Hej!

Har en emegrency-fråga.. Kan nån rädda mig?

Jag tänkte byta en kran och pga att det behövs en annan koppling så måste jag byta en kort bit av ett rör. Denna kopplade jag med klämringskopplingar dock har jag inte lyckats så det läcker lite.

Jag köpte allt jag behövde från Bauhaus: en halvhård förkromad kopparrör 15 mm diameter, passande klämringskopplingar (Admiral). Enligt de flesta källor ska man dra 1 till 1 1/4 varv efter handåtdragning. Efter 1/2 varv har det gått väldigt trögt, så jag drog till 3/4 och testade: det läckte.
Sedan drog jag åt den resterande 1/4 varven (så att det blev en hel varv totalt), men då deformerades muttern! Ringen ser också lite väl tillplattad i ena änden så jag måste nog köpa nya delar.

Vad för fel gör jag? Ska man dra åt mindre än 3/4 varv efter handåtdragning? Står det fel i alla tutorials?

C
K krabba skrev:
Vad för fel gör jag? Ska man dra åt mindre än 3/4 varv efter handåtdragning? Står det fel i alla tutorials?
Det rätta svaret är att man skall följa monteringsanvisningen för produkten. Men det påstås att Admiral = Conex och i deras monteringsanvisning står det mycket riktigt 1 1/4 varv för 15 mm halvhårda rör:
https://www.conexbanninger.com/uploads/dc2023155690459188afe6f91ffd75c20147615d.pdf

En bild kanske kan hjälpa till att reda ut vad du gör för fel?

Är det trio-perfekta rör? Har du använt stödhylsor?

Tack för svaren!

Jag har inte lyckats hitta anvisningar för Admiral. Men i de flesta tutorials är det 1 till 1 1/4 varv som nämns (jag har kollat på många igår).
Jag bifogar bilder. Man ser att muttern är sned pga att jag förmodligen tog i för mycket. Ringarna ser för tillplattade också, så jag har förmodligen dragit åt för hårt (i alla andra installationer jag skruvat isär ska de vara utåtböjda). Men så ser det ut för mig efter bara 1 varv efter handfast. Man ser också att 6-kantsdelen är deformerad för att jag först använde en skiftnyckel. Sedan övergick jag till skruvstäd och fast nyckel för att få till resterande fjärdedels varv.

Jag har gjort markeringar med permanentpenna för att följa hur mycket man drar åt.
Har förut dragit åt en del Swagelok kopplingar i rostfritt på jobbet utan några problem med samma teknik.

Jag kollade upp numret på röret och det verkar vara Trio Perfekta. Jag använde inte stödhylsa, men visst borde den ge mer stöd inifrån röret så att man måste dra åt ännu mindre?

Jag började igår tveka på mig själv om jag vet fortfarande vad ett varv är.. 😢

• Rör med gängad anslutning och muttrar på vit bakgrund. Metall, industriella komponenter, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stycken metallstänger med mässingskopplingar, troligen en del av en större struktur.
    Skapa konto
men är det där verkligen en klämringskoppling? Det ser mer ut som en nippel som du har gängat fast klämringsmuttrar på........

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Klämringsmuttern ser dessutom ut att sitta snett på 🤔

• Gilla
Pege0930 och 8 till
  • Laddar…
Jo men det blir väl så när inte klämringen har nåt säte att ligga i, Då går väl muttern bara på ett antal varv så ingreppet blir ju alldeles för lite och gängan brister.....antar jag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det finns ju ingen styrning åt klämringen, så att att dra 1 1/4 varv i det läget kräver nog en hel del kraft dessutom.

Det stod "klämringskoppling" på påsen. Alla delar kommer från samma påse.

Muttern blev sned när jag vred 1 hel varv från handfast.

Hur menar du inte nåt säte att ligga i? Den har bara en position eftersom den är fixerad mellan sätet och muttern.. Sen har jag stoppat i röret så den bottnar. Så ringen kan inte hamna på fel ställe?..

• Plastförpackning med text "Admiral KLÄMRINGSKOPPLING RAK 15x10", streckkod och artikelnummer 30758.
    Skapa konto
Har du en bild på den?

Här är den med en sida monterad till 15mm rör. Till den andra sidan tänkte jag koppla flexibelt rör från kranen (den har en koppling med gummipackning).

• Rör med gängade kopplingar, olivfärgad packning, vit bakgrund, VVS- eller gasinstallationstillbehör.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är den såld som en koppling så borde det varit en komplett artikel i påsen. Dvs med muttrar och konor monterade?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag försår inte riktigt vad konor är.. Det som ingick i paketet är mitten delen (den gängade grejen), 2 ringar och 2 muttrar. Är det nåt som saknas?

Ingen av tutorials nämner att man ska använda nåt mer. Förutom kanske pasta för bättre glid samt stödhylsa om man har mjuka rör.

Här har du en kona som ringen ska klämas mot.
Metallisk rörkoppling med gängade delar och packning, ligger på ett ljusgrått underlag.
Skapa konto

Jag tycker att vinkeln ser udda ut, men jag har ingen amiralkoppling att jämföra med.
Här är en 12mm vatette.
Metalliska rörkopplingsdelar på träyta: munstycke, guldfärgad ring, sexkantig förbindelse. Verktyg eller VVS-komponenter.
Skapa konto

• Gilla
krabba
  • Laddar…
Till TS:
Detta är inget svårt att få ihop, så jag tycker du köper nya grejer av annat märke och försöker igen! Det ska gå lätt att få tätt, och använd alltid smörjmedel på alla delar så ska du se att det håller tätt också.

Gällande det som hänt med din koppling är den antingen feltillverkad eller så har du använt övervåld, för jag har aldrig sett en klämring som ser ut så där.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.