Det är mycket diskussioner runt Festool och det är inte så konstigt. De hör till de allra dyraste på marknaden. Och har man lärt sig använda systemfunktionerna och dammsugaren så finns det liksom ingen väg tillbaka. Man blir liksom lite frälst fastän det svider rejält när man får fakturorna.

Men, trots det höga inköpspriset så hävdar jag att Festool är BILLIGAST i längden. Anledningen kan vi alla se på Blocket och Tradera. Få andra maskiner är så lättsålda begagnade.
Jag köpte min första sänksåg i början av -90 och det var den första med elektronik. Aluminiumlåda och en skena av gamla typen. Minns inte vad jag gav men det var runt 3000. Sålde den för ett par år sedan för att istället skaffa den nya 55:an med nya skenan.
Hade den gamla på Blocket i 20 minuter innan den såldes för 2 800 kr. Skulle kunnat sälja 7-8 st innan jag tog bort annonsen

Samma sak med min fräs FESTO OF1000. Köpte den begagnad för 2500 för några år sedan. Sålde den för samma peng (och ersatte den med nya OF 1400, bästa fräsen någonsin, samt en liten Bosch kantfräs)

Excenterslipen ET: köpte för 1900 kr. Haft i 7-8 år. Sålde för 1500.

Så (utan hänsyn till inflationen) så har jag betalt NÅGRA HUNDRALAPPAR för att använda dessa Festoolmaskiner under flera år.

Tala om för mig vilket annat maskinfabrikat som kan visa upp liknande kalkyler!

Jag vågar därför påstå att om man tar hänsyn till andrahandsvärdet så blir faktiskt de svindyra Festoolmasinerna de billigaste i längden.

Helt enig! Jag har bla. sålt Festo/Festool sänksåg, slipmaskiner och annat för helt sjuka priser. Även Fein håller mycket bra priser. (iaf. multimaster/supercut)

Har t.o.m. köpt grejer för att sälja vidare.... En gammal Festo AFT55 köpte jag för 1500 sek i dk. Jag fick 2 skenor med, en på 1400mm och en på 3000mm. Sålde sågen med systainer och den lilla skenan för 3600: - Den stora skenan har jag kvar. Tjänat 2100 plus skenan.

Köpte en beg. Festool DX 93E för ca. 1000 kr. Den var dock uerhört fin och med systainer o allt. Sålde den 2 år efter för 1800: -

Fein Multimaster 636 (den gamla). Köpte den beg. för runt 1000, hade den i 2-3 år och sålde den för 2600: - för inte så länge sedan.

Festo OF900 hade jag en del år innan jag sålde den för 1800 utan tillbehör.

Festool PS300 sticksåg köpte jag för 800 och sålde den för 2300.

Nu går det ju inte att jämföra när man köper beg., men jag tycker det är ganska höga priser för gamla maskiner. Hilti håller ganska höga priser med. Oftast säljer jag pga. jag köper nytt istället, men det gör ju inget att man kan byta upp sig i princip gratis.

Redigerat:
Ett liknande resonemang lade jag fram för mattiasp och mannberg på väg hem från cheesus rivningsdag. Mattiasp skjöt mig i sank direkt... (fritt ur minnet) "jo, det du säger med högt andrahandsvärde stämmer ju i teorin, men å andra sidan skulle du ju inte sälja dina festools ändå, så resonemanget haltar rätt kraftigt i praktiken".....ridå....

mattiasps förmåga att läsa människor - daniel_n's förmåga att lura sitt eget ekonomiska sinne: 1- 0

Daniel_N skrev:
Ett liknande resonemang lade jag fram för mattiasp och mannberg på väg hem från cheesus rivningsdag. Mattiasp skjöt mig i sank direkt... (fritt ur minnet) "jo, det du säger med högt andrahandsvärde stämmer ju i teorin, men å andra sidan skulle du ju inte sälja dina festools ändå, så resonemanget haltar rätt kraftigt i praktiken".....ridå....

mattiasps förmåga att läsa människor - daniel_n's förmåga att lura sitt eget ekonomiska sinne: 1- 0
Jaså, du är en av dem som aldrig byter till den nya modellen? Vad var det nu du jagade senast?? Det var inte den nya skruvdragaren?

screamin-daemon skrev:
Jaså, du är en av dem som aldrig byter till den nya modellen? Vad var det nu du jagade senast?? Det var inte den nya skruvdragaren?
Jo..men jag tänkte väl inte direkt sälja den gamla för det.....eller jo, på skruvdragare kanske jag kan göra ett undantag:)

Instämmer helt, letade efter en OF1010 i ett och ett halvt år på blocket, hittade aldrig till bra pris och alltid sålda innan jag han se annonsen (trots bevakning)
Slutade med att jag köpte nytt, och även om det sved vid köpet så är jag säker på att jag får ut hyggligt mycket om den nu skulle bli bara lite använd.

Jag fyndar på Blocket med skript och SMS. Tyvärr tycker jag det är vanskligt att köpa maskiner utan att ha fått en bra dröse bilder eller ännu bättre sett dem i verkligheten. Det är makalöst vad säljare ser som "nyskick" och "bra skick".

