Håller på att renovera sockeln på mitt hus byggt -42. Sockeln är brunmålad med något jag antar är någon sorts plastfärg från tidigt 80-tal. Den förefaller iaf inte vara särdeles diffusionsöppen och även där små sprickor uppstått har den lossat i stora flagor.
Fasaden är tilläggsisolerad på tre gavlar och sockeln är där utflyttad/utstockad med element av kc-bruk, den oisolerade gaveln består av vad jag bedömer som kalkbruk på betong eller betonghålsten.. Det är iaf poröst och smuligt. där panel har suttit har jag lagat med kalkbruk (Weber 142).
Frågan är nu; Skulle en kc-färg fungera till hela sockeln, dvs 3 sidor med kc-bruk men även den med kalkbruk?
Är färgborttagningen tillräcklig? Betongslipen ger ganska tråkig slät yta och stundtals fula märken. Så målsättningen är att avverka "minsta möjliga". Vet någon om det behöver vara HELT rent, eller är det acceptabelt att lämna de håligheter med färg (som på bilderna ovan) där den sitter som berget?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fasaden är tilläggsisolerad på tre gavlar och sockeln är där utflyttad/utstockad med element av kc-bruk, den oisolerade gaveln består av vad jag bedömer som kalkbruk på betong eller betonghålsten.. Det är iaf poröst och smuligt. där panel har suttit har jag lagat med kalkbruk (Weber 142).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frågan är nu; Skulle en kc-färg fungera till hela sockeln, dvs 3 sidor med kc-bruk men även den med kalkbruk?
Är färgborttagningen tillräcklig? Betongslipen ger ganska tråkig slät yta och stundtals fula märken. Så målsättningen är att avverka "minsta möjliga". Vet någon om det behöver vara HELT rent, eller är det acceptabelt att lämna de håligheter med färg (som på bilderna ovan) där den sitter som berget?
Tack på förhand!
Hej!N ninjaman skrev:Håller på att renovera sockeln på mitt hus byggt -42. Sockeln är brunmålad med något jag antar är någon sorts plastfärg från tidigt 80-tal. Den förefaller iaf inte vara särdeles diffusionsöppen och även där små sprickor uppstått har den lossat i stora flagor.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Tack på förhand!
Är i precis samma sits som dig. En vägg med kalkbruk, kcbruk, och kanske ytterligare något mer bruk. Ovanpå detta var målat med diverse typer av färger. Vi har slipat bort i princip all färg med betongslip och ett multiverktyg med en clips som används för att ta bort bruk som kakelplattor ligger på.
Nu tänkte vi använda kalkbruk på allt. Dock oklart om det fungerar. Och sen måla över med kalkfärg.
Klicka här för att svara