Har man under 2Mkr i lån så behöver man ju inte svara :) Självklart har man låga lån om man köpte hus när bockstensmannen härjade och man dessutom bor i obyggden :)

• Gilla
  • Haha
bjornswensson och 52 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
160000 x 0.07 / 12 = 9300 månaden. Lite trist betala men ingen större kris.
Du tappade nog en nolla i lånebeloppet och sedan drar du väl av 30% på räntan så blir det 6500.

• Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du tappade nog en nolla i lånebeloppet och sedan drar du väl av 30% på räntan så blir det 6500.
Korrekt jag korrigerade. :)

• Gilla
Klasliden och 1 till
  • Laddar…
Haha ja, har man inga lån/låga lån är det väl ganska onödigt att sitta här och ”skryta”. Önskar också jag haft lägre lån men husdrömmen var stor och jag har litat på vad banken tror att vi klarar av.

• Gilla
Globetrot och 12 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Vi har ca 400.000:- i lån och skulle kunna lösa lånen om vi ville. Men vi har valt att ha pengar tillgängligt och sparar dessutom ganska mycket i fonder och aktier. Skulle räntan bli så hög är det möjligt att vi löser lånen eller delar av dem.
Jag gjorde precis det gick från 2.6m i lån till 1.6. visst lite trist låsa pengarna. Men samtidigt ska vi ändå köpa hus i närtid så kan inte satsa pengarna på börsen ändå. Om räntan sticker iväg är det rätt skönt ha en miljon mindre i lån

• Gilla
Basic och 1 till
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Ja för oss är det kombinationen som skrämmer. El + räntehöjningar blir ett väldigt tufft senario.
Skaffa ved och en kamin som du tokeldar i varje dag under vintern så kan du förhoppningsvis hålla nere elräkningen en del.

• Gilla
FreddeLind
  • Laddar…
E Einh skrev:
Skaffa ved och en kamin som du tokeldar i varje dag under vintern så kan du förhoppningsvis hålla nere elräkningen en del.
ja vi har faktiskt tagit in offert för att sätta in en spiskassett i vår öppna spis. 43 000 kostar det, men kanske är värt för att elräkningen inte ska rusa..

Vi skulle säkert klara en ränta på 7% plus amortering. Men lär bli slut på alla andra inköp, förutom mat och det nödvändigaste.

köpte nuvarande hus i januari -22

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Haha ja, har man inga lån/låga lån är det väl ganska onödigt att sitta här och ”skryta”. Önskar också jag haft lägre lån men husdrömmen var stor och jag har litat på vad banken tror att vi klarar av.
Okej, ursäkta att jag skröt med mitt futtiga bolån men jag svarade bara på din fråga i trådstarten och där nämndes inte någon lägsta summa för bolån, vilken belåningsgrad eller vilket inkomsttak som gällde för att få svara.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Sen är det ju ingen mänsklig rättighet med ny bil och utlandsresa varje år. Vi har haft låga räntor länge nu och många som har köpt hus under tiden har aldrig upplevt annat. Då är man van vid stora marginaler och har inte behövt prioritera så mycket.

Vi köpte vårt första hus sommaren 2008 och band lånen på 3 och 6 år till ca 6%. Sen kom finanskrisen med låga räntor på hösten… Efter det har vi alltid haft rörligt och kommer fortsätta med det.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om man är orolig för en ränta på 7% så är det bara att binda.

10 år, 3-4% ränta

• Gilla
FreddeLind och 7 till
  • Laddar…
Tror många kommer få problem långt tidigare än vid 7% bolåneränta.

• Gilla
Tibb och 9 till
  • Laddar…
Vi befinner oss i en perfekt storm redan nu och bara inflation och pris på energi gör att en stor del av vår befolkning går på marginalerna.

Lågkonjunkturen är rätt nära förestående och kommer inträffa långt innan räntorna når 7% och då kommer räntorna sjunka igen.

Jag är ändå rätt positiv i sammanhanget, iom att inflationen är "tillverkad" pga krig och elände så finns det flera faktorer som gör att vi snabbt kan återgå till det normala, se bara på bensinpriset som nu sjunker över hela världen. Enda abret är elpriset, den ekvationen måste lösas så snabbt som möjligt.

• Gilla
jonas.o och 8 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vi befinner oss i en perfekt storm redan nu och bara inflation och pris på energi gör att en stor del av vår befolkning går på marginalerna.

Lågkonjunkturen är rätt nära förestående och kommer inträffa långt innan räntorna når 7% och då kommer räntorna sjunka igen.

Jag är ändå rätt positiv i sammanhanget, iom att inflationen är "tillverkad" pga krig och elände så finns det flera faktorer som gör att vi snabbt kan återgå till det normala, se bara på bensinpriset som nu sjunker över hela världen. Enda abret är elpriset, den ekvationen måste lösas så snabbt som möjligt.
Jag hoppas folket tar med sig allt detta till valstugorna

• Gilla
  • Haha
zwennebanan och 16 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hoppas folket tar med sig allt detta till valstugorna
Och vilka ska man då rösta på för att det ska återgå till det "normala"?

Om du inte vill skriva ut så dra ett PM (y)

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.