1 219 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Klara sig med FTX, LLVP & liten kamin på 145kvm?
Nej källaren är endast "uppvärmd" med luftcirkulationen från FTX systemet (frånluft/tilluft) & det lilla övervåningen läcker nedåt genom betongbjälklaget & 70 mm stenull monterat i taket i källaren pga akustiska skäl i min "biograf"Oldboy skrev:
Håller ca 19 grader i källaren året runt med detta, men den kan tappa 1,5 grad extra nu när FTX bara går någon timme/dag. ( men oerhört enkelt & snabbt att värma upp med löst element, OM man känner att man vill ha 2-3 grader till när man ska vistas mer i källaren, min stereo räcker om man poppar lite musik en stund)
Jag har 5 ingjutna vattenslingor även i källaren, men aldrig behövt sätta dessa i drift.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Hej, tack för svar. Min ursprungliga tanke var att gå på vattenburet med en NIBE frånluftsvärmepump med tillhörande tilluftsmodul (SAM S42). Anledningen varför jag väckte funderingen i tråden var att jag skulle spara ca 90kkr på den enklare lösningen vilket skulle kunna gå till annat i bygget.
Det känns dock som med era kommentarer så är det lite väl dumsnålt att skippa vattenburet. Skulle jag gå på bergvärme behövs ju ett komplett FTX system utöver detta så det blir ännu mycket dyrare. Att ev. värde på huset är högre har jag ingen glädje av medan jag bor där vilket jag planerar att göra, därför vill jag inte ligga inne med mer pengar i huset än vad som är nödvändigt. Jag vill lägga pengarna på annat än huset.
Vet inte om jag överdriver behovet av tilluftsmodulen SAM S42 i kombination med FLVP. Den ska värma inkommande luft likt ett FTX aggregat men det gör den ju med värme som lika gärna kan gå genom radiatorerna och det är kanske mer effektivt. Men man slipper ju kanske att det upplevs som kallras från tilluftsdonen i rummen om man har modulen. Den kostar dock ca 27kkr och vad kostar en motsvarande tilluftsfläkt som man kan styra, ett par tusen?
Är det värt pengarna att lägga till modulen?
Det känns dock som med era kommentarer så är det lite väl dumsnålt att skippa vattenburet. Skulle jag gå på bergvärme behövs ju ett komplett FTX system utöver detta så det blir ännu mycket dyrare. Att ev. värde på huset är högre har jag ingen glädje av medan jag bor där vilket jag planerar att göra, därför vill jag inte ligga inne med mer pengar i huset än vad som är nödvändigt. Jag vill lägga pengarna på annat än huset.
Vet inte om jag överdriver behovet av tilluftsmodulen SAM S42 i kombination med FLVP. Den ska värma inkommande luft likt ett FTX aggregat men det gör den ju med värme som lika gärna kan gå genom radiatorerna och det är kanske mer effektivt. Men man slipper ju kanske att det upplevs som kallras från tilluftsdonen i rummen om man har modulen. Den kostar dock ca 27kkr och vad kostar en motsvarande tilluftsfläkt som man kan styra, ett par tusen?
Hur tjock isolering har du valt i väggar & tak & under plattan?J Jidderberg skrev:
Fönsterytor U-värde ca ?
Eftersom modulen säkert kan eftermonteras är det typiskt en dag jag valt att avstå initialt om jag vill pressa ner investeringskostnaden.J Jidderberg skrev:Hej, tack för svar. Min ursprungliga tanke var att gå på vattenburet med en NIBE frånluftsvärmepump med tillhörande tilluftsmodul (SAM S42). Anledningen varför jag väckte funderingen i tråden var att jag skulle spara ca 90kkr på den enklare lösningen vilket skulle kunna gå till annat i bygget.
Vet du vad det är som kostar så mycket mer med FLVP? Är det ett annat (billigare) märke på pump?
Är båda lösningarna med mekanisk tilluft? Utan modulen kan det bli lite svalt kring just tilluften, är de platserna problematiska för det?
Själv hade jag också frågat vad det kostar med ftx+lvvp, men det blir nog lite dyrare så kanske inte vad du är ute efter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden