Hej!
Vår nya takdusch som kommer från Gustavsberg, en Skandic Round inköpt på Bauhaus i veckan har svårt att stanna på plats och klarar inte av trycket tror jag. Det är den övre delen som åker ur "röret" (precis vid väggmonteringen, se bild). Det är helt orimligt kan jag tycka, en amatör inom VVS och badrum att denna inte klarar av vattentrycket.
Därför undrar jag: är den kanske felmonterad/defekt? är vattentrycket i byggnaden ovanligt hög? läst i deras dokument att deras takduschar av round/square etc ska klara 10 bar. Vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till, är väldigt besviken på Gustavsberg efter att tvättställblandaren också var av kass kvalité..
Tack på förhand!
Pix
Vår nya takdusch som kommer från Gustavsberg, en Skandic Round inköpt på Bauhaus i veckan har svårt att stanna på plats och klarar inte av trycket tror jag. Det är den övre delen som åker ur "röret" (precis vid väggmonteringen, se bild). Det är helt orimligt kan jag tycka, en amatör inom VVS och badrum att denna inte klarar av vattentrycket.
Därför undrar jag: är den kanske felmonterad/defekt? är vattentrycket i byggnaden ovanligt hög? läst i deras dokument att deras takduschar av round/square etc ska klara 10 bar. Vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till, är väldigt besviken på Gustavsberg efter att tvättställblandaren också var av kass kvalité..
Tack på förhand!
Pix
Har en likadan som fungerar perfekt.
Har du fullt vred när den släpper eller vad?
Om du har så högt tryck så borde du inte kunna ta den handhållna mot kroppen för det borde spruta järnet.
Tänker snarare att den är felmonterad.
Har du fullt vred när den släpper eller vad?
Om du har så högt tryck så borde du inte kunna ta den handhållna mot kroppen för det borde spruta järnet.
Tänker snarare att den är felmonterad.
Nja, runt 80% vred skulle jag påstå. Där börjar den lyfta ur röret...Dr Benz skrev:
Kollar man manualen under punkt 7 ska dom skruvas ihop med 30mm nyckel. Är det gjort eller är dom bara istuckna i varandra? Ska även vara "tvål" på o-ringen
https://www.gustavsberg.com/fileadm...Mounting/633692-1_Round_Square_print_0716.pdf
https://www.gustavsberg.com/fileadm...Mounting/633692-1_Round_Square_print_0716.pdf
Det är gjort, den är fastskruvad så att det inte går att skruva mer. Har också applicerat tvål på o-ringarna (där är 2st med några mm mellanrum).Purre skrev:
Oberoende hur långt ner jag trycker överstycket i det nedre röret så klarar den inte av maxvred. Allt är dubbelkollat etcDr Benz skrev:
Det verkar som att takduschen (överstycket?) inte klarar av vattenflödet, eftersom när jag skruvade av takduschen (den 250mm plattan, sorry vet inte namnet) så höll sig röret på plats och inget rörde sig. Så fort jag installerade tillbaka takduschen så händer samma sak.Dr Benz skrev:

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 217 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 217 inlägg
Det är för stort motstånd i huvudet i förhållande till kopplingens sammanhållande kraft. Trycket stiger om vattnet inte kan flöda som tänkt. Normalt sett ska en sådan koppling bli utsatt för rätt lågt tryck pga tryckfallet över duschmunstycket, klart mindre än husets vattentryck. Antingen är trycket över vad systemet ska klara, det är stopp i huvudet på något sätt som bromsar flödet onormalt mycket, eller så är inte kopplingen rätt utförd.
Lägg gärna upp bilder på den isärtagna kopplingen så vi kan se hur delarna ser ut.
Edit: Och vi behöver en bild som visar fullt flöde från duschmunstycket som tidigare nämnts.
Lägg gärna upp bilder på den isärtagna kopplingen så vi kan se hur delarna ser ut.
Edit: Och vi behöver en bild som visar fullt flöde från duschmunstycket som tidigare nämnts.