7 658 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Vad är syftet med en kexmaskin (eller; är det något fel på min)?
Hejhej
Köpte en kexfräs från Dewalt för ett tag sedan som jag använde i skarpt läge för ett par dagar sedan men jag är osäker på om det är fel på mina förväntningar eller på min maskin…
Kexen är pyttelite tunnare än de frästa hålen vilket resulterar i en liten men köart märkbar rörelsemån för träbitarna som ska limmas ihop. Så jag måste med andra ord fortfarande lägga tid på att få träbitarna exakt som jag vill ha dem, vilket jag trodde var hela grejen med en kexmaskin; att man skulle slippa det.
Jag googlade lite och läste någon som sa att det är bra om kexen är lite mindre eftersom de sväller av limmet. Men när de svällt av limmet har det väl gått så lång tid att limmet börjar sätta sig och träbitarna redan är klampade?
Eller ska man försvälla kexen lite innan man sätter ihop bitarna?
Det jag trodde när jag köpte maskinen var att kexen ska göra så att jag ska kunna limma ihop två bitar och få de i *exakt* rätt höjd med varandra helt automatiskt. Men som sagt så är det lite rörelsemån så riktigt så blir det inte.
Har jag för höga förväntningar? Är det fel på mig? Fel på maskinen?
Köpte en kexfräs från Dewalt för ett tag sedan som jag använde i skarpt läge för ett par dagar sedan men jag är osäker på om det är fel på mina förväntningar eller på min maskin…
Kexen är pyttelite tunnare än de frästa hålen vilket resulterar i en liten men köart märkbar rörelsemån för träbitarna som ska limmas ihop. Så jag måste med andra ord fortfarande lägga tid på att få träbitarna exakt som jag vill ha dem, vilket jag trodde var hela grejen med en kexmaskin; att man skulle slippa det.
Jag googlade lite och läste någon som sa att det är bra om kexen är lite mindre eftersom de sväller av limmet. Men när de svällt av limmet har det väl gått så lång tid att limmet börjar sätta sig och träbitarna redan är klampade?
Det jag trodde när jag köpte maskinen var att kexen ska göra så att jag ska kunna limma ihop två bitar och få de i *exakt* rätt höjd med varandra helt automatiskt. Men som sagt så är det lite rörelsemån så riktigt så blir det inte.
För tunna kex i förhållande till klingan?T Trunk skrev:Hejhej
Jag gissar du inte har bytt klinga då jag tolkar det som du inte använt den speciellt mycket?
Vad använder du för kex?
Jag har en Bosch kexfräs sedan ett gäng år där det är tight och bra passform. Har använt mig av Lamellos kex.
Det var det jag trodde tills jag googlade lite och såg att flera sagt att det gärna ska vara lite åt det slappare hållet så att kexet kan svälla av limmet. Tycker det låter lite konstigt så jag tänkte kolla med proffsen här.FredrikR skrev:
Maskinen är ganska ny så jag har bara gjort ett dussintal fräsningar, ingen klinga bytt med andra ord.
Jag har testat med bosch storlek 0 och lamello samt wolfcraft storlek 10. Alla var för små men de från lamello var bäst.
Men… medans jag skrev det här så kollade jag på Stumpy Nubs och han sa att en nackdel med kex är att de ändrar storlek så att man ibland bör ”vattna” dem så de sväller och i vissa fall slipa eller micra dem för att göra de mindre.
Så jag kanske helt enkelt har för torrt i verkstaden så att jag behöver vattna dem lite så de sväller. Låter inte helt orimligt även om det är lite omständigt
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Jag kan provkexa nåt om du vill, men jag har nog inte tid förrän imorrn. Kan minnas fel men vill då minnas att det fanns en viss tröghet där när tryckte i kexen.T Trunk skrev:Det var det jag trodde tills jag googlade lite och såg att flera sagt att det gärna ska vara lite åt det slappare hållet så att kexet kan svälla av limmet. Tycker det låter lite konstigt så jag tänkte kolla med proffsen här.
Maskinen är ganska ny så jag har bara gjort ett dussintal fräsningar, ingen klinga bytt med andra ord.
Jag har testat med bosch storlek 0 och lamello samt wolfcraft storlek 10. Alla var för små men de från lamello var bäst.
Men… medans jag skrev det här så kollade jag på Stumpy Nubs och han sa att en nackdel med kex är att de ändrar storlek så att man ibland bör ”vattna” dem så de sväller och i vissa fall slipa eller micra dem för att göra de mindre.
Så jag kanske helt enkelt har för torrt i verkstaden så att jag behöver vattna dem lite så de sväller. Låter inte helt orimligt även om det är lite omständigt![]()
Det är ingen risk att råkar vingla till med fräsen så du fräser ett större står än själva klingan?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har ”locket” på vår sänggavel och också en lite passbit på densamma monterade enbart med pressfattning från kexen, inget lim, så jag kan komma åt uttagen som hamnade bakom gaveln. Dessa sitter väldigt hårt. I mitt fall med vad som borde vara absolut längst ner på kexmaskinsskalan, en säkert 20 år gammal einhell…
min uppfattning är att det ska vara tajt, denna och andra maskiner jag använt har alla varit det - låt vara att jag är långt ifrån någon expert…
/U
min uppfattning är att det ska vara tajt, denna och andra maskiner jag använt har alla varit det - låt vara att jag är långt ifrån någon expert…
/U
En del kex går lättare i än andra. I en låda med 1000st får man kasta en näve ungefär, det är sådana som är extremt tunna. Mao ett ickeproblem. Antar att du har en sådan maskinmodell som klingan är horisontell på, och ingen duplofräs? Det är lite träning innan man slutar vippla med den som @FredrikR sade. Ta ett skjutmått och mät vad har kvar ovan/under spåret på dina bitar, så vet du om iaf lite av problemet är ett handhavandefel.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Bästa svaret
Så kom äntligen ledigheten...långpass i fabriken igår ihop med elände och påskfix idag.
