315 303 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Köpte hus 1984. Räntan låg då på 13,5 %varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Huset kostade då 395000:- och lade 100000:- i kontantinsats. Dessa pengar fick jag ihop genom att renovera ett gammalt hus och sälja. Eget svett och arbete gjorde det möjligt.
Denna företeelse verkar främmande för många i dag.
Marknadspriset för huset är nu c:a 4 milj.
Man kan väl ändå inte flytta halva bolånet till en annan bank.JONSTE skrev:
Att binda räntan är en risk speciellt på så lång tid. Omöjligt att veta var räntorna är om 8 år. Dock var vår bedömning att räntorna var på väg upp och att binda hälften var ett lagom risktagande för oss. Nu har vi hälften av lånen som vi kan förhandla med, vi kan tex. flytta den hälften till annan bank när som och förhandla med. Det är inte en bra strategier att binda alla sina lån till samma bindningstid då sitter man i skiten om räntan är betydligt högre när det är dags att lägga om lånen.
När vi köpte hus så räknade banken på minst 6%. Vi valde Handelsbanken och det kändes seriöst. Vi hade vid tidpunkten två inkomster på 48+29 men idag har vi 45+38 så jag tror bankerna hade godkänt uppläget igen. Vi bor dock inte i någon stor stad så vårt hus kostade bara 3.5M och vi har cirka 2.2M kvar att betala så vi klarar nog rätt hög ränta innan det börjar bli dags att se sig om efter saker att sälja. Vi får hoppas räntorna inte sticker. Det är många som har skaffat sig galet nära marginalenbolån och det skulle bli väldigt tråkigt för väldigt många om bara räntan stack upp till 6% som i mitt exempel här.
Jag har amortera bort alla lån på vårt radhus. 7% i ränta på vårt sparkapital skulle smaka fågel. Benganvarskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Om ni inte klarar 7% ränta så har ni köpt ett hus som ni egentligen inte har råd med. Ni tillhör gruppen som de senaste 20 åren eldat på marknaden till bristningsgränsen genom att oansvarigt maximera sina lån, och nu när det smäller sitter ni med svarte petter. Det verkliga hotet är inte att inte ha råd att betala räntan, utan att banken kommer kräva mer säkerhet för lånet och därmed tvinga er att sälja huset när dess marknadsvärde sjunker under lånebeloppet.
Jag själv tänkte mer långsiktigt och köpte ett hus till ett pris som gör att vi klarar ungefär 12% ränta innan det börjar bli väl knapert.
Jag själv tänkte mer långsiktigt och köpte ett hus till ett pris som gör att vi klarar ungefär 12% ränta innan det börjar bli väl knapert.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Duktigt!D deppan skrev:Om ni inte klarar 7% ränta så har ni köpt ett hus som ni egentligen inte har råd med. Ni tillhör gruppen som de senaste 20 åren eldat på marknaden till bristningsgränsen genom att oansvarigt maximera sina lån, och nu när det smäller sitter ni med svarte petter. Det verkliga hotet är inte att inte ha råd att betala räntan, utan att banken kommer kräva mer säkerhet för lånet och därmed tvinga er att sälja huset när dess marknadsvärde sjunker under lånebeloppet.
Tanken har inte slagit dig att folk inte har haft något val? Även om man själv vill betala mindre för ett objekt så finns det en marknad att förhålla sig till.
"man har inget val" haha. Som om det är en mänsklig rättighet att bo i Stockholm? Det finns billigare bostäder på annat håll. Eller så får man bo mindre. Det är ingen rättighet att ha ett sovrum till varje barn heller.S stugan_i_skogen skrev:
Ja, inte på något av de fyra rödgröna partierna i alla fall. Får den här usla regeringen fortsätta så har vi snart fastighetsskatten ovanpå höga räntor, hemska elräkningar (+ransonering för er i södra landet) och höga bränsleskatter.P Pappa1986 skrev:
Men för att svara på frågan: skulle klara 7%, har tagit höjd för arbetslöshet eller sjukskrivning när jag lånade. Men det skulle inte bli mycket guldkant på tillvaron.
