1 529 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Kents bil ab i Jönköping. Finns han?
Hejsan.
Jag säljer min bil och en person ringde nu och köpte den rakt av på telefon.
http://www.blocket.se/alvsborg/Jaguar_Vanden_Plas__Daimlers_Amerikamodell_62055173.htm?aw=1
Köparen är den nyöppnade "Kents bil ab" i jönköping. Han betalar bara med "Wasa finans", alltså inga kontanter, han sätter in pengarna på mitt konto som jag ser först dagen efter. Här börjar lite varningsklockor att ringa eftersom jag inte hittar någon firma med det namnet i jönköping. Firman hittar jag ej heller i "Alla bolag". Inte ett spår av honom på internet vad jag kan finna.
Finns han, eller är jag på väg att bli blåst?
Staffan
Jag säljer min bil och en person ringde nu och köpte den rakt av på telefon.
http://www.blocket.se/alvsborg/Jaguar_Vanden_Plas__Daimlers_Amerikamodell_62055173.htm?aw=1
Köparen är den nyöppnade "Kents bil ab" i jönköping. Han betalar bara med "Wasa finans", alltså inga kontanter, han sätter in pengarna på mitt konto som jag ser först dagen efter. Här börjar lite varningsklockor att ringa eftersom jag inte hittar någon firma med det namnet i jönköping. Firman hittar jag ej heller i "Alla bolag". Inte ett spår av honom på internet vad jag kan finna.
Finns han, eller är jag på väg att bli blåst?
Staffan
Först pengar, sen nycklar och papper. Lämna inte ifrån dig något utan att ha fått se pengarna på ett betryggande sätt först.
Så lite pengar som 44.000 kr borde en bilhandlare kunna betala på annat sätt än skumma dagen-efter-lösningar. Swisch finns ju och tar som mest 150.000kr. Pengarna överförs direkt när man står och gör dealen.
Jag hade backat från denna skummis direkt.
Jag hade backat från denna skummis direkt.
Jag hade aldrig sålt någon bil, om jag inte fått pengarna överförda direkt till mitt konto och ser att de är där.
Du kan ju börja med att fråga efter organisationsnummer och sen ringa Kronofogden. De ger information om alla anmärkningar som finns och kan även kolla om det organisationsnumret går till någon person som har problem med skatter och betalning av räkningar.
Du kan ju börja med att fråga efter organisationsnummer och sen ringa Kronofogden. De ger information om alla anmärkningar som finns och kan även kolla om det organisationsnumret går till någon person som har problem med skatter och betalning av räkningar.
Jag ringde upp honom, fick svaret -hallå. Inte "Kents bil ab" När jag snabbt förklarade min tveksamhet till hans betalningsmetod, blev svaret -"jag trugar ingen". Ridå!
Ibland är det trevligt att även skurkar kan visa en avslöjande mänsklig sida.
Staffan
Ibland är det trevligt att även skurkar kan visa en avslöjande mänsklig sida.
Staffan
Jag var med om något liknande för flera år sedan då jag hade en rätt dyr bil på blocket till salu.
En man ringer och påstår att han representerar "Svensk bilförmedling AB", han säjer sig vara beredd att betala mitt begärda pris, han ska även stå för tågbiljett hem igen om jag kommer till Sthlm med bilen omgående. Dock skulle jag inte få betalt innan han i sin tur fått betalt av sin köpare. Där backade jag och frågade efter org.nr. Då blev han lite besvärad och sa att han skulle göra denna deal "vid sidan av" eftersom det då skulle bli bättre för alla inblandade. Jag testade att pruta 10K som han skulle få för sitt besvär med att ligga ute med pengar i en vecka, detta var han totalt ointresserad av och samtalet avslutades.
Efter samtalet sökte jag och hittade en firma med det namnet, jag ringde upp och berättade hela historien. De blev förgrymmade men inte förvånade, tydligen var det inte första gången denna bedragare utgav sig för att representera deras (seriösa) firma.
Ytterligare några månader senare får jag se ett inslag på Efterlyst på 3:an där de berättar om denna bedragare, tydligen hade han lyckats lura en handfull personer. Jag ringde in och delade med mig av det telefonnummer som han hade använt när han kontaktade mig, jag vet dock inte hur det gick med polisutredningen.
En man ringer och påstår att han representerar "Svensk bilförmedling AB", han säjer sig vara beredd att betala mitt begärda pris, han ska även stå för tågbiljett hem igen om jag kommer till Sthlm med bilen omgående. Dock skulle jag inte få betalt innan han i sin tur fått betalt av sin köpare. Där backade jag och frågade efter org.nr. Då blev han lite besvärad och sa att han skulle göra denna deal "vid sidan av" eftersom det då skulle bli bättre för alla inblandade. Jag testade att pruta 10K som han skulle få för sitt besvär med att ligga ute med pengar i en vecka, detta var han totalt ointresserad av och samtalet avslutades.
Efter samtalet sökte jag och hittade en firma med det namnet, jag ringde upp och berättade hela historien. De blev förgrymmade men inte förvånade, tydligen var det inte första gången denna bedragare utgav sig för att representera deras (seriösa) firma.
Ytterligare några månader senare får jag se ett inslag på Efterlyst på 3:an där de berättar om denna bedragare, tydligen hade han lyckats lura en handfull personer. Jag ringde in och delade med mig av det telefonnummer som han hade använt när han kontaktade mig, jag vet dock inte hur det gick med polisutredningen.
Gyllene regeln när man säljer bilar är att pengarna skall finnas på ditt konto innan något skrivs under eller skickas iväg.
Att bara se när köparen slår in överföringen i sin bank räcker inte, eftersom man kan avbryta överföringarna.
Dock stort varningens finger när det kommer till pengar från utländska köpare.
Dessa syns på ditt konto innan de har dragits från utlandet. Så köparen pyser med din bil, sen efter 3 dagar ringer din bank och säger att pengarna inte kommer komma in på ditt konto...
Att bara se när köparen slår in överföringen i sin bank räcker inte, eftersom man kan avbryta överföringarna.
Dock stort varningens finger när det kommer till pengar från utländska köpare.
Dessa syns på ditt konto innan de har dragits från utlandet. Så köparen pyser med din bil, sen efter 3 dagar ringer din bank och säger att pengarna inte kommer komma in på ditt konto...
Klicka här för att svara
