Vi har fönsterbrädor av MDF i vårt hus som ser riktigt tråkiga ut. Dessa har vi funderat på att byta ut under en längre tid men fönsterbrädor i sten kostar lite väl mycket så vi har funderat på att eventuellt gjuta egna i betong.
När vi gjorde efterforskningar för det projektet så snubblade vi över lite olika personer som klädde in befintliga träskivor/MDF-skivor i betong, vilket också såg ut att bli bra.
Frågan är om det är någon som har gjort något liknande? Hur bra håller det i så fall, finns det några risker med det jämfört med att gjuta helt nya?

Betong är från början fuktig och MDF suger som läskpapper och rent allmänt är det inte bra att bygga in organiskt material med betong.
Är det något problem att bryta bort MDF-fönsterbrädan?

Protte

Jag är rätt ny på hela renoverings och byggfronten, så försöker lära mig så mycket och snabbt som möjligt.
Så, för någon som inte har koll, varför är det dåligt att klä in organiska material i betong? Är det för att det expanderar/krymper och betongen lätt spricker?
Tänkte att man kanske kunde spärrmåla fönsterbrädorma först så det kanske motstod fukten lite bättre?
Det är lite mycket att bryta bort dem då det skulle kräva rätt mycket måleriarbete runt om sen.

Du måste se till att fukten inte kommer in i MDFen. Om du tittar på min länk så ser du att man måste prima MDF för att det ska fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.