F Fredrik K80 skrev:
Jag tycker det här är ok , cc 23 cm men min andra hälft tycker det är klamrat för tätt🤔
Allt mellan 20-25 cm tycker jag är ok, kortare klamring vid sladdrigare kabel. Dock hade jag inte valt JR i ditt fall men det är ju en smaksak. Jag hade kört med TC.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Allt mellan 20-25 cm tycker jag är ok, kortare klamring vid sladdrigare kabel. Dock hade jag inte valt JR i ditt fall men det är ju en smaksak. Jag hade kört med TC.
Låter bra. Valde JR framförallt för att det ska hålla och inte rosta. Satt TC förut som hade eroderat sönder av uv ljuset(solbelyst del av fasad) samt den höga saltmängden i luften (västkusten, nära havet)

• Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
På solbelysta platser, söderläge, undviker jag gärna plastklammer. De funkar väääldigt många år utomhus, bara de slipper sol på sig under de mest intensiva timmarna på dagen.
(Detta gäller Thorsman/Schneider klammer, det finns ju även skitklammer som inte ens håller två år inomhus)

Då kan man istället välja TKK eller Letti eller JR-klammer.
JR finns som rostfritt, vilket kan vara bästa valet på de värsta platserna.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På solbelysta platser, söderläge, undviker jag gärna plastklammer. De funkar väääldigt många år utomhus, bara de slipper sol på sig under de mest intensiva timmarna på dagen.
(Detta gäller Thorsman/Schneider klammer, det finns ju även skitklammer som inte ens håller två år inomhus)

Då kan man istället välja TKK eller Letti eller JR-klammer.
JR finns som rostfritt, vilket kan vara bästa valet på de värsta platserna.
Precis. Förra ägaren hade satt schneiders TC, förvisso den vanliga varianten, men dem var helt slut. Spiken var genomrostad och plasten helt sönder och sprack bara man rörde den. Eventuellt att man köra med C5 varianten men känns ändå dumt att chansa. Med JR och rostfri skruv vet jag att det håller 💪

A
Man kommer ofta till ställen där bara spiken eller skruven finns kvar och själva vita plasten i klammret har vittrat sönder eller är helt borta. Då har de levt ett hårt liv.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jag arbetar också mest på västkusten och kör bara med Schneiders rostfria variant.
Fick tips av de som tillverkar Letti att de fungerar som rostfritt utomhus men har inte vågat prova än. Kommer testa hemma först.... 🤔

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag arbetar också mest på västkusten och kör bara med Schneiders rostfria variant.
Fick tips av de som tillverkar Letti att de fungerar som rostfritt utomhus men har inte vågat prova än. Kommer testa hemma först.... 🤔
Ahh ok.,schneiders rostfria TC fungerar säkert bra, är nog mest jag som inte vill släppa mina kära JR😆 skulle däremot inte provat letti utomhus. Sist jag kollade så var dem elförzinkade och det slutar bara på ett sätt (kanske klarar sig om dem målas över) , bruna rostränder efter några år😢😢

Müssli Müssli skrev:
Ja men det kommer inte märkas om du gör på annat sätt. Jag mäter aldrig, det syns definitivt inte om det skiljer 1 cm på 25 cm.
Håller inte riktigt med dig där, syns tydligt om det skiljer mer än fem mm mellan klammeravstånden.
Kanske beror på en yrkesskada.
EQQ har jag ca 18 cm klammer avståndmen EQLQ har jag 20- 25 cm

U Uffe A skrev:
Håller inte riktigt med dig där, syns tydligt om det skiljer mer än fem mm mellan klammeravstånden.
När du väl väljer avståndet , är det då mitten av klammer du mäter från ?

F Fredrik K80 skrev:
När du väl väljer avståndet , är det då mitten av klammer du mäter från ?
Det är cc

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Allt arbete man utför hos kunder måste vara effektivt för att inte kosta för mycket (för kunden). Jag anser att det tar för lång tid att mäta varje klamma med tumstock. Jag använder hammaren för att höfta till det och jag gissar att det skiljer några mm på varje klamma. Att hålla på med mätning cc mellan varje klamma är helt enkelt inte värt den extra tid det tar, om man inte utför arbetet hos sig själv. Inte ens då kommer jag mäta exakt cc mellan varje klamma iof... 😅
Om du frågar riktiga elektriker utanför Byggahus kommer du högst troligt få samma svar, det har en tendens till att hittas fel och vara petimeternoga här på forumet jämfört med den riktiga världen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Allt arbete man utför hos kunder måste vara effektivt för att inte kosta för mycket (för kunden). Jag anser att det tar för lång tid att mäta varje klamma med tumstock. Jag använder hammaren för att höfta till det och jag gissar att det skiljer några mm på varje klamma. Att hålla på med mätning cc mellan varje klamma är helt enkelt inte värt den extra tid det tar, om man inte utför arbetet hos sig själv. Inte ens då kommer jag mäta exakt cc mellan varje klamma... 😅
Använder själv avståndet som jag har utmärkt på hanmaren

Det går snabbast. 👍
Eller så tar jjag avståndet mellan tummen och pekfingret
Använder aldrig tumstock

F Fredrik K80 skrev:
Jag tycker det här är ok , cc 23 cm men min andra hälft tycker det är klamrat för tätt🤔
Glesar du ur det där kommer kabeln att bli sladdrig och hänga mellan klammorna.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Glesar du ur det där kommer kabeln att bli sladdrig och hänga mellan klammorna.
Mmm sant. Eventuellt att jag glesar ut till cc24 cm men där går nog gränsen. Annars kommer det ju som du säger börja hänga mellan klammerna och det ser fruktansvärt fult ut😫

Mikael_L
Eller måla på med lite färg på klammer så kommer ingen alls att tänka på det där.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.