9 526 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Klamring av lampsladd (flyttade inlägg)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, men var står det? Hur ser formuleringen ut som så i detalj reglerar hur man får hänga upp en julstärna?Elinstallatören skrev:observera det är inte mitt resonemang
utan bara vad som står i förekrifter/lagar/behörighetskrav
att lägga sladden lös över gardinstången är ok tydligen men inte fästa kabeln
att sätta upp armatur är ok så länge man inte fäster nån kabel lixom
byta ut fast -då är ju kabeln dragen innan- eller armatur på sladd.................
Och vad snyggt det kommer att se ut när sladden från taklampan hänger ned när den dras till uttaget som sitter i väggen i takhöjd som den gör i många hus/lägenheter.
Här, står det i alla fall inte... http://www.elsak.se/allmanhet/tipsf...tforbarnen.4.60a759a611147b1cd6180001591.html
"Gör hemmet elsäkert för barnen
...
Undvik sladdhärvor på golvet
Sladdar som ringlar över golvet kan bli oemotståndliga men farliga leksaker. Om isoleringen runtom sladden skadas, till exempel genom att barn klipper i den eller ett sällskapsdjur gnager på den förvandlas sladden snabbt från leksak till dödsfälla. En sladd som delvis slitits loss ur en stickkontakt eller apparat är också farlig. Ett sätt att undvika lösa, långa sladdar är att låta installera fler vägguttag. Ett annat är att fästa de sladdar som ändå behövs mot en vägg eller list."
Sidan uppdaterades senast 2008-04-18, det kan dykt upp annan information senare.
Jag tycker att tråden spårat ur. Moderator kan kanske lyfta ut frågan om klamring av anslutningskabel till en egen tråd.
/m
"Gör hemmet elsäkert för barnen
...
Undvik sladdhärvor på golvet
Sladdar som ringlar över golvet kan bli oemotståndliga men farliga leksaker. Om isoleringen runtom sladden skadas, till exempel genom att barn klipper i den eller ett sällskapsdjur gnager på den förvandlas sladden snabbt från leksak till dödsfälla. En sladd som delvis slitits loss ur en stickkontakt eller apparat är också farlig. Ett sätt att undvika lösa, långa sladdar är att låta installera fler vägguttag. Ett annat är att fästa de sladdar som ändå behövs mot en vägg eller list."
Sidan uppdaterades senast 2008-04-18, det kan dykt upp annan information senare.
Jag tycker att tråden spårat ur. Moderator kan kanske lyfta ut frågan om klamring av anslutningskabel till en egen tråd.
/m
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ja då vet ni iaf hur det står iaf
de jag pratat med å jag fick en förklaring av han som kan det bäst på elsäkverket
men vi släpper det här nu för det är bara hårklyverier
en/två längd å höjd osv
finns altid nått extremfall som frågan tas upp igen
JAG tycker iaf att det är bättre om svenson själv fäster sladden en kort bit så den inte
hänger från tak eller ligger på golv m.m.m.
å hos mina kunder kan jag isåfall ta på mig att det är riktigt gjort
de jag pratat med å jag fick en förklaring av han som kan det bäst på elsäkverket
men vi släpper det här nu för det är bara hårklyverier
en/två längd å höjd osv
finns altid nått extremfall som frågan tas upp igen
JAG tycker iaf att det är bättre om svenson själv fäster sladden en kort bit så den inte
hänger från tak eller ligger på golv m.m.m.
å hos mina kunder kan jag isåfall ta på mig att det är riktigt gjort
Jag tyckte det hela lät så absurt så jag ringde till elsäkerhetsverket och se på tusan: Elinstallatören har rätt.
Man får varken klamra fast en lampsladd (eller använda kabellist) om inte tillverkaren har godkänt detta, annars är det ok.
Om man har lamputtaget på väggen och vill sätta lampan över köksbordet så svarade de: "man kan sätta sladden i spänn mellan två dragavlastningar men man får ju inte spänna för hårt..."
Man kan ju tycka att elsäkerhetsverket borde lägga ut detta som allmän info på hemsidan eftersom detta måste vara ett av sveriges vanligaste hemmapul.
Man får varken klamra fast en lampsladd (eller använda kabellist) om inte tillverkaren har godkänt detta, annars är det ok.
Om man har lamputtaget på väggen och vill sätta lampan över köksbordet så svarade de: "man kan sätta sladden i spänn mellan två dragavlastningar men man får ju inte spänna för hårt..."
Man kan ju tycka att elsäkerhetsverket borde lägga ut detta som allmän info på hemsidan eftersom detta måste vara ett av sveriges vanligaste hemmapul.
Alternativt kan man ju tycka att elsäkerhetsverket borde skaffa sig lite verklighetsförankring. Genom att ha helt bisarra regler som denna tappar ju folk allt förtroende för alla bestämmelser. Jag menar, finns det någon som på allvar ens överväger att inte klamra upp sin lampsladd eller har tänkt tanken att ringa en elektriker för att få lampan över matbordet uppsatt?
Saker som denna gör mig bara ännu mer övertygad om att elbestämmelserna i detta land har gått helt överstyr (precis som många andra bestämmelser, men det är en annan diskussion)
Saker som denna gör mig bara ännu mer övertygad om att elbestämmelserna i detta land har gått helt överstyr (precis som många andra bestämmelser, men det är en annan diskussion)
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är ju ungefär det jag skrev för sisådär 30 inlägg sedan, En lampsladd är inte godkänd för klamring, isoleringen är för dålig.
