2 210 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Klamra UTP-kabel?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag och en bekant har en diskussion gällande om man får klamra UTP-kabel eller inte.
Jag har fått lära mig att man inte får och han påstår att han hört att man får.
Vad gäller egentligen? Tillåtet eller otillåtet?
//Patrik
Jag har fått lära mig att man inte får och han påstår att han hört att man får.
Vad gäller egentligen? Tillåtet eller otillåtet?
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Möjligen att man kan störa partvinningen och att trådarna kommer väl nära varandra, men använd så stora klammer att det inte klämmer på kabeln.
Tills vidare kommer jag att klamra men för det mesta häger det bara kors och tvärs.
"Tillåtet" låter som om det är fängelsestraff på ofoget.
Protte
Tills vidare kommer jag att klamra men för det mesta häger det bara kors och tvärs.
"Tillåtet" låter som om det är fängelsestraff på ofoget.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag ska bara poängtera att jag själv ska inte göra det, utan det var bara en sak vi var oense om. 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Tillåtet eller otillåtet? I vilket avseende? Finns inga regler som säger att man inte får göra på endera eller andra sättet, som det finns tex inom el.
Men det finns egenskaper som kan påverkas av monteringen. Brytning eller klämning av kabeln kan resultera i diverse fel. Precis som suspekta fel som kan bli av att man gör en snygg ihoprullning av en för lång kabel. Men klamras den utan överdriven klämrisk så ser jag inget problem med att göra det. Bättre det än att den ligger på golvet och blir trampad på.
Snyggt brukar det sällan bli om man klamrar UTP.
Men det finns egenskaper som kan påverkas av monteringen. Brytning eller klämning av kabeln kan resultera i diverse fel. Precis som suspekta fel som kan bli av att man gör en snygg ihoprullning av en för lång kabel. Men klamras den utan överdriven klämrisk så ser jag inget problem med att göra det. Bättre det än att den ligger på golvet och blir trampad på.
Snyggt brukar det sällan bli om man klamrar UTP.
Klicka här för att svara