Byggahus.se

Klamra rakt och snyggt?

1. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 277 inlägg
    hur gör man? Att genom erfarenhet lära mig med ögonmått har jag inte tid med ;)

Laserpass? Krita? Gäller alltså när man inte har stöd av tex en list el dylikt.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Snöre utan färg fästes mellan 2 punkter , snöre med färg ( snörslå ) mellan 2 punkter ,
    bräda att rita efter , svårt vid långa avstånd

3. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    En laser är helt outstanding. Fungerar även att hänga upp tavlor rakt. ;)

4. K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    Linjelaser är väl det moderna, snörslå fungerar dock fint med.

Gällande klammeravstånd för en finare installation brukar/brukade jag använda hammaren och lägga slagytan mot senaste klammern och fälla ut antingen lillfinger eller pekfinger från skaftet (beroende på kabeltyp) för att hitta läget för nästa klammer. Resultatet blir för ögat ett jämnt avstånd och arbetet gå fort fram.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att mitt svar var så , beror på att alla vill ha så billigt och simpelt som möjligt , klart det går på andra sätt , Hammaren fungerar utmärkt för avstånden , lite petig och det stämmer på mm

6. T
    Medlem · Blekinge · 7 627 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det finns många trådar om detta tema. Först är det bestämma sig för klamrar. Snyggast är ju rostfria. Sedan att rita en rak linje för skruvhålen, tänk på avstånd mellan skruvhål och kabellinjen. Laser, snörslå, annan lina, det spelar ingen roll. Avstånden kan den kräsne beräkna så: första klammer 7 cm från vardera änden. Mellanliggande avståndet delas så i delar att avståndet mellan klamrarna är jämt men mellan 18 och 23 cm. Fram med miniräknaren.
    Kjells metod är också bra men finns risk att sista avståndet blir avvikande.
    Och ta en styv kabel, inte någon sladdrig.
    Kul att någon ser estetiken i detta!

7. D
    Medlem · Stockholm · 50 inlägg

dogge_e

Medlem
    • Laddar…
  8. U
    Medlem · Skåne · 2 385 inlägg

Uffe A

Medlem
    Är det längre avstånd så är det bättre att hålla samma klammeravstånd (tex 20 cm )tills man närmar sig slutet. Då kan man moderera avståndet genom att dra in eller utöka stegvis med ca 5 mm. När det handlar om så små förändringar i avstånd luras ögat.

• Laddar…
  9. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 277 inlägg
    Har läst artikeln du länkade till men problemen tycker jag uppstår när kabeln ska klamras fritt utan hjälp.

Tack för tipsen :))

10. J
    Medlem · 23 inlägg
    Jag skulle föreslå ett vattenpass. Funkar kanon på byggena när det är utanpåliggande

11. P
    Medlem · 3 inlägg

Pyroxen

Medlem
    Vita vp-rör funkar om det är i garage och dyl. där det inte är lika noga som i vardagsrum.

12. Mikael_L
    Medlem · 42 169 inlägg
    Slå en linje med snörslå (kan vara dåligt om det är färdigmålad yta)
    Kör efter krysslaser-linje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.