315 133 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Det skulle bli ca 13000 per månad efter skatteavdraget. Skulle funka men vi skulle behöva dra ner på vissa grejer. Frugan pluggar och jag jobbar. 3 barn och bor i Stockholmvarskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Jag ser gärna en ränta på mer än 7% då huset är med råge betalt och pengar över.varskavibo skrev:
Hej!
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Jag menar då inlåningsränta.
Staten kommer väl behöva gå in för att inte riskera total kollaps i Sthlm. Ränteavdragsdebatten är nog ganska död nu. Kanske detta som behövs för att folk ska förstå var pengarna lagts mot dess vilja senaste 20 åren (gäller hela Europa).
När vi köpte huset för många år sedan vad det en stor sak som jag och min dåvarande sambo var oense om:
• Han vill köra på den amorteringsfrihet som bankerna erbjöd och bara betala räntor
• Jag sa, kommer inte på frågan. Just nu har vi heltidsarbete, är friska och unga, därför amorterar vi så hårt vi bara kan och vår ekonomi orkar. En dag kanske livet ser annorlunda ut och vi måste gå ner i amortering eller räntorna går upp. Då är det bättre att ha amorterat bort så mycket som möjligt.
Det slutade med att jag fick som jag ville. Banken blev nästan sura på oss för att vi ville amortera 8000 kr per månad (räntor tillkom) på ett lån som bara var under en miljon.
Denna strategi har hjälpt oss genom hela livet. Är skuldfri och räntorna berör mig inte! Idag är huset värt 12 miljoner

• Han vill köra på den amorteringsfrihet som bankerna erbjöd och bara betala räntor
• Jag sa, kommer inte på frågan. Just nu har vi heltidsarbete, är friska och unga, därför amorterar vi så hårt vi bara kan och vår ekonomi orkar. En dag kanske livet ser annorlunda ut och vi måste gå ner i amortering eller räntorna går upp. Då är det bättre att ha amorterat bort så mycket som möjligt.
Det slutade med att jag fick som jag ville. Banken blev nästan sura på oss för att vi ville amortera 8000 kr per månad (räntor tillkom) på ett lån som bara var under en miljon.
Denna strategi har hjälpt oss genom hela livet. Är skuldfri och räntorna berör mig inte! Idag är huset värt 12 miljoner
Nu låter man väl lite cynisk, men det är lite väl många som verkar tycka att det är orimligt att behöva skära ner på spenderandet, man ska ju ha ny bil var tredje år och äta på restaurang 2 gånger i veckan… och när räntan går upp, ja då måste givetvis lönen upp, för annars är ju nästa Tesla om tre år och alla restaurangbesök hotade… och amorteringskravet måste bort!

Om kalkylräntan på 7% känns jobbig, ja då behöver man nog se över utgifterna, och där spelar givetvis boendekostnaderna med.
Det finns ett syfte med att höja räntan, utan att lön följer med - annars blir det bara en spiral. Men med så många år med nollränta har det nog varit alltför skönt att inte tänka på det.
En kollega sa 2021 ”man kommer aldrig kunna höja räntorna, då kommer ju folk inte ha råd att bo kvar”
Felet är ju inte att räntan höjs, utan att man lånat för mycket.
Om kalkylräntan på 7% känns jobbig, ja då behöver man nog se över utgifterna, och där spelar givetvis boendekostnaderna med.
Det finns ett syfte med att höja räntan, utan att lön följer med - annars blir det bara en spiral. Men med så många år med nollränta har det nog varit alltför skönt att inte tänka på det.
En kollega sa 2021 ”man kommer aldrig kunna höja räntorna, då kommer ju folk inte ha råd att bo kvar”
Felet är ju inte att räntan höjs, utan att man lånat för mycket.
Imponerande beräkningar. 22% skatt tydligen och fullt avdrag på räntan trots att den överstiger 100 kkr per ägare, om dom ens delar på ägandet. Ingen här verkar känna till att man inte får dra av 30% på vilket belopp som helst!D daVinci skrev:Bankerna har sådan krav. Sedan skiljer det sig mellan bankerna lite vilken kalkylränta de använder, oh även lite över tiden.
Ni har lån på 4.6 MSEK och du skriver också att ni hade kunna få låna mer.
Då betyder det att ni lär ha minst 77 kSEK i månaden brutto.
Ni borde få ut ca 60 kSEK i månaden netto.
