Håller på att renovera sockeln på mitt hus byggt -42. Sockeln är brunmålad med något jag antar är någon sorts plastfärg från tidigt 80-tal. Den förefaller iaf inte vara särdeles diffusionsöppen och även där små sprickor uppstått har den lossat i stora flagor.

Brunmålad hussockel med flagor och sprickor där underliggande betong syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunmålad sockel med flagande plastfärg och små sprickor på ett hus från 1942.
Skapa konto

Fasaden är tilläggsisolerad på tre gavlar och sockeln är där utflyttad/utstockad med element av kc-bruk, den oisolerade gaveln består av vad jag bedömer som kalkbruk på betong eller betonghålsten.. Det är iaf poröst och smuligt. där panel har suttit har jag lagat med kalkbruk (Weber 142).

Renoverad hussockel med delvis borttagen gammal färg och synliga sprickor samt slitage.
Skapa konto
Delvis avflagad brunmålad sockel med synliga sprickor och slipmärken intill en brun dörr.
Skapa konto

Frågan är nu; Skulle en kc-färg fungera till hela sockeln, dvs 3 sidor med kc-bruk men även den med kalkbruk?
Är färgborttagningen tillräcklig? Betongslipen ger ganska tråkig slät yta och stundtals fula märken. Så målsättningen är att avverka "minsta möjliga". Vet någon om det behöver vara HELT rent, eller är det acceptabelt att lämna de håligheter med färg (som på bilderna ovan) där den sitter som berget?

Tack på förhand!

N ninjaman skrev:
Håller på att renovera sockeln på mitt hus byggt -42. Sockeln är brunmålad med något jag antar är någon sorts plastfärg från tidigt 80-tal. Den förefaller iaf inte vara särdeles diffusionsöppen och även där små sprickor uppstått har den lossat i stora flagor.

[bild] [bild]

Fasaden är tilläggsisolerad på tre gavlar och sockeln är där utflyttad/utstockad med element av kc-bruk, den oisolerade gaveln består av vad jag bedömer som kalkbruk på betong eller betonghålsten.. Det är iaf poröst och smuligt. där panel har suttit har jag lagat med kalkbruk (Weber 142).

[bild] [bild]

Frågan är nu; Skulle en kc-färg fungera till hela sockeln, dvs 3 sidor med kc-bruk men även den med kalkbruk?
Är färgborttagningen tillräcklig? Betongslipen ger ganska tråkig slät yta och stundtals fula märken. Så målsättningen är att avverka "minsta möjliga". Vet någon om det behöver vara HELT rent, eller är det acceptabelt att lämna de håligheter med färg (som på bilderna ovan) där den sitter som berget?

Tack på förhand!
Hej!
Är i precis samma sits som dig. En vägg med kalkbruk, kcbruk, och kanske ytterligare något mer bruk. Ovanpå detta var målat med diverse typer av färger. Vi har slipat bort i princip all färg med betongslip och ett multiverktyg med en clips som används för att ta bort bruk som kakelplattor ligger på.
Nu tänkte vi använda kalkbruk på allt. Dock oklart om det fungerar. Och sen måla över med kalkfärg.

• Vägg med synliga lager kalkbruk och renovation framsteg, inklusive ett litet fönster.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt som visar en vägg med bortslipt färg och exponerat bruk redo för kalkbehandling.
    Skapa konto
  • Renoveringsrum med oslipade väggar och avlägsnat murrbruk, med utsikt till trädäck genom öppen dörr.
    Skapa konto
  • Slipad vägg med synliga lager av kalkbruk och färgrester i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.