Eller så bor man korrekt så att man inte behöver bil alls
 
S
Z Zodde skrev:
10% ser vi inte. 7% är mindre sannolikt , kväver den inhemska ekonomin innan dess…
Inflationen vi ser idag beror ju inte på att den svenska ekonomin är överhettad och behöver kylas av utan pga ett krig.
Du hämtar förstås all din fakta från Aftonbladet förstår jag? :)

Kriget har minimal påverkan på inflationen om man ställer det i relation till stimulanser, helikopterpengar och nollränta. Effekter av räntehöjningar har knappt börjat ge effekt än.
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så bor man korrekt så att man inte behöver bil alls
Bil behövs alltid oavsett vart man bor :)
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Bil behövs alltid oavsett vart man bor :)
Nej fyfan.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du hämtar förstås all din fakta från Aftonbladet förstår jag? :)

Kriget har minimal påverkan på inflationen om man ställer det i relation till stimulanser, helikopterpengar och nollränta. Effekter av räntehöjningar har knappt börjat ge effekt än.
Nej. Läser bankernas marknadsrapporter.
Energiprisrallyt sprider sig i hela ekonomin till alla branscher.
Kraftigt stigande inflation är en global företeelse. Oberoende vilken räntenivå du haft. Oberoende om arbetslösheten är 3 lr 10%. Oberoende om du givit kraftiga stimulanser eller inga alls.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du hämtar förstås all din fakta från Aftonbladet förstår jag? :)

Kriget har minimal påverkan på inflationen om man ställer det i relation till stimulanser, helikopterpengar och nollränta. Effekter av räntehöjningar har knappt börjat ge effekt än.
Hur stor del drevs på av kriget gällande inflationsöknigen?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så bor man korrekt så att man inte behöver bil alls
Att ha bil är frihet.

Och dubbel frihet om man har privatchaufför.

Frugan svär fortfarande över att hon gick med på den dealen, att hon fick skaffa bil om hon alltid ställde upp som chaufför. Men jag säger alltid att det inte är mitt fel att hon inte är republikan.

 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag skriver absolut inte för att låta skrytig. Tycker bara det är tråkigt att så många människor missar att få bra avkastning på sina pengar. Och nej, man behöver inte lägga ned hela sin fritid i ämnet. Det räcker att köpa några välskötta investmentbolag, typ Investor, Latour, Industrivärden m.fl. så är man nästan garanterad +10%/år.
Är ju inget skryt att säga att det går bra för en. Tvärtom, det är ju bara bra att folk får ta del av framgångshistorier och kan ta efter såna. Oavsett vilken strategi man använder sig.

Det är bara avundsjuka människor som stör sig på andras framgångar, och hellre vill lyfta fram misslyckanden för att själva må bättre.

Så var inte rädd för att skriva om dina framgångar. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Husgubbe och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så bor man korrekt så att man inte behöver bil alls
Jag har 1400 m att cykla till jobbet, då passar jag barnens skola på vägen. Frugan har 2000 m till jobbet, ungefär så långt är det även till Systemet. Klart man behöver bil.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Jag har 1400 m att cykla till jobbet, då passar jag barnens skola på vägen. Frugan har 2000 m till jobbet, ungefär så långt är det även till Systemet. Klart man behöver bil.
Vi har nästan 2km till barnens skola. Går utmärkt cykla
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Att ha bil är frihet.

Och dubbel frihet om man har privatchaufför.

Frugan svär fortfarande över att hon gick med på den dealen, att hon fick skaffa bil om hon alltid ställde upp som chaufför. Men jag säger alltid att det inte är mitt fel att hon inte är republikan.

[media]
Jag ringer bara Uber så har jag chaufför inom någon minut
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag ringer bara Uber så har jag chaufför inom någon minut
Och en vacker dag kommer du hem utan plånbok och mobiltelefon, och med en blåtira och klädlöss på köpet.

Själv föredrar jag att sitta tryggt och bekvämt i passagerarsätet som är anpassat till min bakdel. Samt att kunna föra ett intelligent samtal med min förare.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag ringer bara Uber så har jag chaufför inom någon minut
Det bygger på att man bor i människobyn och det är inget för mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fast nu är det ju så att priserna är så höga mestadels för att det är brist på bostäder, vilket i sin tur beror på brist på mark i storstadsområdena.

Jag har svårt att se hur detta skulle ändra sej, folk envisas fortfarande att flytta till stockholm och andra större städer, och vill bo centralt, vilket driver upp priserna. Skulle folk sluta vilja bo centralt ? det låter osannolikgt.

(och med centralt menar jag den dynamiska prisökningen man kan se som ringar utåt från städerna, som hela tiden flyttar sej utåt)

Och hus ÄR redan billiga i "obygden" där det är svårt att hitta jobb.
Härligt för pensionärer och annat löst folk, som inte har pluskan full.
 
P Pligg85 skrev:
Det är här problematiken ligger. Att två vuxna tycker 2.5 miljoner VAR i lån är "bara".

Om det vore så bara, så skulle de vara skuldfri om inte alls så lång tid och klara betydligt mer än fjuttiga 7% ränta. Om 5 miljoner "bara" är 5 miljoner.

Man bara häpnar hur likgiltig svensken är för skuldsättning.
Fast vill folk bli skuldfri? Räntan har ju länge varit jättelåg, sett över en 20års period så har väl räntan för de med höga låg knappt varit 2.5%, lägg därtill ränteavdrag på 30%. Då har man en kostnad på drygt 3.5k i månaden på 2.5mille, det är ju trots allt inga pengar för ett boende. Har ju varit meningslöst att ha ett billigare boende om man haft möjlighet att låna pengar. Lägg därtill att priserna ständigt stigit och ätit upp lånen så förstår jag fullt ut att folk tycker 2.5 mille är bara.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.