315 191 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
nä det har du rätt i, men man blir ju avundsjuk när man stirrar på sin egna klumpsumma och undrar hur det ska gå. Men no hard feelings härKeiller skrev:
Har svårt att förstå folk som maxar bolånen allmänt, säger inte att ni gjort det. Men verkar lite naivt för dem som inte tagit med höjd ränta och elpris samt rörelse på börsen i sina kalkyler innan man köper så man har marginal. Menar att man inte bör bli så överraskadvarskavibo skrev:
Gör jag en ny kalkyl hos banken kan vi låna ännu mer än vi redan gjort, tack vare höga löner. Så vi har inte maxat våra lån på långa vägar. Däremot ska jag vara ärlig och säga att jag aldrig kunde ana att räntan skulle gå upp och inte kalkylerade ordentligt (många sa till mig att räntan aldrig lär gå över 3-4 igen), därav känns 7% ränta som katastrofläge. Vi får väl se hur det går, nu är som tur var lånen bundna minst ett år till så hinner spara en hel del.
Nuvarande boende (lägenhet) - inga problem. Låg belåningsgrad och lågt lån.
Den nya bostaden vi letar (hus) - inte så roligt när man räknar på det.
Kombinationen av höjda räntor och höjda driftskostnader måste ju påverka husmarknaden. Ska bli spännande att se vad som händer här i Uppsala när marknaden kommer igång efter semestern.
Den nya bostaden vi letar (hus) - inte så roligt när man räknar på det.
Kombinationen av höjda räntor och höjda driftskostnader måste ju påverka husmarknaden. Ska bli spännande att se vad som händer här i Uppsala när marknaden kommer igång efter semestern.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Booli har värderat ner vårt hus från 8Mkr till 7Mkr på bara drygt 4 månader. Det var inte heller särskilt längesen det värderades till "enbart" 5Mkr, det var nog bara 3-4 år sen.
Känns lite pyramidspel deluxe över det hela.
Känns lite pyramidspel deluxe över det hela.
När ni tog lån, räknade inte banken på er ekonomi så att ni skulle klara av 7%?varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Vad är det för utgifter som eventuellt har tillkommit efter det att ni tog erat bostadslån? Några nya lån eller avbetalningar?
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Jag har köpt 2 ggr de senaste 5 åren och bägge gångerna har banken räknat på 7% ränta när jag ansökte om lånelöfte. Har man små eller nyare lån bör man ju klara det, tror jag. Förvisso förutsåg de nog inte el och matpriser i den kalkylen...
Men realräntan var inte högre. Alltså skillnaden mellan inflation och räntan. Man fick alltså bra lönepåslag på den tiden. De lär ju öka nu också när inflationen drar iväg.A Argastesnickaren skrev:
Vet inte varför man diskuterar om man klarar av 7% ränta eller höga elpriser, det som ska diskuteras är snarare är det värt det, är det rimligt och vems fel är det ?
Jag tycker inte det är värt att lägga 10k månaden på EL och sen 25k till får att bo i villa. Då kan jag lika gärna sluta jobba och gå på socialbidrag kommer ungefär ha lika mycket pengar över + massa fritid.
Jag tycker inte det är värt att lägga 10k månaden på EL och sen 25k till får att bo i villa. Då kan jag lika gärna sluta jobba och gå på socialbidrag kommer ungefär ha lika mycket pengar över + massa fritid.
Om man har en elräkning på 10000 istället för 3000 som innan, dubblade bensin/dieselkostnader samt att allt annat man köper är dyrare så kanske 7% svider lite mer.Huddingebo skrev:
Ganska enkelt faktiskt och det hänger ihop med huspriserna. Som exempel, bor i en kommun strax utanför Stockholm där huspriserna ligger från 5 MSEK och då är det ocentralt och gammal villa. Mer centralt 7MSEK och uppåt, oftast +9MSEK. Radhus fristående 5-7M SEK, bostadsrätter ca +5 MSEK med avgifter på över 5000 SEK. Hyresrätter - är det ens möjligt att få i och omkring Stockholm?H Husgubbe skrev:
Så om man inte har mer än 15% kontant vilket är en ganska hög summa så blir man rätt högt belånad och då är det bara att välja, högt belånad eller flytta till annan kommun, stad etc vilket inte är lätt med tanke på jobb, barn, skola mm. Så skulle vilja påstå att det är inte bara att välja att inte vara högt belånad, alla har olika förutsättningar och alla vill väll betala så lite som möjligt för ett hus om det skulle vara möjligt.
Har man ett lån på 4-6M SEK blir en ränta på 7% och en amortering på 2-3% inte lätt att hantera, speciellt inte då annat också gått upp. Sen ska staten envisas med att ta så mycket skatt på lönen också