P Pagno skrev:
Vi kan försöka så här också med en duktig på forumet, vi taggar @elecroluxaren och hoppas att han har några matnyttiga ideer som är till hjälp.
/P-A
Köksdisk med baktill speglande yta som visar kryddhylla och rosa handduk, ger intryck av ordning och renlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte den ser skev ut men det låter kanon om det finns någon med matnyttiga idéer

P Pagno skrev:
Jag skall kolla upp med en som arbetar med dessa hällar och se om jag får fram något vettigt, återkommer under kvällen.

Mvh P-A

Släpp alla tankar på sned på ram eller att ni orsakat detta genom att dra någon gjutjärnsgryta.
Dessa påståenden är bara gissningar ...
Limmet har helt enkelt släppt, det är inte första gången nån råkar ut för detta.

Här finns en lämpligt lim för ändamålet
https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00180599

Bryt strömmen
Gör rent med t-röd så bra det bara går, torka och applicera limmet. Ställ stora grytor fyllda med vatten och låt härda.

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ny glashäll kostar 2009 kr. (plus arbetskostnad om du anlitar någon såklart)
Det kan ju vara att tänka på om glaset är fult och repigt i övrigt.

Gammal tråd, men tänkte att jag kan dela med mig av bilder/instruktioner över hur jag gjorde på en likadan spis igår, kanske hjälper det någon i framtiden.

Precis som för trådskaparen så har även denna släppt i bakkant. Jag skruvade loss de fyra T-20 skruvarna som håller ramen och lyckades då lyfta plåtramen så pass att jag kunde lirka loss silikonet mellan ram och glashäll i framkant. Från ovansidan lirkade jag isär silikonet med en spackelspade. När det tillslut släppte så gjorde jag rent kontaktytorna på häll och ram med T-röd, sen på med värmebeständig silikon (tipsades om högre upp) och på med hällen, sen ett gäng fyllda grytor för tryck under ett dygn så silikonet härdar ordentligt.
var lite orolig att det inte skulle fungera att låta befintlig silikon sitta kvar på hällen, men so far so good.

• Närbild på en spishäll som behöver reparation, med synligt silikon och gamla rester vid kanten.
    Skapa konto
  • Kök med öppen spisplatta framför skåp och diskbänk, reparation av silikon i framkant synlig.
    Skapa konto
  • Närbild av en T-20 skruv på en spisram där ramen möter glashällen.
    Skapa konto
  • Demonterad spis med lyft ram och exponerade spolelement bredvid köksskåp.
    Skapa konto
  • Svart häll av glaskeramik med ram lyft och torkat silikon synligt, vid reparation.
    Skapa konto
  • Spis med avtagen ram som visar värmeelement och interna komponenter under reparation.
    Skapa konto
  • Öppnad elektrisk spis med borttagna kokplattor och synliga värmeslingor samt applicerat silikon på kanten.
    Skapa konto
  • Fyllda grytor placerade på spishäll för att trycka ner silikon under härdning.
    Skapa konto
  • Fyra T-20 skruvar på en grå tygyta som används i ett byggprojekt för att reparera en köksspis.
    Skapa konto
  • Gilla
Zarekin
  • Laddar…
robbanan robbanan skrev:
Gammal tråd, men tänkte att jag kan dela med mig av bilder/instruktioner över hur jag gjorde på en likadan spis igår, kanske hjälper det någon i framtiden.

Precis som för trådskaparen så har även denna släppt i bakkant. Jag skruvade loss de fyra T-20 skruvarna som håller ramen och lyckades då lyfta plåtramen så pass att jag kunde lirka loss silikonet mellan ram och glashäll i framkant. Från ovansidan lirkade jag isär silikonet med en spackelspade. När det tillslut släppte så gjorde jag rent kontaktytorna på häll och ram med T-röd, sen på med värmebeständig silikon (tipsades om högre upp) och på med hällen, sen ett gäng fyllda grytor för tryck under ett dygn så silikonet härdar ordentligt.
var lite orolig att det inte skulle fungera att låta befintlig silikon sitta kvar på hällen, men so far so good.
Gammal tråd igen! Jag ska precis göra det här. Håller det ännu ca 1 år senare? Var det en lagom mängd silikon eller skulle du sätta mer eller mindre om du fick göra om det?

Zuljan Zuljan skrev:
Gammal tråd igen! Jag ska precis göra det här. Håller det ännu ca 1 år senare? Var det en lagom mängd silikon eller skulle du sätta mer eller mindre om du fick göra om det?
Det håller fortfarande och mängden silikon var tillräcklig. Ser till så ytorna är ordentligt rena innan bara :-)

robbanan robbanan skrev:
Det håller fortfarande och mängden silikon var tillräcklig. Ser till så ytorna är ordentligt rena innan bara :)
Rengjorde med T-Röd men drog till med lite mer silikon. Skönt att höra att det håller ännu, får hoppas på samma resultat :)

Zuljan Zuljan skrev:
Rengjorde med T-Röd men drog till med lite mer silikon. Skönt att höra att det håller ännu, får hoppas på samma resultat :)
Snyggt, det kommer säkert hålla jättebra! :D

robbanan robbanan skrev:

robbanan robbanan skrev:

verkar vara någon sjukdom på denna modellen, samma problem här. Men värmetålig silikon kommer med posten imorgon, får följa din eminenta guide, tack för den!

Klumpmeistro Klumpmeistro skrev:
verkar vara någon sjukdom på denna modellen, samma problem här. Men värmetålig silikon kommer med posten imorgon, får följa din eminenta guide, tack för den!
Tråkigt att du råkat ut för samma sak, men kul att höra att min guide kanske hjälper.
Lycka till!

Hej!
Vi har samma problem. Vi har en spis från Siemens från 2012, tror jag. Står spis HC722510U på baskidan, appr.type HIRBM2F. Är det på samma sätt som ovan eller någon som vet om det är någon skillnad?

Skickar med några bilder. Tack på förhand!

MVH Lisa

• Ett kök med spishäll, stekpanna, skåp, espressomaskin och kryddväxter. Oskärpa i förgrunden, detaljer i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Glaskeramikhäll i ett kök, närbild, oskarp bakgrund, vita luckor, grått kakel, träskärbräda, bänkskiva, hushållsflaskor.
    Skapa konto
  • Förgrundsfokus på spishörn, suddig bakgrund, köksinredning, spisvred i framkant.
    Skapa konto
  • Närbild på en enhet med pekskärm, volymkontrollknapp (+), spegelbild, metallkant och små repor.
    Skapa konto
  • En närbild av en sliten mobiltelefon i ett skyddsfodral med synliga skador och repor.
    Skapa konto
Säkerligen samma förfarande.

L Lisa90 skrev:
Tack för snabbt svar. Någon som vet hur mycket som går åt? Ifall en sån här tub räcker?

[länk] Shopping&gclid=Cj0KCQiA_P6dBhD1ARIsAAGI7HD2pg4B1fvtXKHCP03BWyJ1XNmL0WdUbJYwZZ25Ox79NpVT-sJDy0MaAuHfEALw_wcB
Det skulle jag tro.

L Lisa90 skrev:
Tack för snabbt svar. Någon som vet hur mycket som går åt? Ifall en sån här tub räcker?

[länk] Shopping&gclid=Cj0KCQiA_P6dBhD1ARIsAAGI7HD2pg4B1fvtXKHCP03BWyJ1XNmL0WdUbJYwZZ25Ox79NpVT-sJDy0MaAuHfEALw_wcB
Exakt den tuben jag köpte, räckte gott och väl. Snabb leverans var det med. ☺️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.