4 085 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Klä in MDF med betong?
Vi har fönsterbrädor av MDF i vårt hus som ser riktigt tråkiga ut. Dessa har vi funderat på att byta ut under en längre tid men fönsterbrädor i sten kostar lite väl mycket så vi har funderat på att eventuellt gjuta egna i betong.
När vi gjorde efterforskningar för det projektet så snubblade vi över lite olika personer som klädde in befintliga träskivor/MDF-skivor i betong, vilket också såg ut att bli bra.
Frågan är om det är någon som har gjort något liknande? Hur bra håller det i så fall, finns det några risker med det jämfört med att gjuta helt nya?
När vi gjorde efterforskningar för det projektet så snubblade vi över lite olika personer som klädde in befintliga träskivor/MDF-skivor i betong, vilket också såg ut att bli bra.
Frågan är om det är någon som har gjort något liknande? Hur bra håller det i så fall, finns det några risker med det jämfört med att gjuta helt nya?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Betong är från början fuktig och MDF suger som läskpapper och rent allmänt är det inte bra att bygga in organiskt material med betong.
Är det något problem att bryta bort MDF-fönsterbrädan?
Protte
Är det något problem att bryta bort MDF-fönsterbrädan?
Protte
https://designbycement.com/en/products/fardigblandad-microcement-for-bankskiva-stankskydd-och-mobler
Microcement bör fungera.
Microcement bör fungera.
Jag är rätt ny på hela renoverings och byggfronten, så försöker lära mig så mycket och snabbt som möjligt.
Så, för någon som inte har koll, varför är det dåligt att klä in organiska material i betong? Är det för att det expanderar/krymper och betongen lätt spricker?
Tänkte att man kanske kunde spärrmåla fönsterbrädorma först så det kanske motstod fukten lite bättre?
Det är lite mycket att bryta bort dem då det skulle kräva rätt mycket måleriarbete runt om sen.
Så, för någon som inte har koll, varför är det dåligt att klä in organiska material i betong? Är det för att det expanderar/krymper och betongen lätt spricker?
Tänkte att man kanske kunde spärrmåla fönsterbrädorma först så det kanske motstod fukten lite bättre?
Det är lite mycket att bryta bort dem då det skulle kräva rätt mycket måleriarbete runt om sen.
Klicka här för att svara