas runt folk som kan bli förgiftade på samma sätt som personbilar.
Gnällspik
 
R
K KungAnka skrev:
Är det någon som har koll på vad banken tänker sig för prisökningar på levnadsomkostnader när dom gör sina kalkyler? Som systemet ser ut nu är det ju inte allt för osannolikt att en hög ränta beror av hög riksbanksränta som beror av inflation. Att då räkna med att räntan går upp och allt annat står still verkar inte alltför genomtänkt.
Bankernas kalkyler förändras naturligtvis på alla plan, inte bara höjd ränta.
Och de har skruvat upp kalkylerna rejält, många skulle nog bli rejält chockade om de bad om ett lånelöfte nu kontra mot ett lånelöfte de fick för ett år/halvår sen
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Bankernas kalkyler förändras naturligtvis på alla plan, inte bara höjd ränta.
Och de har skruvat upp kalkylerna rejält, många skulle nog bli rejält chockade om de bad om ett lånelöfte nu kontra mot ett lånelöfte de fick för ett år/halvår sen
Ja, bankerna räknar med lyxliv och superculade barn så jag skulle säga att kalkylerna är rätt påpälsade...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta är dock ett sanslöst sjukt slutpris

[bild]
Fastigheter med bra läge runt 20mille och mer säljer alltid bra oavsett konjunkturläge. Har sett vanliga radhus för 4 mille legat ute till försäljning i månader när marknaden är trög medans svindyra 20+ mille kåkar inte långt ifrån samma område ryker direkt efter första visningen.

Det är ofta väldigt rika personer som använder fastigheter som långsiktiga investeringar, och då köper ett sådant hus kontant till sina barn eller barnbarn.

Normala banklåne svensson är det inte. Men ponera att du köper ett hus för 20mille och slänger in 15% för att låna 17 mille. Man brukar få låna ca 5.5 ggr årsinkomst så 17/5.5 betyder att man måste ha en årsinkomst på 2.8 miljoner i sånt fall.

Det är säkert samma folk som slår till på en 20 milles sommarstuga i skärgården också
 
R RalleB skrev:
Bankernas kalkyler förändras naturligtvis på alla plan, inte bara höjd ränta.
Och de har skruvat upp kalkylerna rejält, många skulle nog bli rejält chockade om de bad om ett lånelöfte nu kontra mot ett lånelöfte de fick för ett år/halvår sen
OK, så för nya lån gäller nya levnadskostnader. Jag tänkte väl egentligen på dom som lånade för 2 år sedan. Om banken tänkte sig att räntan blev 7% och allt annat står magiskt stilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.