315 166 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Haha ja, har man inga lån/låga lån är det väl ganska onödigt att sitta här och ”skryta”. Önskar också jag haft lägre lån men husdrömmen var stor och jag har litat på vad banken tror att vi klarar av.
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Jag gjorde precis det gick från 2.6m i lån till 1.6. visst lite trist låsa pengarna. Men samtidigt ska vi ändå köpa hus i närtid så kan inte satsa pengarna på börsen ändå. Om räntan sticker iväg är det rätt skönt ha en miljon mindre i lånG-83 skrev:
Okej, ursäkta att jag skröt med mitt futtiga bolån men jag svarade bara på din fråga i trådstarten och där nämndes inte någon lägsta summa för bolån, vilken belåningsgrad eller vilket inkomsttak som gällde för att få svara.varskavibo skrev:
Sen är det ju ingen mänsklig rättighet med ny bil och utlandsresa varje år. Vi har haft låga räntor länge nu och många som har köpt hus under tiden har aldrig upplevt annat. Då är man van vid stora marginaler och har inte behövt prioritera så mycket.
Vi köpte vårt första hus sommaren 2008 och band lånen på 3 och 6 år till ca 6%. Sen kom finanskrisen med låga räntor på hösten… Efter det har vi alltid haft rörligt och kommer fortsätta med det.
Vi köpte vårt första hus sommaren 2008 och band lånen på 3 och 6 år till ca 6%. Sen kom finanskrisen med låga räntor på hösten… Efter det har vi alltid haft rörligt och kommer fortsätta med det.
Vi befinner oss i en perfekt storm redan nu och bara inflation och pris på energi gör att en stor del av vår befolkning går på marginalerna.
Lågkonjunkturen är rätt nära förestående och kommer inträffa långt innan räntorna når 7% och då kommer räntorna sjunka igen.
Jag är ändå rätt positiv i sammanhanget, iom att inflationen är "tillverkad" pga krig och elände så finns det flera faktorer som gör att vi snabbt kan återgå till det normala, se bara på bensinpriset som nu sjunker över hela världen. Enda abret är elpriset, den ekvationen måste lösas så snabbt som möjligt.
Lågkonjunkturen är rätt nära förestående och kommer inträffa långt innan räntorna når 7% och då kommer räntorna sjunka igen.
Jag är ändå rätt positiv i sammanhanget, iom att inflationen är "tillverkad" pga krig och elände så finns det flera faktorer som gör att vi snabbt kan återgå till det normala, se bara på bensinpriset som nu sjunker över hela världen. Enda abret är elpriset, den ekvationen måste lösas så snabbt som möjligt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Jag hoppas folket tar med sig allt detta till valstugornaJ JockeHX skrev:Vi befinner oss i en perfekt storm redan nu och bara inflation och pris på energi gör att en stor del av vår befolkning går på marginalerna.