Tillverkaren skall inte speca att den inte får klamras, den får bara klamras om den är godkänd för fast förläggning vilket den inte är. Dvs det är upp till tillverkaren att explicit godkänna att kabeln får förläggas fast.
Att fästa upp kabeln med någon enstaka klammer tror jag kan räknas som att "hänga upp" den.
Det är inget absurt med det. Det hörde till allmänbildningen när jag gick i skolan att man inte får klamra en lampsladd. Kommer inte ihåg om det var i Fysikboken eller hemkunskapsboken det stod. Men jag visste det redan innan jag lärde mig om det i skolan för typ 35 år sedan.
Tillverkaren skall inte speca att den inte får klamras, den får bara klamras om den är godkänd för fast förläggning vilket den inte är. Dvs det är upp till tillverkaren att explicit godkänna att kabeln får förläggas fast.
Att fästa upp kabeln med någon enstaka klammer tror jag kan räknas som att "hänga upp" den.
Det är inget absurt med det. Det hörde till allmänbildningen när jag gick i skolan att man inte får klamra en lampsladd. Kommer inte ihåg om det var i Fysikboken eller hemkunskapsboken det stod. Men jag visste det redan innan jag lärde mig om det i skolan för typ 35 år sedan.
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ja det är nog svårt att veta om man bryter mot nån lag/föreskrift
om man inte sett vad som står
nu är det så otroligt mkt papper att hålla koll på så det är nog väldit svårt
det är lättare å säga vad man får
då står det i elsäk 2007:2 iaf
det är litet jag tycker är svagt av alla berörda parter -för.bol/elmtrl försälj/kraftleverantörer m..m
att de inte kan ge ut nånting nånstans så att folk blir informerade.............
för dte kan ju bli dyrt annars om det blir nått å förs gäller inte...
man kan begära inform från elsäkver OM man vill veta vad som är ok iaf
om man inte sett vad som står
nu är det så otroligt mkt papper att hålla koll på så det är nog väldit svårt
det är lättare å säga vad man får
då står det i elsäk 2007:2 iaf
det är litet jag tycker är svagt av alla berörda parter -för.bol/elmtrl försälj/kraftleverantörer m..m
att de inte kan ge ut nånting nånstans så att folk blir informerade.............
för dte kan ju bli dyrt annars om det blir nått å förs gäller inte...
man kan begära inform från elsäkver OM man vill veta vad som är ok iaf
Förlåt.. kan inte släppa detta med lampsladdar.. Man kan ju undra varför de finns klammer då för lampsladd? Alltså ovala klammer som endast duger till att klammra lampsladd.. Får man lägga lampsladd en bit i en kanal då? (ni som ringt elsäkerhetsverket).
Själv så har jag satt fast en lampsladd i vardagsrumstaket med snabblim *host* /Behörig elektriker
Kan påpekas att jag Ej skulle göra de hemma hos någon kund, men hemma kan man fuska lite känns de som
Själv så har jag satt fast en lampsladd i vardagsrumstaket med snabblim *host* /Behörig elektriker
Kan påpekas att jag Ej skulle göra de hemma hos någon kund, men hemma kan man fuska lite känns de som
Produkter som diskuteras: "snabblim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
jadu jag ser iallafall inte det som fusk (mer än att superlim kanske inte va nån höjdare om du ska ta ner lampan och får med dig materialet som sladden är limmad mot..)Rrrrr skrev:Förlåt.. kan inte släppa detta med lampsladdar.. Man kan ju undra varför de finns klammer då för lampsladd? Alltså ovala klammer som endast duger till att klammra lampsladd.. Får man lägga lampsladd en bit i en kanal då? (ni som ringt elsäkerhetsverket).
Kan påpekas att jag Ej skulle göra de hemma hos någon kund, men hemma kan man fuska lite känns de som![]()
Vilken kabeltyp skulle inte vara godkänd att lägga i kabelkanal då? Jag har liksom svårt att se nån belastning på sladden där, snarare att den får ett extra skydd mot UV-ljus samt förstärkt skydd mot yttre påverkan.
Detta under förutsättning att effekten i sladden inte genererar en högre temperatur förstås men en lampsladd som ger sådana temperaturer skulle jag nog inte vilja se i huset oavsett om den klamras eller läggs i kanal.
Rätt kul att vissa slingor för värmegolv läggs med smältlim men enligt vissa så är det totalt förbjudet.
/Kent
Detta under förutsättning att effekten i sladden inte genererar en högre temperatur förstås men en lampsladd som ger sådana temperaturer skulle jag nog inte vilja se i huset oavsett om den klamras eller läggs i kanal.
Rätt kul att vissa slingor för värmegolv läggs med smältlim men enligt vissa så är det totalt förbjudet.
/Kent
Redigerat:
Tanken är inte att man ska klammra lampsladd et al i en fast installation med dessa utan avsikten är att snygga till lite bakom soffan. Men sen kan man ju rida på paragraferna 'bara därför att' in absurdum. Det finns massor av produkter avsedda att användas på detta vis att köpa överallt. Om det vore så i strid mot föreskriftera att använda dessa som tänkt så skulle de väl ha fått försäljningsförbud för länge sedan. Jag tänker släppa detta nu och jag tror inte att folk kommer att elda upp sina hus eller ta livet av sina barn bara för att de vill ha lite snyggt och lättstädat bakom soffan.Rrrrr skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det är konstigt att det sälj mtrl åp bygghandel tex som folk intefår montera
att de säljer uttag å brytare det är väl förståeligt för det får man byta
men ex EKk som folk INTE får klamra å göra en ijnstalation av