1 218 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Klara sig med FTX, LLVP & liten kamin på 145kvm?
Krokben skrev:
En eftertanke:C Cider skrev:
FTX:en fanns här när vi köpte huset och även de direktverkande elementen,
men om jag hade fått välja från början, skulle jag kanske ha valt en frånluftsvärmepump med vattenburen värme och duschvatten på köpet.
Grannarna mittemot hade det så. Uppvärmd luft kommer från en takventil i hallen mitt i huset. Friskluften kommer utan uppvärmning in genom fönsterventiler. Grannarna var nöjda, men tyckte att det var lite snålt med duschvatten. Senare kompletterade de det hela med bergvärme! Någon värmepump behöver de inte.
Jag tror att vattenburen värme är mer effektiv än luftburen värme!
Som boende i hus (100kvm) som värms upp primärt av EN (en inomhusdel) LLVP vill jag avråda från den lösningen. Det är nära nog omöjligt att sprida den varma luften i hela huset, och jag avskyr ljudet av kräket.
Överväger att sätta in en till LLVP i väntan på att vi flyttar (ej värt att satsa på vattenburen värme i nuvarande hus).
Överväger att sätta in en till LLVP i väntan på att vi flyttar (ej värt att satsa på vattenburen värme i nuvarande hus).
Redigerat:
LLVP värmer bara där luften kommer åt. Det betyder idealt att man bör bo i en mindre flyghangar med 4 väggar, golv och tak. För varje rum med dörröppning kan man nog räkna med att temp sjunker ett par grader.
Vi bor i ett gammalt hus. För ett nytt välisolerat och tätt hus kanske det kan bli aningens bättre. Värmeepicentrum är i det rum där pumpens innerdel sitter. Sedan minskar det för varje rum där efter. Så, om rummet med VP kan hållas ett par grader högre så funkar det kanske hyfsat.
Personligen hade jag aldrig valt det i ett nybygge. Vattenburet alla dagar i veckan med individuell styrning rum för rum.
Vi bor i ett gammalt hus. För ett nytt välisolerat och tätt hus kanske det kan bli aningens bättre. Värmeepicentrum är i det rum där pumpens innerdel sitter. Sedan minskar det för varje rum där efter. Så, om rummet med VP kan hållas ett par grader högre så funkar det kanske hyfsat.
Personligen hade jag aldrig valt det i ett nybygge. Vattenburet alla dagar i veckan med individuell styrning rum för rum.
Nästa bra fråga blir då. Om jag inte vill ha TFX eller FX, utan vill värma med en VP på utsidan och konstruktion efter eget huvud för värmen. Samt egen form av vent, kanske självdrag t.ex. Nu är det inte ett äldre hus vi spekulerar med, utan ett nybygge.Demmpa skrev:
Får jag då bygga som jag vill, eller blir inte huset godkänt då.
En frånluftsvärmepump har ett COPårsmedelvärde på ca 1,5(-2).C Cider skrev:
Luftflödet genom en frånluftsvärmepump är mycket mindre än genom utedelen i en LLVP/LVVP.
Vintertid så måste en frånluftsvärmepump ha ganska mycket elspets.
Du kommer inte att kunna komma upp i mängden frånluft (0,35 l/s/m²) med bara självdrag, samtidigt som du ska hushålla med energin.J jonaserik skrev:Nästa bra fråga blir då. Om jag inte vill ha TFX eller FX, utan vill värma med en VP på utsidan och konstruktion efter eget huvud för värmen. Samt egen form av vent, kanske självdrag t.ex. Nu är det inte ett äldre hus vi spekulerar med, utan ett nybygge.
Får jag då bygga som jag vill, eller blir inte huset godkänt då.
https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/
FTX och större täljstensugn mitt i huset. Enda uppvärmningen som används. Är vi borta mer än tre dagar på vintern, så blir det direktel på låg typ underhållsvärme.
Bergvärme med radiatorer är väl det som är aktuellt när vi blir äldre.
Tror mig få hjälp att installera det hela.
Kommer definitivt att öka värdet på huset, vid senare försäljning. Så ev investering kommer att förränta sig.
Ser en marknad, timmerhuset ligger mindre än två mil från Skidanläggningen Hovfjället i norra Värmland.
- Ja, nu blev det lite mer än en beskrivning av uppvärmning av mitt hus.
Bergvärme med radiatorer är väl det som är aktuellt när vi blir äldre.
Tror mig få hjälp att installera det hela.
Kommer definitivt att öka värdet på huset, vid senare försäljning. Så ev investering kommer att förränta sig.
Ser en marknad, timmerhuset ligger mindre än två mil från Skidanläggningen Hovfjället i norra Värmland.
- Ja, nu blev det lite mer än en beskrivning av uppvärmning av mitt hus.
