Intet Intet skrev:
I Australien finns det säkert en drös marklevande djur som blev kattmat, relativt omgående.
Våra söta möss blir kattmat dagligen men utrotandet verkar ta ett tag. 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Våra söta möss blir kattmat dagligen men utrotandet verkar ta ett tag. 😂
Det var en hel drös marklevande djur som katterna utrotade eftersom det inte fanns några mark gåendes predatorer där tidigare. Så de visste inte hur de skulle försvara sig. Precis som Albatrossar och Pingviner.

Fråga @Nissens han kan allt om katter som plågar ihjäl allehanda små gulliga djur.

Intet Intet skrev:
Det var en hel drös marklevande djur som katterna utrotade eftersom det inte fanns några mark gåendes predatorer där tidigare.
Samtidigt är Australien väldigt stort. Så för att utrota djur krävs ju att katterna finns överallt där detta djur finns. Är vildkatterna verklige så pass spridda utanför områden där det bor hyfsat mycket människor. Att katter rejält kan decimera olika djurbestånd tvekar jag inte på, men att utrota är jag mer tveksam till om det inte handlar om populationer som endast finns på väldigt avgränsade områden där det också finns katter.

Sen hur visar man att det just var katten som utrotade en art? Australierna lyckades ju med bedriften att först av någon anledning (jakt ?) plantera in kaniner. Sen upptäckte de att det blev ett problem så då planterade de in rävar för att ta kål på kaninerna. Problemet var väl bara att det fanns mycket enklare byten för rävarna. Så är någon art utrotad är det rätt troligt att räven är skyldig. Rävar är mycket mer diversifierade vad gäller typer av terräng de gillar att vistas i. Katter överlag verkar t.ex. inte så gärna bosätta sig inne skogar (Möjligt att norsk skogskatt är ett undantag.)

Nicke Nyfiken
L lbgu skrev:
Sen kan jag nog tycka att de som upprörs över störningar av katter även borde inse att det är fördelaktigt i t.ex. ett villaområde att ha en del utekatter då de lär hålla efter gnagare rätt bra. Kanske kan vara värt lite kattskit nedgrävt i trädgården mot att risken att någon råtta gnager sönder någon elkabel eller avloppsrör minskar.
Ja våra villaområden hade säkert varit helt översållade med råttor om det inte vore för alla ansvarstagande kattägare som släpper ut sina äckliga odjur vind för våg.

Har inte läst allas tips här men en tanke är en övervakningskamera som har siren som kan skrämma dem. Finns väldigt många billiga alternativ nu för tiden.

Purre
Dom där skrämmorna som pipper i någon ton vet jag det finns en vid ett lägenhetshus. Ingen aning om tillverkare eller frekvens den använder men jag som 40+ hör den iaf och gillar den inte.

L lbgu skrev:
De ligger nog rätt långt efter människan när det gäller att utrota arter. Förresten kan du nämna en art som utrotats av katter. Tvivlar på att du kan komma på en enda ;) Men skriva strunt kan du.
Strunt är det kanske inte om man tittar på världen. Där finns det flertalet exempel. Däremot handlar utrotning främst fåglar och djur som levt på isolerade öar.
I sverige så visar forskning på att tamkatter har en mätbar effekt i naturen. Främst på grund av de mellan 10 och 20 miljoner fåglarna som katter dödar per år. Katten räknas därför som invasiv biologiskt men den är inte invasiv i juridisk mening.
Självklart är människan den art som utrotar flest arter och de arter som katter utrotar kan också tillskrivas människan.

Men det är också självklart att katten är positiv för människan åtminstone i det korta perspektivet på grund av alla gnagare som de dödar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.