Jag letade på en 19mm MDF.
Grävde fram kexfräsen och stort och mindre kex.
Känner ett visst motstånd när dessa trycks i.
Här ser du när jag skakar och drar runt skivbiten på bänken genom att dra i kexet.
Jag letade på en 19mm MDF.
Grävde fram kexfräsen och stort och mindre kex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner ett visst motstånd när dessa trycks i.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här ser du när jag skakar och drar runt skivbiten på bänken genom att dra i kexet.
Jag har väldigt torrt nä jag snickrar och arbetar mig sakta genom en låda med kex från Axminster som dock är märkta lamello. Jag använder en Makitalamellfräs och motsvarande utfall som Fredrik R. Tycker dock det funkar bättre att fälla ner vinkelgrejen och skippa den höj-/sänkbara historian för att få hålen raka utan problem. Om du trycker ner på plattan hårt samtidigt som du fräser gör du rätt.
Tack för alla svar.
Mina kex är inte i närheten av lika tajta som ni säger och visar samt som jag efteråt sett på youtube. Skulle jag plugga in några kex och vända på brädan så skulle kexen ramla ut redan innan brädan blev helt upp och nedvänd.
Kan mycket väl vara så att felet ligger på mig. Maskinen är ganska ny och jag har bara hunnit med något dussin fräsningar så vanan finns inte riktigt ännu. Jag var dock extremt noga med att inte vobbla på maskinen under de sista fräsningarna jag gjorde.
Jag får mäta sågklingans höjd och jämföra med hålets höjd. Borde gjort det redan innan jag skapade den här tråden om man var smart…
Kan tillägga att maskinen var ganska dåligt inställd med bl.a. en jättesned bottenplatta när jag fick den så det kanske är ett måndagsexemplar jag fått.
Mina kex är inte i närheten av lika tajta som ni säger och visar samt som jag efteråt sett på youtube. Skulle jag plugga in några kex och vända på brädan så skulle kexen ramla ut redan innan brädan blev helt upp och nedvänd.
Kan mycket väl vara så att felet ligger på mig. Maskinen är ganska ny och jag har bara hunnit med något dussin fräsningar så vanan finns inte riktigt ännu. Jag var dock extremt noga med att inte vobbla på maskinen under de sista fräsningarna jag gjorde.
Jag får mäta sågklingans höjd och jämföra med hålets höjd. Borde gjort det redan innan jag skapade den här tråden om man var smart…
Kan tillägga att maskinen var ganska dåligt inställd med bl.a. en jättesned bottenplatta när jag fick den så det kanske är ett måndagsexemplar jag fått.
Det kan vara en sned axel eller skit under klingan också. Plocka bort den och rengör lite!T Trunk skrev:Tack för alla svar.
Testade lite snabbt innan jobbet. Jag lade en tjock mdf-skiva ovanpå det redan ganska platta bordet och använde tving för att spänna fast träbitarna.
Jag var supernoga med att verkligen hålla maskinen i ett järngrepp samt lät klingar stanna innan jag tog ut den så blev det bättre men inte helt bra. Så åtminstone en del av förklaringen kan skyllas på mig…
Testade att lägga kexen i en fuktig trasa några sekunder och då blev det ganska så tajt. Man fick pressa in dem lite försiktigt i hålen.
Jag hann mäta klingans tjocklek och den var 4 mm som förväntat men när jag skulle mäta hålets och kexens tjocklek så kom katten skrikandes med en mus och när jag lyckats få ut den var jag sen till jobbet…
Jag var supernoga med att verkligen hålla maskinen i ett järngrepp samt lät klingar stanna innan jag tog ut den så blev det bättre men inte helt bra. Så åtminstone en del av förklaringen kan skyllas på mig…
Testade att lägga kexen i en fuktig trasa några sekunder och då blev det ganska så tajt. Man fick pressa in dem lite försiktigt i hålen.
Jag hann mäta klingans tjocklek och den var 4 mm som förväntat men när jag skulle mäta hålets och kexens tjocklek så kom katten skrikandes med en mus och när jag lyckats få ut den var jag sen till jobbet…
Ska kolla det. Annars så verkar det fungera bra om jag baddar kexen med en fuktig trasa så det kanske helt enkelt är så att de är lite för torra.S Svante Svenson skrev:
Vänta vava, om klingan går eller står still spelar ingen roll. Den är ju i maskinen i viloläge. När du trycker på maskinen ska klingan åka ut och stanna vid givet stopp som ska vara justerbart beroende på kexets storlek. Är klingan alltid ute är något galet.T Trunk skrev:
Det jag menade var att tidigare så har jag haft full fart på klingan hela tiden, dvs från det att den är i boet, åker in i träet och sedan tills den åker in i boet igen.S Svante Svenson skrev:
Det jag gjorde idag var att låta klingan stanna medan den var inne i träet så att den var stilla när den åkte in i boet.
Om det var det eller det extra fokuset som gjorde att det blev marginellt bättre idag låter jag vara osagt. Får testa igen när jag har tiden.