Redigerat:
NU diskuterar vi inte det med vent i liter, utan får jag bygga efter eget huvud. Så som jag vill ha det, eller är det förbjudet enligt alla sortens regelverk som vissa myndigheter satt upp.Demmpa skrev:
Blir ett hus godkänt eller inte då och vad menas med godkänt. Som jag läst om, ska det vara någon form av godkänd vent. Samt att det ska spärras i VP för någon max effekt på elpatronen, som efter kanske en vecka inte går att ändra på. Utan att köpa en ny dator för ca 10 kkr.
Vad F-N håller dom på med. Det är att idiotförklara hela nybyggnationen i landet. Om jag tänker framåt för att bygga till, så kommer inte ev en VP med elpatron att att räcka, då den spärras. Jag har en VP som ska klara en tillbyggnad utan elpatron, men måste då vid tillbyggnad köpa en ny dator för dyra pengar.
SANSLÖST.
Nu står det i regelverket man måste följa vid nybyggnation att en viss mängd luft måste bytas ut i bostaden.J jonaserik skrev:
Följer man bl.a. inte den biten så får man inget slutbesket och utan slutbesked så får man inte ta bostaden i bruk.
Det är det jag menar med överförmynderi, varför ska det vara en speciel sort på vent .När det går att få till bra klimat i huset utan deras s.k. regelverk. Finns för många pennfäktare i vissa kretsar, som ser och beskriver saker i något regelverk, efter eget tycke eller i samråd på samma avdelning/myndighet.Demmpa skrev:
Varför ska jag inte få flytta in i ett färdigt hus, bara för att någon säger/skriver något.
Jag har samma erfarenhet.K Kardan79 skrev:Som boende i hus (100kvm) som värms upp primärt av EN (en inomhusdel) LLVP vill jag avråda från den lösningen. Det är nära nog omöjligt att sprida den varma luften i hela huset, och jag avskyr ljudet av kräket.
Sovrumsdörrar tvingades vara öppna hela natten. Behagligt framför värmeblåset men många obehagliga platser. Och så ljudet. Väldigt nöjd att ha vattenburet nu.
Uppvärmningssystemets grundkonstruktion och ventilationen är det sista jag skulle spara in på vid nybygge då det är bökigt att eftermontera men enkelt att lägga dit när allt är öppet och få plats med när man ritar huset.
Jag tror att det är bättre med en luftvattenpump.J Jidderberg skrev:Hej. Jag är ute efter att hålla nere investeringskostnaden för ett nybygge på 145kvm i två plan i mälardalen. Två vuxna i hushållet utan behov på lyxkomfort.
Frågan gäller inte främst att hålla ned elkostnad utan ifall systemet räcker för att ha en rimlig boendemiljö året runt.
Med FTX-aggregat och en LLVP så bör väl värmen i huset till stor del kunna tas om hand? En "myskamin" i allrummet kan användas vid kalla vinterdagar.
För varmvatten väljs då en lagom stor varmvattenberedare.
Någon som har denna setup idag i ett hyffsat nybyggt (tätt och välisolerat) hus?
MVH
Har just detta i mitt hus från 2012 på 260 kvm. (170 + 90 kvm källare)J Jidderberg skrev:
Varmvatten via 300 lit VB & enbart LLVP som huvudvärme källa & kamin att använda.
MEN mitt hus är väldigt välisolerat med u-värde klimatskal 0,15 & är tungt ca 300 ton & byggt i Leca med tjockputs (även innerväggar)
110 kvm öppen planlösning & 16 meter öppen yta ifrån ytterdörren, 6 m i takhöjd.
Byggde huset med 14 ingjutna vattenslingor, men har inte satt det i drift eftersom värmebehovet vart så lågt, men har kört vattenburna golvvärmen i båda badrummen under en testperiod (10 & 11 kvm).
LLVP en Mitsubishi FD35 från 2009 & går fortfarande som en klocka.
Eftersom jag har tunga innerväggar, så går värmen "pö om pö" även in i sovrummen & badrummen med ca 2-3 graders skillnad (väggarna blir ju stora element)
Kamin är en större pjäs med glas åt båda håll (tunnel), som jag murat in & kan köra en 160 mm rörfläkt som trycker 3-400 m3 luft/timme igenom & som kan ge nästan 11.000 W OM jag vill, även om jag mest myseldar normalt. Sätter ned FTX vintertid så den bara går 1 timme 2 ggr dagen, mest för att luftfuktigheten blir "skadligt" låg inomhus vintertid annars & 27 % är inte bra för varken huset eller människors slemhinnor.
Energiförbrukningen har totalt inkl allt legat på 8500 kW/h 2024 & 8.300 nu 2025.
2023 vart "rekordåret" men endast 6.600 kW/h, men då eldade jag betydligt seriösare & sänkte kraven på boendemiljö en del.
Man måste veta "vad man håller på med", för att få ihop allt på ett bra sätt.(men det gäller allt)