15 069 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Klämringskopplingar
På bilden med rören ser det snarare ut som att det är på muttersidan som klämringen inte passat in i mutterns kona. Möjligen (troligen?) pga att muttern hamnat fel i gängan och kommit snett. Vilket i sig är ett fatalt problem.
Tycker också TS skall bojkotta material där ingen monteringsanvisning finns tillgänglig, Men lättare sagt än gjort i bygghandeln tyvärr.
P.s. när du använder en koppling med klämring i båda ändarna, kolla med anslutningen på blandarsidan att den funkar med konisk ände. Idealiskt sett skall du ha en planända till en gummipackning antar jag(?) Alternativt använda en planadapter.
Tycker också TS skall bojkotta material där ingen monteringsanvisning finns tillgänglig, Men lättare sagt än gjort i bygghandeln tyvärr.
P.s. när du använder en koppling med klämring i båda ändarna, kolla med anslutningen på blandarsidan att den funkar med konisk ände. Idealiskt sett skall du ha en planända till en gummipackning antar jag(?) Alternativt använda en planadapter.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Har du köpt två kopplingar eller handlar det bara om en? Jag tycker ändå inte att detaljerna i bilden där det havererat ser exakt lika ut som de andra bilderna? Första bilden med haveriet ser som sagt ut som en nippel. Det är inte så att det hamnat fel sak i påsen så att det förväxlats när det förpackats ?
Köp riktiga saker på Rinkabyrör istället! Jag var lat och köpte en klämringsskarv på Hornbach för jag orkade inte köra till andra sidan av stan där Rinkaby ligger för en enda koppling och jag fick dra mig fördärvad för att få den tät. Enda anledningen till att jag låter den vara kvar är att det är i verkstan och rakt ovanför utslagsvasken så börjar den läcka hamnar det i vasken.
Och du har inga stödhylsor i rören på bilden! Handlar du i riktig butik frågar de om du inte skall ha det också.
Och du har inga stödhylsor i rören på bilden! Handlar du i riktig butik frågar de om du inte skall ha det också.
Ber ursäkt för mina fotoskills. Klämringskopplingen på bilden är avsedd för 15 mm rör på ena sidan och 10 mm på andra. Jag kollade på alla förpackningar i affären och de såg identiska. Känns osannolikt att det är en fel del som har smitit in.
Varit på Bauhaus nyss och de sa att jag måste använda en stödhylsa. Men jag förstår inte hur det skulle underlätta att dra åt 1 varv utan att muttern deformeras.. En stödhylsa borde göra så att man måste applicera större moment för att gå 1 varv. Men muttern pallar knappt 1 varv.
Adaptern som ska kopplas mot gummipackning har en liten plan del som är 1,5mm bred. De sa på Bauhaus att det gick bra att använda med gummipackning (om man nu kan lita på de).
Finns det nåt ställe närmare Uppsala med bra grejer? Trodde BH hade kvalitetsgrejer..
Jag har köpt samma delar igen + stödhylsor, men vågar inte vrida sönder 500kr igen.
Varit på Bauhaus nyss och de sa att jag måste använda en stödhylsa. Men jag förstår inte hur det skulle underlätta att dra åt 1 varv utan att muttern deformeras.. En stödhylsa borde göra så att man måste applicera större moment för att gå 1 varv. Men muttern pallar knappt 1 varv.
Adaptern som ska kopplas mot gummipackning har en liten plan del som är 1,5mm bred. De sa på Bauhaus att det gick bra att använda med gummipackning (om man nu kan lita på de).
Finns det nåt ställe närmare Uppsala med bra grejer? Trodde BH hade kvalitetsgrejer..
Jag har köpt samma delar igen + stödhylsor, men vågar inte vrida sönder 500kr igen.
Stödhylsan har inget att göra med att underlätta åtdragningen. Ingen stödhylsa nödvändig för halvhårda rör enligt Conex monteringsanvisningar, men återigen är det monteringsanvisningen som skall följas.
Om du bara kommer rätt i gängan med muttern skall du se att du får ihop det där.
Det går inte generellt att säga att alla gummipackningar är okej mot konisk ände, utan återigen är det monteringsanvisningen (för blandaren/anslutningsslangen) som gäller.
Om du bara kommer rätt i gängan med muttern skall du se att du får ihop det där.
Det går inte generellt att säga att alla gummipackningar är okej mot konisk ände, utan återigen är det monteringsanvisningen (för blandaren/anslutningsslangen) som gäller.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
men alltså någonstans här måste det vara nå tokigt. Det gäller bara att komma på vad. Utseendet på konorna skvallrar ju redan där om att det är nåt tok. Så där ska de ju aldrig se ut.
Tips är att dra åt för hand, kolla så allt ser rakt och fint ut, markera med spritpenna på sexkanterna och sen dra åt. Då drar man tills markeringen linjerar igen (ett varv) och sen är det enkelt att dra 1/4 varv till. Utan markering eller vana/erfarenhet är det MYCKET enkelt att blanda ihop hur mycket man dragit åt.
Ett annat tips kan vara att smörja gängan något med lite fett. Inte klämring eller säte alltså utan enbart lite på gängan. Då är det enklare att dra åt. Smörjer man även klämringen så finns risk att den följer med i rotationen och vrider slang/rör eller vad som nu sitter monterat i klämkopplingen.
Ett annat tips kan vara att smörja gängan något med lite fett. Inte klämring eller säte alltså utan enbart lite på gängan. Då är det enklare att dra åt. Smörjer man även klämringen så finns risk att den följer med i rotationen och vrider slang/rör eller vad som nu sitter monterat i klämkopplingen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
En annan variant är att utnyttja det faktum att muttern har sex kanter och dra en sjättedel i taget och göra omtag på varje kant. 6 omtag = 1 varv. Men jag gissar att det är nåt annat som är lurt här.Tomtom79 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Fast det är väl en halv sanning iallafall. Gör man jobbet fel och med felaktiga produkter och installationen inte kan anses fackmannamässig så kan ju ersättningen äventyras rejält.....Hur mycket vet man ju först efteråt.