15 317 läst ·
35 svar
15k läst
35 svar
Kan jag reklamera mitt Saj batteriköp, klarar inte CheckWatt test
Köpte våren -24 ett paket med 3st saj batterier tot. 15kWh, nu har jag provat saj "AI" eftesom checkwatt inte gav något batterierna bara var där till ingen nytta. Sajs "AI" var sämre än dålig den billiga laddningen på natten var förbrukad när det blev dyrt på eftermiddagen. Så nu var meningen att aktivera Checkwatt igen eftersom även de börjar med AI men nu klarar inte anläggningen testen, de säger att det är för kallt 18gr Saj kräver 22gr. Men detta är information som jag inte fått vid köpet. Att värma hela kalla pannrummet till 22gr skulle troligen kosta mer är besparingen batterierna ger. Vist bygga en isolerad låda med element men hur är det med brandrisken i så fall? 18gr är väl en normal temp i ett pannrum, det är på ca: 30m2.
Har du tittat på alla inställningar?Kjellcod skrev:
Köpte våren -24 ett paket med 3st saj batterier tot. 15kWh, nu har jag provat saj "AI" eftesom checkwatt inte gav något batterierna bara var där till ingen nytta. Sajs "AI" var sämre än dålig den billiga laddningen på natten var förbrukad när det blev dyrt på eftermiddagen. Så nu var meningen att aktivera Checkwatt igen eftersom även de börjar med AI men nu klarar inte anläggningen testen, de säger att det är för kallt 18gr Saj kräver 22gr. Men detta är information som jag inte fått vid köpet. Att värma hela kalla pannrummet till 22gr skulle troligen kosta mer är besparingen batterierna ger. Vist bygga en isolerad låda med element men hur är det med brandrisken i så fall? 18gr är väl en normal temp i ett pannrum, det är på ca: 30m2.
Kan du evtl styra det manuellt?
Jag tycker det låter som något säljaren borde haft koll på. Du köper ett paket med växelriktare, batteri och en checkwatt-modul. Ni kommer överrens om plats att installera det på. Kravet de borde ställa på dig är då att det måste vara 22 grader i rummet året om. Annar har de gjort fel. Blir lite krångligare om det är något som ändrats i kraven från saj/checkwatt efter att du fått det installerat.
Nu vet jag inte vad den tekniska begränsningen ligger. Tycket det låter lite märkligt att kräva så hög temperatur i rummet. Är det det urladdningseffekten som begränsas under 22c av SAJ?
Tänker att det inte är många som har sitt batteri så vart placerat.
Nu vet jag inte vad den tekniska begränsningen ligger. Tycket det låter lite märkligt att kräva så hög temperatur i rummet. Är det det urladdningseffekten som begränsas under 22c av SAJ?
Tänker att det inte är många som har sitt batteri så vart placerat.
Om du isolerar lite runt batteriet kanske temperaturen blir över 22 grader bara av värmeenergin batterierna läcker? I övrigt tycker jag det låter som ett ogenomtänkt och lite naivt köp av dessa märkliga batterimoduler överhuvudtaget, av nån sorts fabrikat som dessutom kräver konstiga mjukvaror antagligen utvecklade i kina?
Jag har ställt frigolit runt och en värmefläkt under så nu kommer de nära den effekt de skall. Var ju Telge Energi så trodde det var seriöst, nu är ju de övertagna av Fortum. Detta får bli en varning till andra, Saj bör undvikas, du kan inte styra dem själv och försöker du gå via Sajs portal så kommer du märka att deras AI är skit, inte ens tidsstyrningen fungerar som den skall. Installatören sa att det måste vara över 15 grader så det skulle ju inte bli något problem. Nu kan jag iallafall läsa av den lokalt via Lan med Home assistent och SAJ H2 Inverter Modbus, Förhoppningsvis styra dem framöver.
Läste någonstans, att i Tyskland 90% av alla hembatterier gör exakt det motsatta av det som skulle hjälpa elnätet.Kjellcod skrev:
Jag har ställt frigolit runt och en värmefläkt under så nu kommer de nära den effekt de skall. Var ju Telge Energi så trodde det var seriöst, nu är ju de övertagna av Fortum. Detta får bli en varning till andra, Saj bör undvikas, du kan inte styra dem själv och försöker du gå via Sajs portal så kommer du märka att deras AI är skit, inte ens tidsstyrningen fungerar som den skall. Installatören sa att det måste vara över 15 grader så det skulle ju inte bli något problem. Nu kan jag iallafall läsa av den lokalt via Lan med Home assistent och SAJ H2 Inverter Modbus, Förhoppningsvis styra dem framöver.
Ladda på morgonen när solen går upp, fast egentligen nätet vill har elen, sen är batteriet fullt och solcellsanläggningen matar ut el för fullt under det timmar nätet behöver minst el. Sen har batterierna hunnit tömma sig på sen eftermiddag och kväll, så hushållen drar el från nätet, när behovet i samhället alla redan är som högst.
Redigerat:
Det är ju exakt så de Svenska reglerna för stöd föreskriver att man måste göra. Sedan lyckades de tolka den som att kravet inte gäller.
Det är nackdelen med hembatterier, de nyttjas främst för att undvika skatt, inte för att stötta nätet. Batterier ute i elnätet är mycket bättre för elnätet.
Det är nackdelen med hembatterier, de nyttjas främst för att undvika skatt, inte för att stötta nätet. Batterier ute i elnätet är mycket bättre för elnätet.
Jo, men på grund av skatten är egen solel ofta billigast även om den produceras när nätet har stora behov.
Vi hade samma problem. Säljaren bytte ut vårt Saj mot ett Byd. Det nya batteriet klarar kylaKjellcod skrev: