Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatören skrev:
det är konstigt att det sälj mtrl åp bygghandel tex som folk intefår montera
att de säljer uttag å brytare det är väl förståeligt för det får man byta
men ex EKk som folk INTE får klamra å göra en ijnstalation av
å de är inte bra som skarv kabel heller...*L'
Varför skulle det vara konstigt? Det är inte förbjudet att inneha elmaterial (ännu :rolleyes:). Att någon köper hem för att ha till någon som får koppla är inte förbjudet. EKK kan man använda i en 12V installation tex. Så att man skulle sluta sälja det bara för att det krävs behörighet för en del elinstallering är ju löjligt. Sen att det det finns de som kopplar fast man inte får är ju en annan sak. Vad tycker du mer är konstigt? Att man får köpa jäst och socker på ICA? :D

Elinstallatören skrev:
det är konstigt att det sälj mtrl åp bygghandel tex som folk intefår montera
att de säljer uttag å brytare det är väl förståeligt för det får man byta
men ex EKk som folk INTE får klamra å göra en ijnstalation av
å de är inte bra som skarv kabel heller...*L'
ja det har jag faktiskt också funderat på, varför är allt elmateriel så lättåtkomligt för privatpersoner om det nu är så förbjudet att använda det? är det nån här som har känt som om det skulle vara nåt tabu att smyga ner lite elprylar i kundvagnen?
tänk om det står elektriker och smyger i Coop's elavdelning och tar kort på alla som stoppar ner en påse klammer i korgen..:D

E
jag tycker att det vore bra om de även informerade om
vad de inte får användas till då
annars tror folk att det är ok å kopplar in och OM det händer nått så..............
sen så är kvaliteten tveksam
jag köpte på malmbergs i början jag hade firma för det var billigt
å preci biolligt -då det var kallt ute gick kabeln inta att böja
å bomade masn klammren å träffa kabeln sprack den -men det var på vintern då det var minusgrader ute
det är väl lika med mtrl på rusta typ dålig kvalitet

Tjena! ;)
Jag kan inte hjälpa det...men elföreskrifterna verkar vara skrivna för att var idiotsäkra in absurdum! :mad:
Visst är det viktigt med säkerhet och man vill inte skada någon annan eller sig själv men......ibland undrar man.

För att tala klarspråk: Hur i helvete kan en kabel till en prydnadslampa typ vägglampett eller - hemska tanke en löst stående fönsterlampa i fönstret bakom soffan - som klamras glest/löst/limmas utan att skadas bli för varm? :confused:Nu snackar vi om en enda armatur med en enda lampsockelhållare med en E14 gänga??? Tänk om den även är ansluten med en stickpropp i ett vanligt vägguttag. OJOJOJOJOJ så farligt...INTE! Att komma som en paragrafryttare och säg att det är fel och olagligt är bara att bevisa hur korkade reglerna är. Reglerna kring el är så otroligt rigida att man undrar om de är beslutade av någon som inte har en aning om vad den beslutade om men fick underlaget till lagen färdigskrivet av elektrikerförbundet... :rolleyes:
Jag och de flesta andra försår att man inte ska klamra en kabel med hög belastning mot lättantändligt material som ligger på gränsen-över gränsen för vad kabeln tål. Men gör man sådana idiotgrejer så är man förmodligen inte ens läskunnig/bryr sig inte om något och någon. Då spelar det inte någon roll att hela svenska elektrikerkåren skriker med en hals att det är fel...
Att tycka att det borde förbjudas eller göras kontroller för att få sälja godkänd utrustning till "kreti och pleti" är bara absurt till max. För än så länge får man ju köpa ut till en som är behörig. Man kan även göra andra saker med en EKK...ha den till tvättlina eller rensa vattenledningar...eller...inte...
Man KAN skada en kabel när man klamrar den men frågan är om det inte är större risk att ha lösa kablar som en katt kan fastna i, som kan klämmas under soffbenet eller som man själv snavar i så man står på öronen och drar ned lampan, får den i huvudet, lampan går sönder och blir strömförande och man skadas/dör...

Tänk om alla förbudsivrare tog sin "entusiasm" och riktade den mot undermålig utrustning som säljs istället. För alla uttag, skarvsladdar och liknande håller inte den standard de borde för att släppas ut på marknaden och in i hemmen.
Om inte kan man anta att de längtar tillbaka till tiderna i det gamla östblocket där man fick "pluspoäng" om man tjallade på sin granne eller partner. För man kan anta att det är dessa personer som ringer till bostadsrättsföreningens ordförande och säger att man såg "Svensson" gå på gräsmattan där det står att man inte får gå eller om någon tvättar kl 21:02 när man faktiskt INTE FÅR tvätta efter kl 21:00:00...
Amen - herre - gud...är allt jag har att tillägga.