Jag tror det men blir kärvt om elräkningen också ligger på 10k, mat 10k etc. Detta var ju inget banken räknar i sin KALP heller. Jag får tyvärr hoppa över pappaledigheten och jobba extra så mycket det går. Får även passa på och börja banta, nu finns det motivation. Har buffert givetvis men hade tänkt använda en del av det för en ny panna. Så jag är tveksam om jag har råd till det nu.
Jag och ssmbon sparade och väntade i 7 år på bostadskraschen. I våras köpte vi hus i en håla i SE4 med 15k invånare för 4.4 miljoner(lån på 3.6 miljone, långt under vårt tak). Tyvärr är det så läget ser ut.D deppan skrev:Om ni inte klarar 7% ränta så har ni köpt ett hus som ni egentligen inte har råd med. Ni tillhör gruppen som de senaste 20 åren eldat på marknaden till bristningsgränsen genom att oansvarigt maximera sina lån, och nu när det smäller sitter ni med svarte petter. Det verkliga hotet är inte att inte ha råd att betala räntan, utan att banken kommer kräva mer säkerhet för lånet och därmed tvinga er att sälja huset när dess marknadsvärde sjunker under lånebeloppet.
Ja, räntorna skulle höjts för flera år sedan och ränteavdraget avskaffats.N nezze skrev:Bättre vore ju om räntorna hade varit 3-4% hela tiden så hade inte huspriserna dragit iväg såhär. Alla har varit glada på resan upp men nu kommer baksmällan. Barnen kan knappt köpa sin första bostad och om räntan ska bli någorlunda normal så kommer många personer få amortera som tokar.
Själv köpte jag ett hus för 430 tkr så man drabbas ju bara av skenande matpriser och el.
Redigerat:
Om folk i allmänhet ser större löneökningar till följd av inflationen då blir ditt lån "billigare" då folk har mer pengar. Men vi får ju se hur det blir denna gång facken vill ju hålla nere lönerna denna gång pga risken för hyperinflstion.Rickard Applehoff skrev:
Köpte hus februari 2021 för nästan 8.5 miljoner. Låst ränta på 1,14% i ytterligare knappt två år. Amorterar idagsläget 14.000kr/månad. Beräknad skuld när lånet omsätts är drygt 2,2 miljoner. Vi har levt ekonomiskt med två bra löner. Barn och bil finns i hushållet). Vi Bodde tidigare i lägenhet ( brf ) total månadskostnad inkl garagehyra för cirka 5000kr. Hade föregående år en månadskostnad på knappt 6500kr/månad för huset.
Sannolikt kommer räntan på ett rörligt lån de närmaste åren ( nettoränta förhandlat ) landa på omkring maximalt 4%. Inflationen ”äter endast upp” lån om reallöneutvecklingen stiger mer än inflationen och det ser den inte ut att göra idagsläget.
Jag kan förstå att alla som sitter med höga lån är oroliga för kraftigt ökade kostnader, men det är en beräknad risk som man måste ha haft med sig när man köpte och lånade pengar.
Sannolikt kommer räntan på ett rörligt lån de närmaste åren ( nettoränta förhandlat ) landa på omkring maximalt 4%. Inflationen ”äter endast upp” lån om reallöneutvecklingen stiger mer än inflationen och det ser den inte ut att göra idagsläget.
Jag kan förstå att alla som sitter med höga lån är oroliga för kraftigt ökade kostnader, men det är en beräknad risk som man måste ha haft med sig när man köpte och lånade pengar.
Man kan alltid dra till med ett extremresonemang för att se samband. Tänk dig att inflationen är oändligt hög, då kommer ditt bolån på 5 miljoner snabbt vara mindre värt än en kartong ägg. Så då plockar du lite ägg i hönshuset och betalar av det i sin helhet.Rickard Applehoff skrev:
Inflationen gör att värdet på både skulder och tillgångar sjunker.
Vi har ett ”Huskonto” dit vi varje månad för över summan för 7% lån (minus ränteavdrag) plus amortering. Från det kontot dras sedan ränta och amortering varje månad. Pengarna som blivit över har vi använt till renoveringar. Så om räntan stiger blir det inga renoveringar. Det funkar rätt bra för oss som har ett gammalt hus som kräver lite underhåll, men med ett nytt hus hade det blivit pengar på hög och väldigt mycket pengar att stoppa undan eftersom nya hus är dyra.