Osc9 Osc9 skrev:
Provar med lite lacknafta i tanken först. Har du någon ide om hur man lossar nr24 annars?
med en utdragare skulle jag gissa :D

• Collage av olika utdragare, verktyg för att ta bort lager, spindlar eller andra komponenter.
Bild 2 visar en del av oljepumpen, den svarta böjda slangen ovanför centrifugalkopplingen i bild. Lossa fjäderlåsbrickan på utgående motoraxel och lyft av kopplingen, där innanför sitter drivningen till pumpen och själva pumpen, den drivs av motoraxeln.

• Gilla
Osc9 och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Bild 2 visar en del av oljepumpen, den svarta böjda slangen ovanför centrifugalkopplingen i bild. Lossa fjäderlåsbrickan på utgående motoraxel och lyft av kopplingen, där innanför sitter drivningen till pumpen och själva pumpen, den drivs av motoraxeln.
Antar att den sitter bakom det hjulet? Har svårt att få loss den…Är det nu jag införskaffar en avdragare?

• En hand som håller i en motor med ett fäste och hjul som personen har svårt att demontera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Osc9 Osc9 skrev:
Antar att den sitter bakom det hjulet? Har svårt att få loss den…Är det nu jag införskaffar en avdragare?
Ta bort nållagret
Osc9 Osc9 skrev:
Det står OFF på kopplingen då är den kanske gängad ändå. Isåfall är den vänstergängad i motsats till vanlig gänga.
En avdragare fungerar ej. Det finns kanske en pil som visar åt vilket håll kopplingen skall vridas.
Ja nu ser jag att det finns en pil.

Redigerat:
Knacka med en kraftig mejsel och hammare i pilens riktning. Lås motoraxeln först med ett verktyg som skruvas i istället för tändstiftet eller lås kolven genom att fylla cylindern med ett rep genom hålet för tändstiftet, kolven måste då stå tillräckligt högt i cylindern så att inte repet hamnar i en avgas eller insugsport.

När du plockar loss svärdet, har du nånsin upptäckt en typ plåt på var sida av svärdet? Jag kan inte se några sådana på bilderna. Har funnits på alla sågar av olika märken jag haft. Dock aldrig en Stiga.
Svärdets två gängade fästpinnar ska s a s gå igenom plåtarna genom två hål.

Dessutom är det ofta en längre slits, öppet spår i en av plåtarna som ett stift som hör till kedje spänningen löper.
Kan tänka mig att det blir problem om dessa plåtar saknas.

Redigerat:
Och vilken olja har du till smörjning av kedjan?

Vanlig motorolja till bil eller för inblandning i 2-takts bränsle blir för tunnt och rinner igenom för fort.
Ska vara typ kletig.

Min far skogsarbetaren kollade gång efter annan att svärd smörjningen fungerade genom att hålla svärd toppen en bit ifrån det som skulle sågas och gasade. Då skulle det skvätta olja.

Pröva detta... Ska bli så redan vid fulltankad. Om det inte funkar då du sågat en stund, så är det förmodligen slut i sågkedjetanken.
Beroende på fel olja eller att du inte justerat mängden rätt.

Ingen olja vid test enligt ovan. Trasigt pumphjul eller hopkletad olja p g a lång förvaring. Men du verkar få för hög oljeförbrukning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.