15 720 läst ·
67 svar
16k läst
67 svar
Kedjan kör fast på motorsågen.
Duger denna eller behöver du se närmre? Drevet är det inga problem med men kedjan rör sig inte.A Alexn72 skrev:
Har jag pajat svärdet eller går det att lösa på något vis?
Ja, längst fram på svärdet ser du att det har blivit riktigt varmt och glödgat, byt både svärd och kedja. Kontrollera innan du kör med nya grejer att oljekanalen inte är igensatt.
Du kan ta ett vitt papper och hålla svärdet några cm ifrån och ge full gas, då ska du se på papperet att det sprutar lite oja på det, då vet du att smörjningen fungerar.
Du kan ta ett vitt papper och hålla svärdet några cm ifrån och ge full gas, då ska du se på papperet att det sprutar lite oja på det, då vet du att smörjningen fungerar.
Haha.... ja den bilden säger allt tyvärr... vad som är bränt vet jag inte men jag gissar att allt har nypt...Osc9 skrev:
Svärdet ska aldrig vara varmare än att man kan håll i det
Skruva ner oljeflödet så att en tank olja räcker minst en tank bensin. Mer normalt är att den räcker till två tankar bensin. Men som sagt byt kedja och svärd.
B bryggstun skrev:
Viss rökbildning blev det mot slutet. Höll på att såga en riktigt seg och bred stam vid tillfället…A Alexn72 skrev:
Nu förstår jag att oljan lär vara problemet här. Men finns det också en gräns på hur länge man bör såga utan paus? Var säkert uppe i 5 minuter här när den gav upp.
Nej knappast en hel tank men det slog mig att man kanske inte bör såga för länge med full gas utan paus. Här rörde det sig om en rejäl stubbe som tog några minuter att ta sig igenom.F fribygg skrev:
Jag brukar såga tills jag är igenom. Men skämt o sido... nej så länge där finns olja så kan du såga på.Osc9 skrev:
Så länge allt funkar, spånen flyger iväg, olja finns så smörjs allt och den lilla värme där blir har aldrig varit ett problem för mig.
Men sågar man i torrt virke eller något riktigt hårt så kan det bli lite annorlunda.
Samt att inte pressa svärdet snett mot kedja...
Värme brukar bli av 2 saker.
1 ingen olja...
2 slö kedja