Vi håller på och bygger hus nu med inflyttning i oktober. Kan inte placera lån eller något innan slutbesked och värdering. Dock är jag inte orolig heller. Ingen vet vad som komma skall. I vintras när elen blev dyr blev det tryck på politiken att göra något och då kom subventionerna. Man ska såklart inte räkna med något men jag vill minnas att ränteavdraget var 50% tidigare. Likaså kan jag misstänka att amorteringskravet blir med individuellt anpassat. Om räntorna skulle gå upp mot 7% vem säger att inte alla börsfonder kommer ställa sina pengar till förfogande då utlåningen till bostäder skulle ge högre intäkter i förhållande till risk än vad företagen kan leverera. Såsom någon påpekar här. Räntan och inflationen går hand i hand.. just nu när inflationen är högre än räntan så ska ni vara glada då pengarna amorterar sig själva. I Jugoslavien lånade vissa statliga lån för renoveringar strax innan allt kollapsade för att året efter för samma pengar kunde man knappt köpa en tv.

varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?

Köpte huset för 1 miljon 2009 och hade 4,7% ränta, amorterat bort 650000kr sen dess, nu har jag räntesäkrat för 2,8% resterande tid jag har kvar att betala på huset.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
På den tiden vi hade lån satte jag varje månad av vad jag trodde kunde bli värsta utfallet för räntan. Det som blev över amorterade jag av med. Dels sjönk skulden snabbare och dels visste jag att vi klarade att leva med en klart högre ränta.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Bankerna har sådan krav. Sedan skiljer det sig mellan bankerna lite vilken kalkylränta de använder, oh även lite över tiden.

Ni har lån på 4.6 MSEK och du skriver också att ni hade kunna få låna mer.
Då betyder det att ni lär ha minst 77 kSEK i månaden brutto.
Ni borde få ut ca 60 kSEK i månaden netto.

Räntan blir 18.7 i månaden.
Övrig driftskostnad ca 4k/mån
Efter boende och skatt har ni 37 kSEK/mån för mat och kläder.

Det skulle vara upplysande om du kan redogöra för varför 37 kSEK inte skulle räcka med god marginal.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle klara det, men jag skulle välja att betala av hela lånet innan det gick så långt. Vet inte riktigt var mitt break-even för att behålla belåningen på huset går. 5%?

Hej!

Hej!
Fram till 1992 var räntan mellan 12-14% Då sa man att man får det tufft i 3 år. Sedan har inflationen hunnit i kapp.
Om räntan går upp till 7% tror jag staten måste gå in med ökad avdragsrätt på lån. När mina föräldrar byggde 1963 var ränteavdraget 100%. Marginalskatten på toppen var 80%. Då det kostade nästan gratis. Hypoteket och inflationen låg nära 8%. Oljan till pannan 15 öre litern. Uppvärmning var en kostnad som man knappast tog med i kalkylen.

• Gilla
Malainor och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Köpte hus 99 och är inne på tredje huset.Renoverat själv för att spara in på utgifter.Sålt de två första med vinst och har fått ned lånen till 1,3. Har hela tiden haft i åtanke att minska för att framtiden är oviss och minnen från när vi band på 5,8%. De som använt huset som bankomat och överbelånat får det nog tyvärr tufft.

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Bor i Stockholm med ca 3 mille lån nu, banken krävde att vi skulle klara 7% när vi lånade för ca 10 år sedan och vi klarar det lätt.

Sen har ju elpriserna skjutit i höjden då vi stängt ner mycket kärnkraft, förra året var el priserna typ dubbelt så höga mot året innan. Hittills i år har elpriserna planat ut konstigt nog sedan början på året när Ukraina kriget startade, men prisspiralen har vart uppåt och fortsätter säkert så i vinter.

inflationen gör ju sitt också, inte minst när sossarna spädde ut svenska kronan med 7% i våras för att få igenom sina saker, bara det ger ju en möjlig inflation på 7% direkt som förr eller senare måste kompenseras med en räntehöjning för att behålla kronans värde.

• Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte mitt hus 2003 då priserna var helt annorlunda. Inte i Stockholm heller.
De ändrar spelreglerna under tidens gång. Tidigare var det 4-5% som gällde. Vilket räntan legat på 2003 och några år framöver.

Jag har ju hellre dryga 1% i ränta på 1 miljon än 7%.
Om man har ca 1 miljon sparat så hjälper ju inkomsträntan som måste öka den med så diffen är inte så stor.

Detta slår ju olika beroende på var i livet man är.
Vi som köpt bostad tidigare för ett mycket lägre pris har ju haft några år på oss att spara en hel del med räntan under 3%.
De senaste åren 1.14% vilket jag har till slutet på nästa år.