Räntan blir 18.7 i månaden.
Övrig driftskostnad ca 4k/mån
Efter boende och skatt har ni 37 kSEK/mån för mat och kläder.
Det skulle vara upplysande om du kan redogöra för varför 37 kSEK inte skulle räcka med god marginal.
Vi är unga personer som ville inne på bostadsmarknaden och har 3 miljoner i lån. Vi skulle kanske klara en ränta på 7% men det skulle innebära noll pengar kvar till semester och sparande.varskavibo skrev:
Vi har inte så stora marginaler i vår ekonomi heller. Jag förstår att många är oroliga i den här läget för att bostadsmarknaden har varit sjukt de senaste åren. Frågan är hur länge man orkar med en ränta på 7%. Det är inte ens kul med 3x höger ränta som det är nu
Räknär man dessutom med fortsatt stigande elpriser, bräslepriser, matpriser osv. låter livet snarare som misär ur en ekonomisk synpunkt. Jag ser ingen ljus framtid utan höjda löner i takt med inflationen. Annars blir majoriteten fattigare och bara några få rikare.
Blir lönerna inte högre då är det bara att byta land för vår del.
Micleg skrev:
Ser inte att någon skriver om faktumet att man bara får dra av 30% per ägare upp till 100.000 kr i ränta. Sen minskar avdraget till 21%.
Den gränsen sattes när räntan var ca. 6%, vilket innebar att den slog till vid 1,666 Mkr per person eller 3,333 Mkr för ett par. Vid en ränta på 1% är det 20 Mkr. Att politikerna inte ändrade gränsen när räntan gick ner är obegripligt.
Ja det skulle gå även om elen också ökar lite. Tillhör dem som köpte hus 1987 då räntorna var 14-15% och man blev på gott humör då den började gå nedåt på 90-talet.varskavibo skrev:
Hej!
Gör det mesta själv då det gäller renoveringar då jag har ett förflutet som Elektriker och tidigare plåtslagare.
Med vänner från den tiden så byter man lite tjänster så man kommer undan med materialkostnaderna allt som oftast. Nu är det inte mycket kvar att betala på huset då jag betalade av ordentligt då räntorna gick ned. Och jag hade "Norge löner" som kom in under några år. Har nog straxt under 100 000 kvar att betala vilket inte ger så värst mycket mer om räntan skulle gå från 1.28 till 7 eller även 20%.
Elen är dyrare då, trots bergvärmepump och luft/luft pump.
Folk borde passat på att amortera då räntorna var så låga som de har varit de senaste åren. Problemet grundar sig nog på att många aldrig haft räntor över 10% och heller inte förväntat sig att räntorna kunde gå upp till 10-15%.
Vill det sig riktig illa så kanske vi får en ny "bank kris" liknande den på 80-talets slut med höga räntor.
Om man får akuta problem vid 7% så får man se till att de inte blir akuta utan mer planeringsbara. Eftersom räntan ännu inte är i närheten av 7% finns goda möjligheter att låsa räntan på halvlång period på mycket mindre än 7% för delar av lånet.varskavibo skrev:
Hej!
Att ligga på stora lån på marginalen av vad man kan betala, och ingen rejäl buffert, samtidigt välja att ligga rörligt på allt - verkar vara gambling i den högre skolan. Det värsta som kan hända är att man tvingas sälja till förlust och så får man sitta där med skuld och inget hus resten av livet.
Vad baserar du det påståendet på?Johan1975z skrev:
Jag bor i norra Storstockholm och har både gjort en hel del själv på vårt hus och har vänner och bekanta som också gör mycket själva, både när det gäller om- och tillbyggnad och renovering.
Vissa av dem, och även vi, är rätt högt belånade. Det blir liksom oundvikligt när ett radhus kostar 5 miljoner och en villa uppåt 10...
För de som köpte för 20 år sedan är det en annan situation men de som köpt de senaste 10-12 åren har ofta stora lån.
varskavibo skrev:
Hej!
varskavibo skrev:
Hej!
varskavibo skrev:
Hej!
S sepani skrev:
Beror på hur ofta Sossarna vill späda ut valutan. Dom spädde ju ut våran valuta genom att skapa 7% mer kronor och då måste man räkna med lika stor inflation förr eller senare och efterkommande räntehöjningar för att stärka valutan mot dollar och euro. Klart det är populärare än en skattehöjning för då kan man skylla inflationen på någon annan.