1 548 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Klarar min elcentral ett Swimspa...?
Hej, i dagsläget har fastigheten huvudsäkring om 20 A. Installerade nyss en laddbox för hybrid, och då fick vi dra en sladd direk från elcentralen till laddboxen samt säkra med 25 A. Nu funderar vi kring att gräva ur och gjuta en platta till swimspa, men först måste vi veta att vi kan driva det. Modellen jag tittar på har elektriska krav 2 st separata anslutningar 1 st 3 x 20 A + 1 st 3 x 16 A. Klarar jag typiskt sett detta på en "vanlig" villa central? givet att jag säkrar upp? Måste/bör jag installera en undercentral i anslutning till swimspa?
Redan när ni installerade en laddbox om 3x25A borde ni säkrat upp mätarsäkringarna till 25A.
Det är inga problem att koppla in spabadet på nuvarande elcentral så länge det fysiskt finns plats för de två nya trepoliga säkringarna. Däremot kommer det krävas lite handhavandeplanering. Ni kan inte plugga in laddaren i bilen, värma spabadet och simträna samtidigt som värmepumpen kör legionella och pajen står i ugnen. Men det borde ni som villaägare redan ha koll på.
Det är inga problem att koppla in spabadet på nuvarande elcentral så länge det fysiskt finns plats för de två nya trepoliga säkringarna. Däremot kommer det krävas lite handhavandeplanering. Ni kan inte plugga in laddaren i bilen, värma spabadet och simträna samtidigt som värmepumpen kör legionella och pajen står i ugnen. Men det borde ni som villaägare redan ha koll på.
Klicka här för att svara