Det skulle bli kaos där vanliga arbetande människor skulla hamna på gatan med 7% räntor.

Regeringen skulle knappast hjälpa då det finns andra de prioriterar mycket högre och som troligen får flytta in där människor tvingats flytta ifrån med stora skulder kvar.

Folk måste tänka till mellan valåren och inse vad som är rätt och fel samt förhoppningsvis kunna påverka för ett samhälle där man får trygghet när man betalat höga skatter.

Detta val gäller också ifall folk vill betala högre fastighetsskatt PLUS förmögenhetsskatt vilka vissa krafter vill.
För många i detta land är för naiva och verkar ha svårt att tänka själva i tid innan det går åt skogen. Det såg jag inte komma, hade ingen aning.....

• Gilla
MiWi och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vi befinner oss i en perfekt storm redan nu och bara inflation och pris på energi gör att en stor del av vår befolkning går på marginalerna.

Lågkonjunkturen är rätt nära förestående och kommer inträffa långt innan räntorna når 7% och då kommer räntorna sjunka igen.

Jag är ändå rätt positiv i sammanhanget, iom att inflationen är "tillverkad" pga krig och elände så finns det flera faktorer som gör att vi snabbt kan återgå till det normala, se bara på bensinpriset som nu sjunker över hela världen. Enda abret är elpriset, den ekvationen måste lösas så snabbt som möjligt.
Går inte bara skylla inflationen på kriget, den var påtaglig långt innan då många länder kastade pengar på allt och alla under pandemin. Det är inflationsdrivande, sedan har kriget en del i det, men det stora problemet började långt innan.

• Gilla
Per Favore och 9 till
  • Laddar…
Jag och min fru skulle klara det utan problem då vi har knappt 1,8 milj i lån och övriga tillgångar (sparkonto, fonder, aktier, m.m.) på dryga miljonen.
Idag amorterar vi mer än vi betalar i ränta och då vår belåningsgrad ligger på ca 40% så finns det möjlighet till amorteringsfritt om vi vill.

Trots att vi har ett par tre barn här hemma (bonusfamilj) så lever vi väldigt ekonomiskt genom att cykla/åka kollektivt till jobbet, vi kör laddhybrid så våra mest frekventa resor (de korta) kör vi på el, vi har timprisavtal för elen så vi passar på att ladda bilen, köra disk- och tvättmaskin, osv när elen är billig. Då vi har en hyfsat stor trädgård odlar vi också en del, vi bor nära skogen så vi plockar tiotals liter blåbär på sommaren som gör att vi slipper köpa frukt och bär, vi bakar hellre än att köpa färdiga produkter, tar matlådor istället för uteluncher, osv.
Därav känner vi att bankernas kostnadskalkyler är skrattretande då vi kommer undan med halva kostnaderna många gånger och inflationen skulle jag väl inte vilja påstå att vi har märkt av så mycket av ännu, mer än kostnadsökning på virke när vi renoverat lite

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
B
Hej!
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?[/QUOTE

När vi köpte huset för många år sedan vad det en stor sak som jag och min dåvarande sambo var oense om:
• Han vill köra på den amorteringsfrihet som bankerna erbjöd och bara betala räntor
• Jag sa, kommer inte på frågan. Just nu har vi heltidsarbete, är friska och unga, därför amorterar vi så hårt vi bara kan och vår ekonomi orkar. En dag kanske livet ser annorlunda ut och vi måste gå ner i amortering eller räntorna går upp. Då är det bättre att ha amorterat bort så mycket som möjligt.

Det slutade med att jag fick som jag ville. Banken blev nästan sura på oss för att vi ville amortera 8000 kr per månad (räntor tillkom) på ett lån som bara var under en miljon.

Denna strategi har hjälpt oss genom hela livet. Är skuldfri och räntorna berör mig inte!
:heart::heart::heart::heart:

Vi ligger och maxar huslånen 4,5x årslön som man bör med dagens ränta. Skulle räntan stiga till 7% hade vi betalat av en stor del av skulden.

Men för att svara på frågan, 7% hade gått absolut. Men det hade tagit hela månadssparandet och lite till.

• Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
MB77 MB77 skrev:
Går inte bara skylla inflationen på kriget, den var påtaglig långt innan då många länder kastade pengar på allt och alla under pandemin. Det är inflationsdrivande, sedan har kriget en del i det, men det stora problemet började långt innan.
Sant, men just nu är kriget allra mest drivande tack vare skenande energipriser. Innan var det framförallt leveransproblem och tillgång till olika ting som drev priset tack vare pandemin vi alla vill glömma. Hade Putin inte dragit igång ett anfallskrig så hade vi nog sett en återgång till det mer normala vid det här laget, framförallt eftersom lockdown i Shanghai har avslutats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.