Tillbringade några timmar igår med at läsa igenom Elsäkerhetsverkets hemsida, bla för att se om det finns några rapporterade olyckor med lampsladdar.

Kunde inte hitta några olyckor som berodde på klammring av lampsladd, men väl en som kunde förhindrats av samma åtgärd:

http://www.elsakerhetsverket.se/dow...45378000419/2006-11-16+Elolycka+i+Hammarö.pdf

Elsäkerhetsverkets intelligenta slutsats i rapporten är att lampsladdar skall förläggas så att barn inte kan få tag i dem. Men frågan är ju hur. Får jag föreslå KLAMMRING men nylonklammer? Det är faktiskt inte realistiskt att anta att folk ringer efter en elektriker och får ett extra högt utanpåliggande uttag monterat när julstjärnan skall upp.

Om man sedan läser noga på hemsidan så säger Elsäkerhetsverket att dom inte har befogenhet att gå in och kolla iinstallationer hemma hos vanligt folk, så min julstjärna kommer nog upp i år också.

Men vänta litet nu. Jag tycker nog det är ganska bra att en det finns bestämmelser om man inte skall använda elmateriel till något det inte är tillverkat för. Dvs om tillverkaren inte vågar rekomendera att lampsladden används i en fast installation, så är det väl ganska bra att det inte är tillåtet eller?

Att det sedan trots detta tillverkas (kanske av samma tillverkare?) utrustning som är avsedd just för att förlägga sagda lampsladd fast är i mitt tycke ett sundhetstecken som visar att man kan (utan risk för razzia från "elpolisen") tillämpa lite sunt förnuft.

Om det inte fanns några regler alls, så skulle givetvis vissa elfirmor som kör på fastpris tycka att det är väl himla onödigt med dyr EKLK till den här elpannan, det går ju precis lika bra med 2 parallellkopplade lampsladdar klamrrade med nylonklammer eller? Och då skulle det kanske kännas rätt skönt att kunna visa på en tydlig regel som innebär att det är bara att komma ut och göra om.

Som sagt att använda några klammrar och sätta fast en bit av en sladd för att få lite ordning på den innebär knappast att man gjort en fast installation, julstjärnan lär ju nästan vara definitionen på en icke fast installation, den plockas ned varje år, man får en chans att upptäcka om sladden lyckats få en klämmskada när man flyttade skåpet för att få plats med julgranen osv.

På samma sätt så är det i praktiken knappast något problem med en lampsladd som ligger klamrad eller limmad i taket till just en lampa med kanske max 200w förbrukning. Även om den kanske iofs sitter där i 30 år. Risken för mekaniska skador uppe i taket är ju troligen begränsad.

Självklart behövs det regler, jag tycker tex att det är misstag att avskaffa de detaljerade installationsreglerna (Blå Boken) så som nu har skett.

Anledningen till min frustration är det stelbenta tänkandet, varför inte helt enkelt tillåta klammring av apparatsladdar? Det är bara att skriva ett tydligt tillägg till regelverket - med lämpliga begränsningar, men uppenbarligen finns det inte kompetens/vilja hos Elsäkerhetsverket att göra detta.

Man blir starkt påmind om det gamla mossiga och stelbenta TELEVERKET som hävdade att telefonsystemet skulle rasa samman om man anslöt ett eget modem och inte använde deras egna fantastiska 1200/75 Baud burk (That's 75 bit/s kids! Inte Gbit, Mbit eller ens kbit..)

Redigerat:
E
som jag skrev tidigare så är det svårt att tillåta luddiga utryck
`kortare sträckor´ `några klammer´ `liten bit´
för då kan det töjas åt båda hållen så därför har de dragit en klar gräns
det är lika med bilbälteslagen ALLTID bälte å inte `jag skulle bara runt hörnet´

jag vet att det kan verka löjligt ibland -tycker även jag
men då man sett och förstår vilka risker starkström innebär så ler man inte längre
jag har varit med på brand besktningar flera ggr men bara sett en liten del
å just lampsladd på vägg har jag sett hur de blivit så heta att det
blivit bränmärken på väggen -men bara just där den varit fäst
den här armaturen hade fått fel i anslutningen till glödlampan möjligtvis i sockeln till lampan
och då inte gjort kortslutning utan dragit mer ström men under 10 A så säkringen höll
men kabeln var -då vi kom dit - alldeles stel av den värme som utvecklats

