Inte koll på din maskin, men på min (äldre) justerar man kedjespänningen med en skruv (stäckare) och sen måste man låsa fast svärdet med en mutter.
Ibland ligger kedjan/svärdet i kläm mot spån eller annat så muttern inte låser fast. Då kan svärdet glida fram och det blir som du beskriver.
Ibland ligger kedjan/svärdet i kläm mot spån eller annat så muttern inte låser fast. Då kan svärdet glida fram och det blir som du beskriver.
Kopplingstrumma 325" Husqvarna 242, 242XP, 242XPG motorsågar | Reservdelsspecialisten
https://www.skogsverktyg.se/reservd...25-husqvarna-242-242xp-242xpg-motors-gar.html
insåg just att det är lika bra att byta allt för den slanten...
https://www.skogsverktyg.se/reservd...25-husqvarna-242-242xp-242xpg-motors-gar.html
insåg just att det är lika bra att byta allt för den slanten...
TackMaskintok skrev:
Får beställa
TackMaskintok skrev:
Får beställa ett sådant
Väcker en gammal tråd med att fråga TS om det hjälpte med kopplingstrumman?H Husse02 skrev:
Har liknande fenomen på min topphandssåg (Husqvarna t540xp) Bytte kugghjul och skruv till kedjespännaren men problemet kvarstod.
Kopplingstrumman kanske alltså har något med slacket att göra(?)
Känns som att det glappar när man skruvar på kedjespännaren men det kan ju inte vara gängorna på spännskruven då den är ny.
Klicka här för att svara
