Hej
Ny här men har ett problem. Keramikhällen har nämligen släppt från spisen i två hörn. Spisen är en Bosch. Hur kan man fixa detta? Något man kan fixa själv? Någon som har varit med om något liknande och kan dela med sig hur man löst det?
Ny här men har ett problem. Keramikhällen har nämligen släppt från spisen i två hörn. Spisen är en Bosch. Hur kan man fixa detta? Något man kan fixa själv? Någon som har varit med om något liknande och kan dela med sig hur man löst det?
Hej och välkommen på forumet!AnnaLBL skrev:
Lite tråkigt när det händer sådana saker med häll som släpper.
Det går att limma igen, är det en gammal eller nyare spis?
Att ta ut en tekniker kostar som en halv ny spis om det inte går på garantin.
Limma med silikon eller ett bra flexibelt lim, likt tech7.
Först måste hela hällen lös, skrapa bort resterna av gammal lim, rengöring med avfettande medel (rödsprit), torka torrt, limma nytt och pressa ner i rätt nivå, lite invecklat, men bättre att prova innan man köper nytt.
Hur släppte hällen, var det någon som förflyttade den felaktigt? Iofs spelar det ingen roll för själva limningen.
Det finns säkert trådar med länkar under det vi skriver nu, kika gärna på dem.
Mvh P-A
HejP Pagno skrev:Hej och välkommen på forumet!
Lite tråkigt när det händer sådana saker med häll som släpper.
Det går att limma igen, är det en gammal eller nyare spis?
Att ta ut en tekniker kostar som en halv ny spis om det inte går på garantin.
Limma med silikon eller ett bra flexibelt lim, likt tech7.
Först måste hela hällen lös, skrapa bort resterna av gammal lim, rengöring med avfettande medel (rödsprit), torka torrt, limma nytt och pressa ner i rätt nivå, lite invecklat, men bättre att prova innan man köper nytt.
Hur släppte hällen, var det någon som förflyttade den felaktigt? Iofs spelar det ingen roll för själva limningen.
Det finns säkert trådar med länkar under det vi skriver nu, kika gärna på dem.
Mvh P-A
Hur den släppt förstår vi inte själva. Men hur får man loss hela hällen utan att förstöra den?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
En häll limmas iregel inte fast, titta på undersidan hur den är fastsatt, på några sorter fanns metall clips som man satte i spänn. Obs detta var 85-90 talet,
Många hällar är limmade idag, men du har rätt i att för drygt 30 år sedan så satt de mera med Clips, eller klämda med pressade kanter.kenneth5828 skrev:
/P-A
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ser likadant ut idag, är metallclips/fjädrar under den, om den ligger direkt på skivan, men så intresserad borde man vara att man lyfter upp och kollar, jag monterade ej dessa clips, då den ligger lika bra ändå
Tackar!AnnaLBL skrev:
Nu är jag osäker på modellen, men det bör vara fyra skruvar som håller i plåtramen, i plåtramen sitter hällen fast limmad i.
Är det till vänster i bild som det släppt,där det ser ut som om plåten vikt upp sig.
Det sitter mest troligt två skruvar i ramen på vardera sida, mot de gråa bänkskivorna.
Innan ni gör något, dra ur elanslutningen så att ni inte råkar illa ut. Det ser ut som om ni har ruskat en tung gryta i sidled, en gjutjärn med skarpa kanter som fått plåten att vika upp sig.
Du skrev att hällen släppt, menar du att plåten vikt upp sig, ser lite dåligt på bilden.
Jag tror att eran modell har en häll med metallkant som sedan är limmad i yttre delen som sedan skruvas med fyra skruvar.
Kan du se efter om det är så samt en närbild på hur det är släppt i kanterna?
Mvh P-A
P Pagno skrev:Tackar!
Nu är jag osäker på modellen, men det bör vara fyra skruvar som håller i plåtramen, i plåtramen sitter hällen fast limmad i.
Är det till vänster i bild som det släppt,där det ser ut som om plåten vikt upp sig.
Det sitter mest troligt två skruvar i ramen på vardera sida, mot de gråa bänkskivorna.
Innan ni gör något, dra ur elanslutningen så att ni inte råkar illa ut. Det ser ut som om ni har ruskat en tung gryta i sidled, en gjutjärn med skarpa kanter som fått plåten att vika upp sig.
Du skrev att hällen släppt, menar du att plåten vikt upp sig, ser lite dåligt på bilden.
Jag tror att eran modell har en häll med metallkant som sedan är limmad i yttre delen som sedan skruvas med fyra skruvar.
Kan du se efter om det är så samt en närbild på hur det är släppt i kanterna?
Mvh P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, det där bör gå att limma, först måste det åtgärdas att den är sned i ramen, plåten menar jag då.AnnaLBL skrev:
Hällen i sig kan inte bli skev, den exploderar i många småbitar innan den ens kan böjas, så då återstår mysteriet i varför själva spisen är skev.
Innan hällen kan sättas fast måste ni hitta orsaken till varför den släppt, limma kan jag hjälpa er med över "nätet" det är ingen större konst.
Har ni något att mäta rakheten på plåtkanten som ligger runt själva glas/keramiken?
Kan det vara så att ni dragit ut spisen och gjort rent bakom den och den hängt upp sig när ni skjutit in den igen?
Den bör vara sned i ramen, annars kan inte hällen släppa, ramen måste bli rak igen, inte 100%, det går att sätta med silikon men det bör vara rätt tryck på hällen så att inga spänningar får den att spricka.
/ P-A