ClasseClas
Osc9 Osc9 skrev:
Gäller det alla motorsågar? Min Stiga dricker nog minst 1,5 tank olja per tank bensin...Därför lätt hänt att man kör den torr.
Det ska inte vara så. Då är det fel. På vissa sågar går det dock att justera in oljeflödet.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vi får nog ha bild på spåret och ryttaren
Duger denna eller behöver du se närmre? Drevet är det inga problem med men kedjan rör sig inte.

Har jag pajat svärdet eller går det att lösa på något vis?

• Motorsågssvärd och kedja på träyta, kedjan slak och svärdet med möjliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
GVR4 och 2 till
  • Laddar…
Den har gått varm, byt svärdet.
Bilden tyder på att smörjning inte fungerar eller så har du kört torrt i oljetanken.

• Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Ja, längst fram på svärdet ser du att det har blivit riktigt varmt och glödgat, byt både svärd och kedja. Kontrollera innan du kör med nya grejer att oljekanalen inte är igensatt.
Du kan ta ett vitt papper och hålla svärdet några cm ifrån och ge full gas, då ska du se på papperet att det sprutar lite oja på det, då vet du att smörjningen fungerar.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Ts såg förbrukar 1,5 tank olja på 1 tank bensin, så det är inget stopp;)
Det är något fel på den sågen.

• Gilla
Fällebyggarn och 2 till
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Duger denna eller behöver du se närmre? Drevet är det inga problem med men kedjan rör sig inte.

Har jag pajat svärdet eller går det att lösa på något vis?
Haha.... ja den bilden säger allt tyvärr... vad som är bränt vet jag inte men jag gissar att allt har nypt...
Svärdet ska aldrig vara varmare än att man kan håll i det

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Skruva ner oljeflödet så att en tank olja räcker minst en tank bensin. Mer normalt är att den räcker till två tankar bensin. Men som sagt byt kedja och svärd.

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
Har aldrig sett ett svärd som gått så där varmt... Hade ju nästan kunnat fjutta på det du sågade...:D

• Gilla
pappel och 4 till
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Har aldrig sett ett svärd som gått så där varmt... Hade ju nästan kunnat fjutta på det du sågade...:D
A Alexn72 skrev:
Haha.... ja den bilden säger allt tyvärr... vad som är bränt vet jag inte men jag gissar att allt har nypt...
Svärdet ska aldrig vara varmare än att man kan håll i det
Viss rökbildning blev det mot slutet. Höll på att såga en riktigt seg och bred stam vid tillfället…

Nu förstår jag att oljan lär vara problemet här. Men finns det också en gräns på hur länge man bör såga utan paus? Var säkert uppe i 5 minuter här när den gav upp.

Om du har vass kjedja bör du kunna såga minst en tank.

F fribygg skrev:
Om du har vass kjedja bör du kunna såga minst en tank.
En hel tank med konstant fullt utslag på gasreglaget?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
En hel tank med konstant fullt utslag på gasreglaget?
Knappast, men en tank fällning och kvistning eller för den delen vedkapning bör gå utmärkt.
Vad har du för arbetsuppgift där du kan behöva fullt gaspådrag en hel bränsletank?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Knappast, men en tank fällning och kvistning eller för den delen vedkapning bör gå utmärkt.
Vad har du för arbetsuppgift där du kan behöva fullt gaspådrag en hel bränsletank?
Nej knappast en hel tank men det slog mig att man kanske inte bör såga för länge med full gas utan paus. Här rörde det sig om en rejäl stubbe som tog några minuter att ta sig igenom.

Osc9 Osc9 skrev:
Nej knappast en hel tank men det slog mig att man kanske inte bör såga för länge med full gas utan paus. Här rörde det sig om en rejäl stubbe som tog några minuter att ta sig igenom.
Har du sågat i en stubbe har du förmodligen sågat i minst ett sandkorn. Fila och prova igen

• Gilla
Osc9 och 1 till
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Viss rökbildning blev det mot slutet. Höll på att såga en riktigt seg och bred stam vid tillfället…

Nu förstår jag att oljan lär vara problemet här. Men finns det också en gräns på hur länge man bör såga utan paus? Var säkert uppe i 5 minuter här när den gav upp.
Jag brukar såga tills jag är igenom. Men skämt o sido... nej så länge där finns olja så kan du såga på.

Så länge allt funkar, spånen flyger iväg, olja finns så smörjs allt och den lilla värme där blir har aldrig varit ett problem för mig.
Men sågar man i torrt virke eller något riktigt hårt så kan det bli lite annorlunda.

Samt att inte pressa svärdet snett mot kedja...

Värme brukar bli av 2 saker.
1 ingen olja...;)
2 slö kedja

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.