sen har det varit på nyhterna om skarvkablar som återtagits av affärskedjan då det visat sig bli fel i dem
har tex inte ni märkt att ibland då man köpt nån billig skarvkabel med grenuttag att
det varit `trögt´ svårt att få i stickproppen?
det är på sådana ställen som det kan bildas gnistor som tändstift å bli j-t hett

jag håller med om det med att det är bättre fästa sladden än ha den liggande på golvet
men på elsäkver. tycker man att det är säkrare att be een instalatör dra dit ett uttag under armaturen
vad sägre man då? ....*L'

Klart det är säkrare att be en installatör att sätta dit ett uttag, men det är ju inte realistiskt i praktiken: Dels skulle man behöva ha dosor i hela väggarna och dels är det helt enkelt för dyrt att ta ut en elektriker bara för sätta upp en lampa om man inte har fler jobb han ska göra.

Om det nu är så att lampsladd är så farlig så är det väl där problemet ligger: Om en lampa felaktigt börjar konsumera tusentals watt så lär sladden bli varm oavsett om den är klamrad eller ej.

Jag är inte heller emot alla regler, men jag är emot den regelinflation vi har i många fall i Sverige. När det finns regler för allt så urholkar det folks respekt för dem. Om man istället håller sig till ett fåtal, mycket väl motiverade och i praktiken genomförbara regler så medför det att folk förstår att om det finns en regel så är den verkligen viktig. I de flesta fall tycker jag det är bättre med god och tydlig information.

Elinstallatören skrev:
..sett en liten del
å just lampsladd på vägg har jag sett hur de blivit så heta att det
blivit bränmärken på väggen -men bara just där den varit fäst
den här armaturen hade fått fel i anslutningen till glödlampan möjligtvis i sockeln till lampan
och då inte gjort kortslutning utan dragit mer ström men under 10 A så säkringen höll
men kabeln var -då vi kom dit - alldeles stel av den värme som utvecklats
/QUOTE]

Det var nog lite mer än 10A och/eller en skadad kabel..

En enkel 0.75 mm2 utvecklar 10^2 x 0.0273= 2.7 W/m vid 10 A. Med dubbelledare blir det 5.4 W/m. Det blir det inte brännmärken av.

E
man får väl själv bedömma om armaturen måste hänga just där
å det finns säkert fler saker man vil ändra på
göra bättre fler uttag m.m.m

sen att sladden bli r varm är för att det är mindre arae på sladden lixom
men vill man ha en grov sladd så är det säkrare då om man vill fästa sladden

det är skillnads på teori och praktik.......*L'

Lampsladden blir knappast överhettad av 10A. Det finns i så fall ett annat fel troligtvis ett glapp som bildar gnistor som i sin tur höjer temperaturen avsevärt. De flesta brända kablar jag sett har blivit brända på detta sätt, dvs kabeln har från början varit skadad.

Vad hade hänt om den överhettade lampsladden varit intrasslad i en gardin? Eller hängt mot en soffa? Jag vet vad som händer. Det börjar brinna utav bara helv.... Så klammrad eller inte, det brinner om kabeln blir överhettad. Hade den suttit mot en vägg kanske det bara hade blivit brännmärken på väggen isf totalrenovering av ett hus. Och det här med mekaniska skador som sagt. Tydligen bättre enligt reglerna att man trampar sönder kabeln än att den sitter ur vägen!

Elinstallationsreglerna är imo i första hand skrivna för att fasta elinstallationer skall bli säkra och det är bra. Det som inte är bra är om man börjar tillämpa reglerna 'in absurdum' och därmed förtar gemene mans respekt för dem.

Elinstallatören skrev:
det är skillnads på teori och praktik.......*L'
Du menar att naturlagarna slutar att gälla i verkligheten? Att Ohms lag bara gäller på pappret? Kom igen nu.

E
har jag ifrågsatt ohmslag?.........
väv inte dit nått nytt du kommit på................

men det händeratt konstruktören har en jätta bra ide teoretiskt
men som inte kan fungera/monteras i praktiken

drar man en gräns så verkar å blir det löjligt alldeles där man dragit gränsen
tex attfästa en kabel -inte sladd- med ett klammer som då är olagligt

E
men att lägga på golvet å ansluta 150 m sladd i lgh med stickpropp är ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.