Priserna på begagnade Festoolverktyg är ju så höga att jag köper nytt :D

phl skrev:
Jag fyndar på Blocket med skript och SMS. Tyvärr tycker jag det är vanskligt att köpa maskiner utan att ha fått en bra dröse bilder eller ännu bättre sett dem i verkligheten. Det är makalöst vad säljare ser som "nyskick" och "bra skick".
Då är vi två...

...men min "snikvariant" på SMS-skickare (gratis) funkar tyvärr inget vidare:(

Lite OT men... vad använder du för att få skriptet att SMS:a? och vad har du skriptat i?

OT: Skript i Perl som plockar annonserna med WWW::Mechanize, sedan plockar jag telefonnuffrorna ur annonserna, kör lite resize-blur-sharpen med ImageMagick och sedan bilden genom tesseract för OCR-tolkning. Sist köttar jag alltihopa via SMS-skickarskipt som går via http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.mobilstart.se. Kostar pengar, visst, men de har ett fint API för SMS-skickning.

phl skrev:
OT: Skript i Perl som plockar annonserna med WWW::Mechanize, sedan plockar jag telefonnuffrorna ur annonserna, kör lite resize-blur-sharpen med ImageMagick och sedan bilden genom tesseract för OCR-tolkning. Sist köttar jag alltihopa via SMS-skickarskipt som går via [länk]. Kostar pengar, visst, men de har ett fint API för SMS-skickning.
Tjusigt!:cool:

Var aldrig så avancerad att jag brydde mig i tfnnr-gif'arna. Har använt det till att få meddelande om det dyker upp ngt intressant bara - dels via epost dels via SMS. Körde en gratistjänst där man fick ett SMS per dag och IP. Bytte IP rätt ofta...;) Tyvärr så bliv tjänsten hittad av andra snåla jävlar :mad:och deras 1000 SMS per dag tog slut rätt fort:(

Spelade dock mindre roll då jag ändå sitter å skräpar framför datorn mest för jämnan så mejl duger gott.

Det sitter nog rätt långt inne att sälja en Festool, känner starkt motstånd mot att sälja nån maskin som jag inte hatar, dvs. gamla B&D som jag ändå inte får något för.

Det verkar lika bra att köpa nytt om det är så höga beg.priser faktiskt.

Daniel_N
Håller inte med om att kakylen kan avfärdas bara med att "du säljer ju dem ändå inte"
Säg att man snickrar i 30 år och under denna tid köper o säljer (byter upp sig) 3 gånger per maskintyp (samt har 4 olika maskiner t ex sänksåg, fräs o Dominofräs o slip). Efter 30 år lägger man av (alt. har sågat fingrarna av sig) o säljer klabbet.
I första fallet köper man Festool och i andra fallet mellanprisprodukter som inte har det beg.sug som Festool har. I tredje fallet köper man de billigaste maskinerna och slänger dem när de är trasiga.

12 Festoolinköp á (i snitt) 5 000 = 60 000.
12 försäljningar á (i snitt) 3500 = 42 000.
Kostnad för maskinerna 18 000 pix. = 600 kr per år.

12 mellanprismaskiner á (i snitt) 3000 = 36 000.
12 försäljningar á (i snitt i bästa fall) 800 kr = 9 600
Kostnad för maskinerna 26 400 pix. = 880 kr per år.

Lågprismaskiner utan andrahandsvärde
Den usla livslängden kräver byte ca vart tredje år.
40 maskininköp á 500 = 20000
0 i andrahandsvärde
Kostnad 667 per år.

Ja, denna förgrovade kakyl tar inte hänsyn till kapitalkostnader, reparationer, stillestånd, kvalitet på utfört arbete mm men tycker ändå att den talar sitt tydliga språk.
Är man hobbysnickare så får man väl räkna på ett annat sätt. Då kanske man inte heller byter upp sig vart tionde år.

Mikael_L
Pingler skrev:
Är man hobbysnickare så får man väl räkna på ett annat sätt. Då kanske man inte heller byter upp sig vart tionde år.
Säg inte det.
Jag är inne på andra generationen redan, och de flesta saker hade jag inte ens 2 år innan byte skedde.

Det som hänt är att jag har hel bunt med verktyg, såsom alphatools sticksåg, toolmate handcirkel, Blackline kap/ger, Biltema vattenpass osv.
Alla använda blott några få minuter eller möjligtvis någon enstaka timme.
Dessa har sen fått stryka på foten gentemot bosch stickis, Hitachi cirkel, Makita kap/ger och Hultafors vattenpass osv.

Och i he**te att jag säljer eller kastar denna guldgruva till framtida trevligheter.
Såsom att "vi grabbar" går ut efter middagen och t.ex. tävlar i att såga ett 150mm hål i 22mm golvspån med respektive "vapen" :D
För att inte tala om när suraste grannen kommer och vill låna en cirkelsåg :D

Sen vet jag inte när nästa omgång med verktygsbyten blir av.
Men jag har sagt det förut och säger det igen... Jag är riktigt sugen att köpa festools sänksåg, men jag är orolig för vad det inköpet kan komma att innebära på sikt ...:o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.