119 904 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Så jag ska må dåligt med bajs överallt och må dåligt över det och mina barn, bara för att katter ska få må bra? Är det det ni menar? Att katter är viktigare än människor?? Det är katterna som bestämmer och vi ska hålla oss ut vägen och gå runt dem på tassarna??
Är ni helt dumma i hövet eller?
Ska jag be alla mina vänner som äger hundar att gå in i grannens trädgård och låta hundarna bajsa där, för det är helt ok då?? Eller om jag själv gör det, helt ok tydligen..
Så om jag skaffar mig ett lejon/panter/leopard, så ska inte jag straffas för lejonet/pantern/leoparden, som har sina instinkter, dödar och äter upp katter, hundar och barn. Det är inte mitt problem, det ligger i lejonens/panterns/leopardens natur, varför ska jag hindra eller försvåra för honom att göra det???
Ska jag be alla mina vänner som äger hundar att gå in i grannens trädgård och låta hundarna bajsa där, för det är helt ok då?? Eller om jag själv gör det, helt ok tydligen..
Så om jag skaffar mig ett lejon/panter/leopard, så ska inte jag straffas för lejonet/pantern/leoparden, som har sina instinkter, dödar och äter upp katter, hundar och barn. Det är inte mitt problem, det ligger i lejonens/panterns/leopardens natur, varför ska jag hindra eller försvåra för honom att göra det???
Om du har bajs överallt så förstår nog de flesta att du och din familj mår dåligt.
Angående sista jämförelsen så får du väl prova vad som händer, jag är inte säker på att du får ha sådana djur hemma. Men det finns liknande mer snälla alternativ, har du provat med katt?
Angående sista jämförelsen så får du väl prova vad som händer, jag är inte säker på att du får ha sådana djur hemma. Men det finns liknande mer snälla alternativ, har du provat med katt?
M Mats H skrev:Så jag ska må dåligt med bajs överallt och må dåligt över det och mina barn, bara för att katter ska få må bra? Är det det ni menar? Att katter är viktigare än människor?? Det är katterna som bestämmer och vi ska hålla oss ut vägen och gå runt dem på tassarna??
I lagens mening är det stor skillnad på hund och katt. En ägare har alltid uppsiktsplikt över sina djur men Högsta domstolen har i prejudicerande dom slagit fast att katter får röra sig fritt utomhus, även på andras tomter. Du får som husägare skrämma bort katten men inte skada den, det faller under djurskyddsbestämmelserna och ev. fler lagar. Hoppas du lyckas lösa ditt problem på ett kreativt sätt.M Mats H skrev:Så jag ska må dåligt med bajs överallt och må dåligt över det och mina barn, bara för att katter ska få må bra? Är det det ni menar? Att katter är viktigare än människor?? Det är katterna som bestämmer och vi ska hålla oss ut vägen och gå runt dem på tassarna??
Intressant, du anser att kattskit och matlagning är jämställt.J JohanLun skrev:
Jag har grannars katter som skiter på min gräsmatta, det är inte kattens naturliga beteende så sannolikt är dessa katter genetiskt defekta.
Vi kommer under sommaren att sätta ett 1250 högt staket runt tomten, när detta är färdigt så om det fortsätter så kommer en kommunal jägare att ta hand om problemet åt mej.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte göra det ordentligt?maxmsm skrev:
1,25 meter är ju inget problem för en katt att ta sig över.
Nej, bygg en 2,5 meter hög mur, och helst med eltrådar överst. 2500 - 5000 Volt rekommenderas av de som säljer elstängselaggregat.
Men räkna med att du blir ganska ensam på grillkvällarna.
Det är faktiskt Inte många som gillar grillad ekorre
PS
Oops, glömde telefonnumret till Nationella Insatsstyrkan: 999-999
Som störning betraktad, ja, de kan båda vara oönskade, en rykande grill, gräsklippare en söndagförmiddag, skrikande barn,fulla vuxna eller dansbandsmusik... Kan vara värre än lite kattskit i en rabatt... Alla är vi olika, stör oss på olika saker, därför kan man inte generalisera. Ha förståelse för dina grannars störningar och ta hänsyn till dem så du inte genererar dem störningar.maxmsm skrev:Intressant, du anser att kattskit och matlagning är jämställt.
Jag har grannars katter som skiter på min gräsmatta, det är inte kattens naturliga beteende så sannolikt är dessa katter genetiskt defekta.
Vi kommer under sommaren att sätta ett 1250 högt staket runt tomten, när detta är färdigt så om det fortsätter så kommer en kommunal jägare att ta hand om problemet åt mej.
Har hellre grannar med katter än granne som bygger en fängelseliknande inhägnad kring tomten, men alla är vi olika...
Kommunjägaren sa att om vi gjorde detta staket och problemet med kattskit kvarstod så fixar han katterna.KnockOnWood skrev:
Varför inte göra det ordentligt?
1,25 meter är ju inget problem för en katt att ta sig över.
Nej, bygg en 2,5 meter hög mur, och helst med eltrådar överst. 2500 - 5000 Volt rekommenderas av de som säljer elstängselaggregat.
Men räkna med att du blir ganska ensam på grillkvällarna.
Det är faktiskt Inte många som gillar grillad ekorre
PS
Oops, glömde telefonnumret till Nationella Insatsstyrkan: 999-999
Man ska inte överdriva.
Hemskglass ej att förglömma.J JohanLun skrev:Som störning betraktad, ja, de kan båda vara oönskade, en rykande grill, gräsklippare en söndagförmiddag, skrikande barn,fulla vuxna eller dansbandsmusik... Kan vara värre än lite kattskit i en rabatt... Alla är vi olika, stör oss på olika saker, därför kan man inte generalisera. Ha förståelse för dina grannars störningar och ta hänsyn till dem så du inte genererar dem störningar.
Har hellre grannar med katter än granne som bygger en fängelseliknande inhägnad kring tomten, men alla är vi olika...![]()
Jag har gärna grannar med katter, jag gillar katter bara de inte skiter hej villt på min gräsmatta eller trädgård överhuvudtaget.
Han tänkte fånga dem i en fälla och kontrollera evt ID-märkning, chip eller tatuering och ta beslut efter det, två vi har som kommer ibland verkar åtminstone halvvilda.M Micro skrev:
Jag kan tillägga att enligt våra gemensamma lagar/regler så ska "Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...1150-om-tillsyn-over-hundar-och_sfs-2007-1150
Redigerat av moderator:
Katt är en del av naturen. De, trots att de kallas tamdjur, är väldigt självständiga och "vilda". Därför får man räkna att de springer runt precis som vilka andra vilda djur. Du har rätt i att avskärma, skrämma eller på annat milt sätt jaga iväg dem; katt som rådjur eller rävar. Däremot att ha katt inomhus borde vara förbjudet.... liksom de flesta andra djur som inte kan leva som i det fria.H HerrK skrev: